2009-05-22, 13:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall finns omnämnt i "Brottets krönika", 1961, del: 4 av Bernhardsson. Detta här är dock hämtat från annat håll.

På eftermiddagen torsdagen den 17 september 1959 försvann den 21-åriga kontoristen Ingrid Nyström från Sundsvall. Hon kom ut från sitt arbete hos "Original - Odhner" liggande i korsningen Storgatan/Strandgatan i de centrala delarna av Sundsvall. Därefter upphörde alla spår efter henne.

Spaningarna efter den försvunna flickan ledde till en början inte till något resultat. Så småningom fick polisen dock upp ett bestämt svår efter den man som bjöd henne på skjuts samma dag hon försvann. En uppretad bilist hade anmält en en röd Saab med ett uppgivet Y-nummer som hade gjort en mycket farlig manöver framför hans bil nära avtagsvägen mot Ingrids bostad.

Ingrid Nyström kom från köpingen Skön och bodde tillsammans med föräldrarna i det nybyggda området Johannedal. Hon hade bara några månader innan förlovat sig med sin fästman som kom från den dåvarande köpingen Matfors.

Polisen grep därmed den 24-årige fabriksarbetaren Sören Forsström. Efter ett tolv (12) timmar långt och pressande förhör erkände Forsström att han hade mördat Ingrid Nyström.

Mördaren bodde tillsammans med sin familj, fru och 3-årig dotter, i samma trappuppgång i Johannedal som offret. De båda familjerna kände varandra väl och t.o.m. umgicks. Forström var dessutom en av de flitigaste i att delta i spaningarna efter henne.

Ingrid Nyström hade under en längre tid varit "lockande" för mördaren Forsström. Efter att han hade bjudit henne på skjuts hem så förgrep han sig på henne sexuellt. Då flickan hotade med att berätta vad han hade gjort så tappade han helt besinningen och slog ihjäl henne med en hammare som han hade i sin bil.

Med den döda i bilen, som därmed blev en likbil, så styrde han norrut den fem mil långa sträckan till Holmsjöändan där han gömde liket i en ravin intill en skogsväg.

Sören Forström klassades som en "fem-sexa". Han dömdes först av häradsrätten i Sundsvalls till livstids fängelse. Tisdagen den 7 juni 1960 fastställde hovrätten livstidsdomen.

Både häradsrätten och hovrätten fastställde, att vissa av förundersökningsprotkollens aktbilagor skulle vara hemligstämplade i sjuttio år - alltså till år 2030.

Är någon mer som har ytterligare information ang. detta mord? T.ex. vad hände med Forsström som troligtvis blev släppt i början av 1970-talet? Man kan ju också undra hur det gick för hans fru och lilla dotter?
Citera
2009-05-22, 14:39
Medlem
Ljungelds avatar
Jag är född och uppvuxen i Sundsvall, faktiskt i just "Skön/Johannedal" som dessa två huvudpersoner bodde i (det heter i dag Sundsbruk).

Blev lite nyfiken då det är mina gamla kvarter som omnämns. Ska ta och höra mig runt lite och se om jag lyckas snappa upp något. Ha dock inte för höga förväntningar om det.

I'll be in touch (eller skicka ett PM om jag glömmer bort tråden).
Citera
2009-05-22, 15:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sundsbruk samt fel efternamn.

Tack för infon ang. det nya namnet på dessa ställen idag Ljungeld.

För ytterligare info är att de båda familjerna bodde i det nybyggda hyreshuset 1 C i Johannedal. I ena kortändan låg en Konsumbutik. Har ej någonstans kunnat hitta namnet på gatan?

I det första inlägget skrev jag att mördarens efternamn var Forsström. Detta är fel. Det skall vara Forsberg.

Forsbergs röda Sabb hade registreringsnummer Y 29837.

Hoppas att du får fram mera information?
Citera
2009-05-23, 00:44
Medlem
substitutes avatar
Jag har för mig att detta fall förekommit i Nordisk Kriminalkrönika (historiska delen) måste kolla upp detta.
Citera
2009-05-23, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nordisk kriminalkrönika.

Ja det är inte helt omöjligt att det har förekommit där också? Dock är detta som finns här inte tagit därifrån heller.

I "Brottets Krönika" har läst om detta fall ett antal gånger. Annars har detta fall faktiskt varit ganska litet omskrivet förutom 1959/60 förstås.
Citera
2009-05-26, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för infon ang. det nya namnet på dessa ställen idag Ljungeld.

För ytterligare info är att de båda familjerna bodde i det nybyggda hyreshuset 1 C i Johannedal. I ena kortändan låg en Konsumbutik. Har ej någonstans kunnat hitta namnet på gatan?

I det första inlägget skrev jag att mördarens efternamn var Forsström. Detta är fel. Det skall vara Forsberg.

Forsbergs röda Sabb hade registreringsnummer Y 29837.

Hoppas att du får fram mera information?

www.eniro.se

Sök på Januarivägen Sundsbruk samt "utsikt" så har ni huset de bodde i (antagligen för det låg en konsumbutik där för längessen) precis ovanför där det blåa strecket tar slut till höger.

Mycket intressant. Ingen som fått fram någon mer info?
Citera
2009-05-26, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stort tack för din info ang. var lägenheten låg. Skall kolla detta.
Citera
2009-06-01, 05:01
Medlem
Du kan prova att göra lite efterforskningar på minnen.sundsvall.se.
Det kanske är lite för modernt, då det mesta på den sidan handlar om 1800-talet och tidigt 1900, men det skadar ju inte.

För övrigt kan jag säga att det för längesedan fanns en annan liten konsumbutik i mer "centrala" Johannedal, nämligen på Finstavägen. Även den bredvid äldre radhus.
Citera
2009-06-01, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare info.

Tack för ytterligare information Ethrax, bl.a. ang. Johannedal där offret en gång bodde.
Citera
2009-06-09, 13:30
Medlem
Ljungelds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethrax
För övrigt kan jag säga att det för längesedan fanns en annan liten konsumbutik i mer "centrala" Johannedal, nämligen på Finstavägen. Även den bredvid äldre radhus.

Johannedal och Finsta är inte samma sak. Att Finsta skulle vara det mer "centrala" Johannedal är uteslutet. De är vad jag skulle kalla grannorter. Fan, inte ens folk som bott där många år har lätt att skilja på allt. Det finns Ljustadalen, Johannedal, Finsta och Gångviken (samt Skönvik). Vad som brukar tillskrivas just Sundsbruk varierar, men postorten är Sundsbruk för alla ovanstående orter. Dock brukar man i folkmun göra skillnad mellan Ljustadalen och Johannedal (Sundsbruk) och Gångviken, Finsta och Skönvik (det brukar man bara kalla för Gångviken).

Förr låg det en Konsumbutik mitt i centrala Ljustadalen, mitt i centrum (ett stenkast - bokstavligt talat - från Ljustadalens Skola). Den byggnaden är dock riven nu.
Citera
2009-06-09, 14:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Geografi över Sundsvall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungeld
Johannedal och Finsta är inte samma sak. Att Finsta skulle vara det mer "centrala" Johannedal är uteslutet. De är vad jag skulle kalla grannorter. Fan, inte ens folk som bott där många år har lätt att skilja på allt. Det finns Ljustadalen, Johannedal, Finsta och Gångviken (samt Skönvik). Vad som brukar tillskrivas just Sundsbruk varierar, men postorten är Sundsbruk för alla ovanstående orter. Dock brukar man i folkmun göra skillnad mellan Ljustadalen och Johannedal (Sundsbruk) och Gångviken, Finsta och Skönvik (det brukar man bara kalla för Gångviken).

Förr låg det en Konsumbutik mitt i centrala Ljustadalen, mitt i centrum (ett stenkast - bokstavligt talat - från Ljustadalens Skola). Den byggnaden är dock riven nu.

Detta är ju förstås intressant att veta även om alla namnen på olika förorter till Sundsvall inte säger mig någonting.
Citera
2009-06-23, 00:41
Medlem
WorlocKs avatar
Detta var lite intressant. Jag har nämligen hört en annorlunda variant av denna mordhistoria en äldre herre (från Finsta) som berättade om en gammal klasskamrat som:

- Mördade sin flickvän med en hammare vid fälten i närheten av Birsta (där dom röda mastarna en gång i tiden stod)
- Begravde henne på samma ställe
- Deltog i sökandet

Nu kan det självklart vara så att denna herre har fått något om bakfoten, men det vore märkligt med tanke på hans "nära relation" till gärningsmannen.

Skrev också en kortis om detta i en "Klassiska mord i era hemstäder"-tråden.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=4172001&postcount=126

EDIT: Notera dock att jag skrivit att gärningsmannen var i 18års åldern, det är med facit i hand uppenbarligen felande information.
Senast redigerad av WorlocK 2009-06-23 kl. 00:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in