2009-05-23, 00:15
Medlem
Varför finns det olika valsedlar för varje parti? Jag har inte rösträtt i Sverige, men vad jag förstår har systemet många nackdelar.

- Inbjuder till mygel och fiffel med gömda och bortkastade sedlar
- Röjer valhemligheten eftersom folk kan se vilken/vilka sedlar man tar
- Odemokratiskt eftersom staten betalar och distribuerar större partiers sedlar medan nykomlingar och små partier måste köpa och distribuera dom själva
- Kostsamt och byråkratiskt

----

Jag kan jämföra med det finska systemet som jag känner till bäst. Där tilldelas varje kandidat en siffra. När man sen röstar får man en blank valsedel på vilken man skriver ner sin kandidats siffra på.

För att inte listorna ska bli allt för långa får varje parti bara ställa upp 14 (riksd.) och 20 (EU) kandidater per valkrets. Kalle Anka-partier hålls borta genom att nya partier måste samla ihop 5000 röstberättigades underskrifter för att kunna ställa upp.
Citera
2009-05-23, 00:29
Medlem
Benzonas avatar
Är inte risken om man har siffror att man är lite glömsk och skriver fel? Eller att man skriver så taskigt att det inte går att tyda vem man har röstat på? Sen kan man kanske spåra vad en person har röstat på genom att känna igen handstilen...
Citera
2009-05-23, 00:32
Medlem
Man kan ju skriva partinamnet på en blank valsedel. Så om inte Piratpartiets valsedel finns är det bara att skriva det på en bland valsedel. Men då kan man inte kryssa någon.
Citera
2009-05-23, 00:46
Medlem
zoddris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzona
Är inte risken om man har siffror att man är lite glömsk och skriver fel? Eller att man skriver så taskigt att det inte går att tyda vem man har röstat på? Sen kan man kanske spåra vad en person har röstat på genom att känna igen handstilen...

Jag är van med samma system som TS så jag tar mig friheten att svara.

Oftast så finns det listor inne i valbåset, dock står det bara namn, partitillhörighet och nummer på kandidaten så om du bara memorerat utseendet ligger du illa till. Utanför själva vallokalen finns också listor på samtliga kandidater, är du utrustad med rejält guldfiskminne hindrar ingen dig från att ta med en fusklapp.

Att folk skriver dåligt verkar inte vara ett problem, mängden underkända röster är inte märkbart större är i något annat land. Förhoppningsvis tar människor sig tid att skriva prydliga siffror, jag är övertygad om att samtliga kan det.

Angående att spåra någon baserat på handstil så har jag för mig att det krävs mera än några siffror för att göra en bedömning som håller förbi fikarummet. Om det ens tar sig så långt.
Citera
2009-05-23, 01:00
Medlem
Benzonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddri
Jag är van med samma system som TS så jag tar mig friheten att svara.

Oftast så finns det listor inne i valbåset, dock står det bara namn, partitillhörighet och nummer på kandidaten så om du bara memorerat utseendet ligger du illa till. Utanför själva vallokalen finns också listor på samtliga kandidater, är du utrustad med rejält guldfiskminne hindrar ingen dig från att ta med en fusklapp.

Att folk skriver dåligt verkar inte vara ett problem, mängden underkända röster är inte märkbart större är i något annat land. Förhoppningsvis tar människor sig tid att skriva prydliga siffror, jag är övertygad om att samtliga kan det.

Angående att spåra någon baserat på handstil så har jag för mig att det krävs mera än några siffror för att göra en bedömning som håller förbi fikarummet. Om det ens tar sig så långt.
Ok, då skulle inte jag ha något att invända mot att gå över till ert system. Men det lär bli ett jävla liv i vallokalen bland pensionärerna när det inte är som det alltid har varit, kommer krävas många koppar gratis kaffe för att lugna ner dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in