2003-11-07, 09:19
Medlem
JackLondonJRs avatar
Vad ska man säga, är ju inte direkt förvånad att anarkisterna är "är uppvuxna i exklusiva villakvarter"..

http://www.tv3.se/index.phtml?nav=21&page_type=document&document=237 16

UNG REBELL
Onsdag 12/11 kl 22:00 (R sönd kl 01:55)

Vi ser dem på dramatiska TV-bilder från hela världen. Utanför WTO-mötet i Seattle, EU-toppmötet i Rom eller på gårdsplanen hos en småländsk minkfarmare. Det är unga, arga och beredda att gå nästan hur långt som helst för demonstrera sitt missnöje. Varken risken för långa fängelsestraff eller allmänhetens missnöje hindrar dem i deras kamp. I TV3 dokumentär får vi möta personerna bakom de maskerade ansikten vi sett på TV.

I TV3 dokumentären Ung Rebell träffar vi några av de som står längst fram på barrikaderna i den nya ungdomsrevolten, där stenkastning och förstörelse möts av batongslag och bett från polishundar.

Richard, 23 år, från Norrköping är med i AFA, antifascistisk action, den våldsammaste protestgruppen som finns i Sverige. Många av medlemmarna är registrerade av SÄPO eftersom de anses utgöra ett hot mot rikets säkerhet. AFA:s främsta mål är att bekämpa nazismen med alla medel.

- Man får ju välja att antingen sitta hemma på sofflocket och knyta näven i byxfickan eller att gå ut och jaga kräken från stan, säger han.

I dokumentären skildras hur en stor grupp AFA-anhängare försöker förhindra ett möte som Nationaldemokraterna planerat i Södertälje. På tågstationen väntar ett stort polisuppbåd. I Göteborg anordnas en protestaktion i fashionabla Örgryte under parollen ”Förorten flyttar in” och i Linköping är Richard med och organiserar en ”Reclaim the streets”-fest.

Ammi, 17, och Frida, 18, är uppvuxna i exklusiva villakvarter i Stockholms utkanter. De sympatiserar med anarkafeminismen och menar att det kan vara försvarbart att ta till våld i kampen mot kvinnoförtryck. I dokumentären deltar de i en blockad mot en porrbutik.

- Jag är stolt för att jag och mina 90 vänner vill stå där och skrika "gå hem och sug din egen kuk", men samtidigt är jag så himla besviken. Varför är inte resten av Sveriges nio miljoner där? Varför tycker inte de att det är så jävla fel som jag tycker, förklarar Frida.

- Ilska kan få en att gå väldigt långt, och ibland längre än man vill. Om jag anser att min ilska är berättigad så kan jag slå någon för det. Inte för att jag tror att människan kommer att må så mycket bättre av det, men förhoppningsvis så får den människan en tankeställare, säger Ammi.

I dokumentären berättar också 22-åriga djurrättsaktivisten Daniel om hur han och hans kamrater genomförde det största sabotaget någonsin mot den svenska djurindustrin. Gruppen tog sig in på ett hönseri södra Sverige och slog sönder äggkläckningsmaskiner till ett värde av flera miljoner kronor. Ett brott som kan ge fyra års fängelse.

- Det skulle vara värt ett mycket längre fängelsestraff än vad jag någonsin kan dömas till. Vad är det mot det enorma lidande som hönsen utsätts för varje dag under deras livstid, säger han.

Djurrättsaktivisterna är ofta noga med att ta på sig ansvaret för de aktioner de genomför och har för vana att lämna kvar ett brev som förklarar deras syfte. Ibland, som i fallet med Daniel och hans kompisar, stannar de till och med kvar på platsen och inväntar polisen. I dokumentären visas också några av aktivisternas egna filmer från olika fritagningsaktioner.

Programledare är Lotta Norrå.
Citera
2003-11-10, 17:10
Medlem
freddags avatar
När jag gick på gymnasiet så var de "rödaste" personerna de som hade det bäst ställt av alla.
Citera
2003-11-10, 17:25
Medlem
Vädurs avatar
Favoritcitat:
"- Ilska kan få en att gå väldigt långt, och ibland längre än man vill. Om jag anser att min ilska är berättigad så kan jag slå någon för det. Inte för att jag tror att människan kommer att må så mycket bättre av det, men förhoppningsvis så får den människan en tankeställare, säger Ammi."

Något att tejpa upp på landets alla kvinnojourer.
Citera
2003-11-10, 18:26
Medlem
Psykomans avatar
Jag är anarkist, bor i villa. Villan har 400 000 kronor i lån på sig. Min familj här är Mamma, arbetslös och hörselskadad. Syster, studerande och sen jag, Studerande. Rik eller vad!?
Citera
2003-11-11, 16:00
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoman
Jag är anarkist, bor i villa.

Det dar rackte ju.
Citera
2003-11-11, 16:17
Medlem
johnjohns avatar
Ilska kan få en att gå väldigt långt, och ibland längre än man vill. Om jag anser att min ilska är berättigad så kan jag slå någon för det. Inte för att jag tror att människan kommer att må så mycket bättre av det, men förhoppningsvis så får den människan en tankeställare, säger Ammi."

Tänk om en man hade andats om något liknande, då hade det inte fått vara med i programmet. :mad:
Citera
2003-11-13, 01:21
Medlem
Redan innan jag såg dokumentären såg jag ner på dessa stackars satar, men programmet bara stärkte min uppfattning att det är idioter som leker "rebeller".

Fick sig ett gott skratt iaf, alltid ngt

Men det var några saker jag störde mig lite extra på:

1) I en av sekvenserna från nån demonstration stod dom och brände en svensk flagga! Vill inte kalla mig patriot eller ngt, men vad i helvete tänker dom med egentligen!?!

2) Anarkofeministens prat om hennes ilska mot samhället.
Citera
2003-11-13, 01:31
Bannlyst
Missade tyvärr dokumentären, men skall spela in den på söndag--om ingen lagt ut den på nätet? Någon som vet?
Citera
2003-11-13, 01:43
Medlem
tv3-dokumentären finns på: http://geekgirl.homelinux.org/stuff/film/
Citera
2003-11-13, 01:52
Medlem
anarkafeministerna var underhållande
Citera
2003-11-13, 05:27
Medlem
MooGyMaNs avatar
hehe... lade mig ner i soffan med en bunke popcorn och såg fram emot lite förstklassig underhållning. Visst var det kul men jag ville nog se lite fler demonstrationer och polisvåld o grejjer...

tycker att expressenkillen satte fingret på en bra grej.. ungefär: "de strävar efter ett ouppnåligt naivt orealistiskt mål och i kampen för att uppnå detta, mål är tydligen alla medel tillåtna".

anarkafeministerna var kul, såg mycket hon den snyggare som "ledaren" som de andra anpassade sig efter och såg upp till, hon erkände tillochmed själv gruppolarisation, "i början var mina åsikter och de andras lite olika, men efter ett tag så har våra åsikter blivit de samma" - ungefär. ska man tippa på att åsikterna i gruppen har gått mot hennes? typisk egoistisk ledargestalt som kräver att alla ska tycka som henne, hon sade ju det rätt ut ungefär...
Citera
2003-11-13, 09:36
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
När jag gick på gymnasiet så var de "rödaste" personerna de som hade det bäst ställt av alla.

Så är det fortfarande. Anarkofeminism, kommunism, djurrättsaktivism, antifascism etc har alltid varit en rolig sysselsättning som medelklassungdomarna kan pyssla med mellan tentorna.

Arbetarklassen är sossar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in