• 1
  • 2
2009-06-23, 23:22
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Har införskaffat boken nu och den är mycket bra. Det känns som att den går igenom det mesta man behöver lära sig för att få en väldigt bra grund.

Jag rekommenderar den åt alla som vill lära sig musikteori från grunden.
Är den särskilt ämnad för något visst instrument? Själv håller jag mig till klaviatur (piano, orgel, syntetiserare) och känner till nästan nada om hur att spela gitarr t ex? Så om boken är allmänt hållen eller särskilt ämnad för pianister/organister är för mig ett plus.
Citera
2009-06-24, 13:55
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Är den särskilt ämnad för något visst instrument? Själv håller jag mig till klaviatur (piano, orgel, syntetiserare) och känner till nästan nada om hur att spela gitarr t ex? Så om boken är allmänt hållen eller särskilt ämnad för pianister/organister är för mig ett plus.
Jag skulle tro att man har en fördel om man är pianist eftersom att alla noter i boken visas på ett klaviatur.

Dock så har jag som gitarrist inga problem att ta till mig kunskapen ändå.
Citera
2009-06-24, 14:26
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Jag skulle tro att man har en fördel om man är pianist eftersom att alla noter i boken visas på ett klaviatur.

Dock så har jag som gitarrist inga problem att ta till mig kunskapen ändå.
Right. Kanon.. Då ska jag nog kolla lite närmre på den, och troligen blir det även ett köp för min del.

Jag gick en orgelkurs när jag var 13-14 år gammal, men det är ett tag sen så kunskaperna skulle definitivt må bra av en liten uppfräschning.
Citera
2009-06-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Right. Kanon.. Då ska jag nog kolla lite närmre på den, och troligen blir det även ett köp för min del.

Jag gick en orgelkurs när jag var 13-14 år gammal, men det är ett tag sen så kunskaperna skulle definitivt må bra av en liten uppfräschning.
Piano är bra i allmänhet att lära sig att spela på och lära sig musikteori, eftersom det är ett så visuellt instrument, ännu mer så än en gitarr.
Allt ligger liksom på en rad, med alla # och b-toner markerade .
Citera
2009-06-24, 20:26
Medlem
Korpikallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristerKvist
http://musictheory.net är ju en bra start faktiskt.

Den här var ju ganska bra, men det var ganska taskigt med förklaringar och går lite väl fort fram.
Citera
2009-07-08, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpikalla
Den här var ju ganska bra, men det var ganska taskigt med förklaringar och går lite väl fort fram.

Jag förstod ganska mycket av det där efter en snabb genomgång. Ska nöta igenom den där sidan några gången så att det fastnar i huvudet med! Jag hade dock velat ha något som visade på en gitarr istället men det är säkert bättre än inget!
Citera
2009-07-08, 09:31
Medlem
Korpikallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Jag förstod ganska mycket av det där efter en snabb genomgång. Ska nöta igenom den där sidan några gången så att det fastnar i huvudet med! Jag hade dock velat ha något som visade på en gitarr istället men det är säkert bättre än inget!

Tro mig, det utelämnas en del enligt mig. Kändes mer som en 'uppfriskare', då allt helt plötsligt blev betydligt klarare för mig igen.
Citera
2009-09-10, 15:20
Medlem
Har en fråga ang. boken här.

Skalorna som den sägs innehålla visas dem på en gitarrhals?
Citera
2009-09-10, 15:51
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luken2k
Har en fråga ang. boken här.

Skalorna som den sägs innehålla visas dem på en gitarrhals?

Poängen med att lära sig musikteori är att du vet hur gitarren fungerar. Alltså att du kan vilka platser det är på gitarrhalsen från deras namn.

Bland annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in