2009-05-22, 21:55
Medlem
Sambon har haft problem med datorn i flera månader nu. Problemet började när han formaterade hårddisken. Trots att internetuppkopplingen är ok och det går att spela online och snacka på msn så går det inte att surfa, varken i internet explorer eller mozilla firefox. Startar han om om datorn så går det att surfa igen i allt ifrån några minuter till några timmar. Han har provat att stänga av både brandvägg och anti-virus vid några tillfällen utan resultat. Datorn har windows vista home premium. Vad göra?
Citera
2009-05-23, 01:12
Medlem
cannaBes avatar
Eftersom det kom efter en formatering så gissar jag på att drivrutiner som fanns med i Vista blev installerade. Kolla om ni fick med nån skiva till datorn, på den borde det stå vad nätvkerskortet heter och så kan ni gå in på hemsidan för att se om det finns några uppdaterade.
Citera
2009-05-23, 03:20
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör man med Norton/Symantec eller F-Secure har jag märkt att ibland så vägrar det att funka mot nätet även om man disablar antiviruset. Enda som funkar då är avinstallering och istället installera Avast (eller nåt annat gratis).
Citera
2009-05-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Eftersom det kom efter en formatering så gissar jag på att drivrutiner som fanns med i Vista blev installerade. Kolla om ni fick med nån skiva till datorn, på den borde det stå vad nätvkerskortet heter och så kan ni gå in på hemsidan för att se om det finns några uppdaterade.
Tack tack! Ska försöka hitta nya drivrutiner.
Citera
2009-05-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Kör man med Norton/Symantec eller F-Secure har jag märkt att ibland så vägrar det att funka mot nätet även om man disablar antiviruset. Enda som funkar då är avinstallering och istället installera Avast (eller nåt annat gratis).
Ska kolla upp det också. Tror han kör med Norton.
Citera
2009-05-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abylin
Ska kolla upp det också. Tror han kör med Norton.
Nej, han kör visst redan med Avast.
Citera
2009-05-25, 23:33
Medlem
Nu är drivrutinerna uppdaterade men problemet kvarstår. What to do?
Citera
2009-05-26, 03:58
Medlem
dobbelinas avatar
Brandväggar kan spöka, speciellt om man har trådlöst.
Det man kan göra då är öppna uppkopplingen och disconnecta följt av connect.
Then renewar då ip'n, och har man tur funkar det igen.
Händer ibland på min AVG brandvägg.
Citera
2009-05-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Brandväggar kan spöka, speciellt om man har trådlöst.
Det man kan göra då är öppna uppkopplingen och disconnecta följt av connect.
Then renewar då ip'n, och har man tur funkar det igen.
Händer ibland på min AVG brandvägg.
Tack! Ska be honom prova detta. Tyvärr så finns problemet även när brandväggen är avstängd. Och fanns innan vi skaffade trådlöst.
Citera
2009-05-27, 14:25
Medlem
Förstår jag det rätt att det hela tiden går att spela och snacka på MSN? Men inte surfa efter ett tag?
Har ni någon router eller är nätverkssladden kopplad direkt till modem/uttag i vägg?
Rakkoppla i så fall datorn direkt utan router.
Kan vara värt att testa utan Norton också för det har en tendens att blocka även när man inaktiverat ibland. Ladda ner "Norton Removal Tool" (första träffen på google brukar funka. Dra ut nätverkssladden och kör filen. Låt datorn starta om efter det och kontrollera så att ni är skyddad av Windows Brandvägg (kontrollera på kontrollpanelen/brandvägg). Koppla in nätverkskabeln igen och se hur det funkar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in