2009-05-23, 03:50
Bra att veta:
WinXP Home Ed 32-bits, SP2, integrerat (OEM)
Admin-konto
Jag är en jävla byfåne när det gäller datorer, svara som du skulle till en person som aldrig sett en dator förr tack.
Okej, jag har försökt installera SP3 utan framgång, har tagit upp mina bekymmer på forumet tidigare men problemet kvarstår. Installationen av SP3 avbryts när den ska uppdatera registernycklar, jag har försökt installera genom auto-uppdateringar i win, genom windows hemsida och genom nerladdning av SP3 som fil från tredje part. I vilket fall får jag meddelandet "Åtkomst nekad."
Jag kom fram till att jag skulle försöka återställa åtkomst för registernycklar. Jag har hittat två kodstycken som jag sparat som .cmd och kört, men det funkar inte med något. subinacl, som ska användas för att redigara reg.nycklarna, ÄR hämtat från windows hemsida och installerat.
Här är koden (från http://www.winhelponline.com/blog/re...-windows-xp/):
(från http://support.microsoft.com/kb/949377)
Här är felmeddelandet jag får för samtliga subinacl-kommandon (notera numret efter administrators, va fan?):
Först en fråga, kan jag använda subinacl.exe i Home Ed? Det verkade så på båda platserna jag länkade till men enligt en informationsfil som kom med installationen av subinacl är den till för XP Pro enbart.
Följdfrågor förstås, hur ska jag få subinacl att fungera? Vad ska jag göra om jag inte kan använda subinacl? Vad kan vi tänkas ha gjort för att ha ändrat på åtkomsten över huvud taget...?
Slutligen, de här (relevanta) sakerna har jag prövat:
Startat om och kört installationen från olika platser.
Stängt av antivirus och annat (genom ctrl+alt+del).
Kört nämnda .cmd-filer.
Puss och kaka till person som lyckas hjälpa till.
WinXP Home Ed 32-bits, SP2, integrerat (OEM)
Admin-konto
Jag är en jävla byfåne när det gäller datorer, svara som du skulle till en person som aldrig sett en dator förr tack.
Okej, jag har försökt installera SP3 utan framgång, har tagit upp mina bekymmer på forumet tidigare men problemet kvarstår. Installationen av SP3 avbryts när den ska uppdatera registernycklar, jag har försökt installera genom auto-uppdateringar i win, genom windows hemsida och genom nerladdning av SP3 som fil från tredje part. I vilket fall får jag meddelandet "Åtkomst nekad."
Jag kom fram till att jag skulle försöka återställa åtkomst för registernycklar. Jag har hittat två kodstycken som jag sparat som .cmd och kört, men det funkar inte med något. subinacl, som ska användas för att redigara reg.nycklarna, ÄR hämtat från windows hemsida och installerat.
Här är koden (från http://www.winhelponline.com/blog/re...-windows-xp/):
Kod:
cd /d “%ProgramFiles%\Windows Resource Kits\Tools” subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=administrators=f subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=system=f subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=system=f subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=system=f subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=system=f
(från http://support.microsoft.com/kb/949377)
Kod:
cd /d "%ProgramFiles%\Windows Resource Kits\Tools" subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f /grant=system=f subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f /grant=system=f subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f /grant=system=f subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=administrators=f /grant=system=f subinacl /subdirectories %windir%\*.* /grant=administrators=f /grant=system=f secedit /configure /cfg %windir%\repair\secsetup.inf /db secsetup.sdb /verbose
Här är felmeddelandet jag får för samtliga subinacl-kommandon (notera numret efter administrators, va fan?):
Kod:
...och för secedit:LookupAccountName : C:\windows\*.*:administrators 1337 Detta säkerhets-ID har felaktig struktur. Current object C:\windows\*.* will not be processed Elapsed time: 0... Done: 0, modified 0, failed 0, syntax errors 1 Last Syntax Error:WARNING : /grant=administrators=f : Error when checking arguments - C:\windows\*.*
Kod:
secedit är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
Först en fråga, kan jag använda subinacl.exe i Home Ed? Det verkade så på båda platserna jag länkade till men enligt en informationsfil som kom med installationen av subinacl är den till för XP Pro enbart.
Följdfrågor förstås, hur ska jag få subinacl att fungera? Vad ska jag göra om jag inte kan använda subinacl? Vad kan vi tänkas ha gjort för att ha ändrat på åtkomsten över huvud taget...?
Slutligen, de här (relevanta) sakerna har jag prövat:
Startat om och kört installationen från olika platser.
Stängt av antivirus och annat (genom ctrl+alt+del).
Kört nämnda .cmd-filer.
Puss och kaka till person som lyckas hjälpa till.
Senast redigerad av BePatient 2009-05-23 kl. 03:52.
Senast redigerad av BePatient 2009-05-23 kl. 03:52.