2009-05-22, 15:28
Medlem
Åt just en bit gurka och kom att tänka på hur de egentligen är uppbyggda. Eftersom de består till 96-98% av vatten, men när man tar en tugga så rinner ändå nästan inget vatten ut.

Det måste ju ha en av de mest genomtänkta strukturer för att kunna lagra så mycket vatten men med så lite annat byggmaterial som möjligt.

Har googlat lite på detta men hittade ingen tråd, någon här kanske kan förklara för mig?
Citera
2009-05-22, 15:56
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speerskinka
Åt just en bit gurka och kom att tänka på hur de egentligen är uppbyggda. Eftersom de består till 96-98% av vatten, men när man tar en tugga så rinner ändå nästan inget vatten ut.

Det måste ju ha en av de mest genomtänkta strukturer för att kunna lagra så mycket vatten men med så lite annat byggmaterial som möjligt.

Har googlat lite på detta men hittade ingen tråd, någon här kanske kan förklara för mig?
Ja, den är väl och påminner därför om en melon. Så du kanske kan hitta mer info om du söker på meloners uppbyggnad.
Citera
2009-05-22, 16:06
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speerskinka

Biologiforumet ligger väl kanske närmare till hands?

Alla typer av celler utgörs på ett eller annat sätt till stor del av vatten. Antingen har de en skyddande yttre struktur som kapslar in cellens vätskeinnehåll (cellulosa fyller en sådan funktion hos växter) eller så har cellen ett yttre membran som låter vatten flöda fritt genom cellens struktur utan att större molekyler kan ta sig in i eller ut ur cellen. Det senare kräver givetvis att vattenmängderna kan kapslas in på något sätt (bindväv fyller sådana funktioner i kroppen).

Den primära anledningen till att gurkan är väldigt vattenrik är helt enkelt att den innehåller ett minimum av andra beståndsdelar. Vilket också märks om man tittar på dess näringsvärden. Vatten är ett måste i alla cellstrukturer och utgör det tomrum som inte fylls av andra molekyler. Gurkan är alltså inte särskilt speciell i sin konstruktion, utan bara väldigt tom.
Citera
2009-05-22, 18:58
Medlem
wääuus avatar
Jag tror det beror på att gurkceller har en väldigt stor vakuol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in