2009-05-23, 09:33
Medlem
Hej och hjälp!!

I Augusti så ska vi ha en kräftskiva för att fira vår födelsedag och tänkte bjuda på en kräftskiva.
Då vi räknar med att bli ganska så många så skulle vi vilja ha tips på vad man kan bjuda till kräftorna.
Gärna enkla men goda saker som är lätta att förbereda i förväg och lätta att handskas med under festens gång.
Räknar med 60-talet deltagande.

Tacksam för svar.

Mvh G
Citera
2009-05-23, 10:01
Medlem
dePauls avatar
  • Olika sorters bröd - kavring, baguette, vanligt vitt hembakat, knäcke osv.
  • Majonnäs/kräftmajonnäs
  • Diverse ostar som Västerbotten, Västgöta, Cheddar, samt några kryddade ostar.
  • Öl
  • Snaps (kryddad och okryddad)

Vissa vill ha kokt potatis, alt paj. Personligen avstår jag. Vin borde vara förbjudet .

~Paul~
Citera
2009-05-23, 11:15
Medlem
Riddarens avatar
Rödvinsvinäger med finhackad schalottenlök

Crème fraîche-röra på kaviar, gräslök och rödlök

Majjo

Hemgjort smör

Västerbotten och kantarellpaj

Potatis kokt med dill och citron

Västerbottenost

Sjyst bröd

Osv.

Det viktigaste är ju bra kräftor!
Citera
2009-05-23, 12:10
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Vitlöksbaguette och Aioli...
Bjud på servetter också, blir ju jävligt kladdigt
Införskaffa även extra kraftiga sopsäckar att slänga skräpet i. Inte vanliga då de lätt punkteras av vassa klor...

Sen givetvis öl och snaps
Citera
2009-05-23, 13:58
Medlem
Västerbottenpaj såklart!
Citera
2009-05-23, 15:22
Medlem
Snövits avatar
När jag har kräftskiva brukar jag köra det som en tvåstegsraket. Gästerna kommer redan på eftermiddagen då vi äter enklare mat. Typ paj och sallad, sen umgås vi har femkamp och tipspromenad eller liknade. Sen till kvällen äter vi kräftor och eftersom vi grundat med lite riktig mat så har jag bara ost, bröd och majonäs som tillbehöver. Massa drickbart också givetvis.

Man kan ju också ha typ fördrink med matigare tillbehöver innan kräftorna om man vill erbjuda gästerna mer mat än bara kräftor. Jag vet inte om det var i dessa banor du tänkte eller om du bara ville ha tips på det man har till kräftorna?

Själv tycker jag att det blir rätt geggigt att servera både mat och kräftor samtidigt om man är många. Man har papperstallrikar och spad på dem m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in