Citat:
Ursprungligen postat av getost
ja, men det är väl ganska logiskt att man visar sitt missnöje i just de här trådarna?
i själva forumen är det just ämnesrelaterade diskussioner som ska föras. det här är ju en tråd som lämpar sig för att yttra missnöje.
eller hur menar du egentligen?
Jag tror han menar att om du aldrig går in på forumsdelarna "flashback" och "svarta listan" kommer du inte att märka det missnöje som finns bland användare.
Jag håller med om att forumet är alldeles för hårt styrt. Visserligen krävs det rätt så strama tyglar så att inte mordhot och sådant upprepas men vissa varningar och banningar är lite larviga.
Mina tre förslag är följande:
1. Varning för trams ska definieras bättre. Jag är alltid osäker om det jag skriver är trams för admin när jag framför kritik. För min del tycker jag att varningar för trams bara ska utdelas till sådana som håller på som de där Sturarna på den gamla goda tiden. Det är sådant jag skulle kalla för trams.
2. Man ska inte behöva hålla en positiv ton. Denna regel ( att man ska hålla en positiv ton) är kanske bara menat som en riktlinje men risken med att tvinga folk att skriva i en viss ton är antingen att folk inte skriver alls, eller att det krävs en personlighetsförändring. Det kan även uppstå problem när man diskuterar något i ganska heta ordalag och man känner krav på att man ska vara positiv.
3. Mitt tredje förslag är något som flera har efterlyst. När någon till exempel blir kallad för idiot, nazist eller något annat tycker jag det borde vara upp till den användaren att känna efter om den känner sig förolämpad och om den gör det så ska den som blivit utsatt för ett nedsättande ord anhålla om att angriparen ska erhålla en varning.
Detta skulle få två positiva effekter. 1. Moderatorerna skulle slippa hamna i hetluften och bli föremål för skällsord från användare ( ett scenario som i sin tur skördar varningsoffer). 2. Stämningen på forumet torde bli trevligare om inte användare och moderatorer ständigt ställs emot varann när tolkningar om huruvida olika varningar var berättigade eller ej.
Vid grövre förolämpningar skulle admin eller moderatorer hoppa in dock.
Jag kan bara gå till mig själv - om någon kallar mig för idiot blir jag bara mer motiverad att krossa honom/henne i regelrätt retorik och argumentationsteknik.