2010-10-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jane-K
Vad r egentligen necronomicon fr ngot? Har hrt om det frut men aldrig ftt en djupare frklaring till det. Det ska tydligen vara ngon mrk ockultism om man ska vara frsiktig och inte leka med, om massa udda varelser osv.... Och det ska finnas ngon ''riktig'' bok om det. r det en berttelse eller vad? Lter spnnande men lskigt. Finns det ngon som vet lite mer om detta?

DET HANDLAR OM ATT "FRHANDLA , MED DEM DDA" MAN TERUPSSTR DEM OCH GR KONTRAKT MED DEM! dET E VAD JAG KOMMER IHG, HAR INTE LST NU OCH OM BOKEN SEDAN 1 R TILLBAKA! KANSKE KOMMER IHG FEL?!!
Citera
2010-10-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jane-K
Vad r egentligen necronomicon fr ngot? Har hrt om det frut men aldrig ftt en djupare frklaring till det. Det ska tydligen vara ngon mrk ockultism om man ska vara frsiktig och inte leka med, om massa udda varelser osv.... Och det ska finnas ngon ''riktig'' bok om det. r det en berttelse eller vad? Lter spnnande men lskigt. Finns det ngon som vet lite mer om detta?

En fiktiv svartkonstbok/grimoire "boken om dda namn", som H.P. Lovecraft skrev om i sina noveller, dr han pstod att vrlden styrts av onda gamla gudar, The Great Old Ones, Cthulthu, Shub-Niggurath, m.fl. Lovecrafts noveller byggdes vidare p av August Derleth (som startade Arkham House sok gav ut Lovecrafts noveller) samt frfattare som Clark Ashton Smith, Robert E Howard (skaparen av Conan Barbaren), m.fl.

Sedan har det spekulterats i att det ska finnas flera "riktiga" Necronomicon. En sdan gavs ut p 90-talet av en redaktr som kallade sig Simon, och det berttar om en serie Mesopotamiska demoner, i princip identiska med Lovecrafts Great Old Ones. Boken ger beskrivningar hur dessa ska kallas, liksom de gudar som binder dessa, som Marduk.

Personligen tror jag denna bok r en fabrikation. Lovecraft frnekade bestmt att det skulle finnas en riktig Necronomicon. Sedan psts det finnas mrkermagiker som frskt kalla dessa demoner och ftt kontakt, kanske Dragon Rouge testade ngon gng p 90-talet? Men jag betvivlar om det stmmer.
Citera
2010-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutehulu
Har fr mig att Aleister Crowley forskade lite om "mrka krafter", och "svart magi" inom Lovecrafts bcker.

Nope.
Citera
2010-10-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
En fiktiv svartkonstbok/grimoire "boken om dda namn",

Det dr r en vanlig men felaktig uttolkning av titeln som man fr om man blandar latin och grekiska. Titeln r dock p grekiska och betyder "Om de ddas lagar" (Lovecraft sjlv tolkade det som "En bild av de ddas lagar", men han medgav sjlv att hans grekiska var en aning otillfrlitlig).
Citera
2010-10-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Nope.

Nej men Anton LaVey ska dremot frskt sig p att kalla dem.
Citera
2010-10-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElMago
dem e inte s dumma fr att prova

Nej, visst r man tillrckligt kreativ som magiker s kan man ju skapa magi ur Drakar & Demoner ocks.
Dragon Rouge har vl alltid haft en experimentell anda och prvat alla mjliga magiska tekniker.
Den tyska magikern Frater U.D har lite av samma attityd "if it works use it".
Citera
2010-10-26, 23:03
Medlem
Tycker skulle vara super kanon om Thomas Karlsson var medlem hr

ps. varfr vissa medlemar i hemliga order, Qi Mstare etc, brukar inte synas i forum?

mmmm
Citera
2010-10-26, 23:12
Medlem
Citat:
Tycker skulle vara super kanon om Thomas Karlsson var medlem hr

ps. varfr vissa medlemar i hemliga order, Qi Mstare etc, brukar inte synas i forum?

mmmm

Sincerus Renatus i GD var ju med hr frrut, men trttnade p allt blaj som r p det hr forumet (frstr honom mycket vl), alla hans inlgg var iaf vldigt bra. Le Grand Maitre och Requiem r andra tv kunniga FB medlemmar i mnet magi/ockultism.

Den gode Thomas har vl viktigare saker fr sig n att vara hr, han r ju doktorand numera i Id och Lrdomshistoria p Sthlms Universitet. Eller han kanske har disputerat?
Jag skulle vilja ha mer rena magi och ockultism trdar hr.
Citera
2010-10-26, 23:20
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag skulle vilja ha mer rena magi och ockultism trdar hr.
Jag ocks
Citera
2010-10-26, 23:28
Medlem
wow dessa personer skulle sckert ha en bra spik i Necronomicon mnet

ps jag letar efter annat forum har hittat spirit vision; r det s himla svrt att gra ett forum? kostar det?
Citera
2010-10-26, 23:39
Medlem
Citat:
wow dessa personer skulle sckert ha en bra spik i Necronomicon mnet

ps jag letar efter annat forum har hittat spirit vision; r det s himla svrt att gra ett forum? kostar det?

r den p svenska??
Nje...tror inte det kostar.

Dragon Rouge hade en sida som hette "Odins Kammare" som hade diskussionsforum om magi vad hnde med den, ngon som vet? Sedan finns (eller iaf har funnits) Wicca sajter, men d blir ofta diskussionen lite smal (ven om Wicca r intressant).

Sincerus Renatus har ju sin blogg "Gyllene Gryningen" p blogspot.com. Vldigt intressanta och vlskrivna artiklar.
Citera
2010-10-26, 23:59
Medlem
ok tack fr infon

jag sjlv skulle ltt ha tagit min gamla bok och lat fakta om Necronomicon; men e tacksam nu i frhand att jag inte gjorde det

ps. se sista posten hr: https://www.flashback.org/t1106168p3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in