2003-11-07, 13:09
Medlem
getosts avatar
är tanken med Flashback forum verkligen att det ska vara ett "trevligt" sådant?

ända sedan jag började dyka in här - hade ett annat namn tidigare som jag glömt bort - bestod själva fascinationen i att det var så öppet och fritt och anarkistiskt.

själv förespråkar jag inte anarki på ett forum, men nog måste åsikter få vädras i största möjliga mån.
att rensa ett så öppet och hyfsat icke-reglerat forum för hårt, innebär troligen att man får kvar en mindre skara tråkmånsar vars inlägg knappast attraherar någon att gå i clinch = utarmning av själva grundtanken med Flashback

det måste vara en brokig skara för att skapa ett underlag som tilltalar alla, och man får inte plöja en stig som man inte sedan kan vika av ifrån. alltså.........man måste se forumet för vad det är och inte engagera sig alltför djupt personligen som moderator/admin.

stolthet och prestige är farliga egenskaper om man sitter i en roll som innebär stora befogenheter gentemot dem som skapar innehållet i ett forum.

personligen tycker jag det snurrade på ganska bra här till för någon månad sedan eller så. efter det har sorlet av ett stigande missnöje ökat med tiden.
Citera
2003-11-07, 13:34
Medlem
Personligen måste jag säga att missnöjessorlet mest finns i två trådar: Flashback och Svarta Listan. Håller man sig till de "riktiga" trådarna så slipper man nästan allt sånt. Så om man bara håller till i Fb/Sl så skulle jag vilja hävda att man får en rätt skev bild av hur stämningen egentligen är...

/KT
Citera
2003-11-07, 14:06
Medlem
getosts avatar
naturlig väg

ja, men det är väl ganska logiskt att man visar sitt missnöje i just de här trådarna?

i själva forumen är det just ämnesrelaterade diskussioner som ska föras. det här är ju en tråd som lämpar sig för att yttra missnöje.

eller hur menar du egentligen?
Citera
2003-11-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getost
ja, men det är väl ganska logiskt att man visar sitt missnöje i just de här trådarna?

i själva forumen är det just ämnesrelaterade diskussioner som ska föras. det här är ju en tråd som lämpar sig för att yttra missnöje.

Jo, jag utgick ifrån att när du skrev:

Citat:
personligen tycker jag det snurrade på ganska bra här till för någon månad sedan eller så. efter det har sorlet av ett stigande missnöje ökat med tiden.

så menade du inte att det snurrade på bra här i de två trådarna Fb och SL utan i hela forumet, men att gnället ökat (i hela forumet) sedan dess. (Eller menade du att det snurrade på bra i FB och SL trådarna? )

Och då försökte jag peka på att det inte är i resten av forumet gnället ökat utan uteslutande i dessa två trådar och att om man låter bli att hänga här så är FB i princip som det alltid har varit. Det vill säga, de som aldrig besöker dessa två trådar märker ingen ökning i gnäll. Typ.

/KT
Citera
2003-11-07, 17:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:

Jag tror han menar att om du aldrig går in på forumsdelarna "flashback" och "svarta listan" kommer du inte att märka det missnöje som finns bland användare.

Jag håller med om att forumet är alldeles för hårt styrt. Visserligen krävs det rätt så strama tyglar så att inte mordhot och sådant upprepas men vissa varningar och banningar är lite larviga.

Mina tre förslag är följande:

1. Varning för trams ska definieras bättre. Jag är alltid osäker om det jag skriver är trams för admin när jag framför kritik. För min del tycker jag att varningar för trams bara ska utdelas till sådana som håller på som de där Sturarna på den gamla goda tiden. Det är sådant jag skulle kalla för trams.

2. Man ska inte behöva hålla en positiv ton. Denna regel ( att man ska hålla en positiv ton) är kanske bara menat som en riktlinje men risken med att tvinga folk att skriva i en viss ton är antingen att folk inte skriver alls, eller att det krävs en personlighetsförändring. Det kan även uppstå problem när man diskuterar något i ganska heta ordalag och man känner krav på att man ska vara positiv.

3. Mitt tredje förslag är något som flera har efterlyst. När någon till exempel blir kallad för idiot, nazist eller något annat tycker jag det borde vara upp till den användaren att känna efter om den känner sig förolämpad och om den gör det så ska den som blivit utsatt för ett nedsättande ord anhålla om att angriparen ska erhålla en varning.

Detta skulle få två positiva effekter. 1. Moderatorerna skulle slippa hamna i hetluften och bli föremål för skällsord från användare ( ett scenario som i sin tur skördar varningsoffer). 2. Stämningen på forumet torde bli trevligare om inte användare och moderatorer ständigt ställs emot varann när tolkningar om huruvida olika varningar var berättigade eller ej.

Vid grövre förolämpningar skulle admin eller moderatorer hoppa in dock.

Jag kan bara gå till mig själv - om någon kallar mig för idiot blir jag bara mer motiverad att krossa honom/henne i regelrätt retorik och argumentationsteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in