2009-05-22, 11:29
Medlem
jeanthss avatar
Jag måste flasha bios, på inrådan från Acer, men jag har problem.

1. Jag kommer inte in i Windows, varken med Bart-PE, eller via HDDn.
2. Jag har försökt med otaliga USB-stickor, men bios hittar inte USB-stickan så jag kan inte boota.
3. Jag gjorde en boot-cd och lade filerna på den, men då står det att jag inte kan flasha skiten när "dos-key" körs.
4. A-disk har jag ej.

Idioterna på Acer påstår att jag måste pröva ett annat moderkort, men det måste ju kunna gå att flasha skiten med hjälp av en vanlig hedlig CD!

Frågan är bara hur, jag får inte till det.

PANIK
Citera
2009-05-22, 12:54
Medlem
sommarlovs avatar
Antingen köper du en USB-diskett-station, och bootar du därifrån.
Eller så skapar du en boot-cd, med hjälp av bla Nero och Winimage, så CDn emulerar diskett-boot...
Du skulle också, med hjälp av en annan dator, Sys:a (DOS) en hårddisk, och kopierar in bios-filerna, starta på den.
Citera
2009-07-07, 19:46
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Lånar tråden! Behöver hjälp...

Haft en del problem med en sprillans ny Acer som jag använder till harmlös surfing emellanåt. Nyligen så gick det inte att logga in på datorn, den slocknade gång på gång när jag försökte skriva in mina inloggningsuppgifter. Det är inget fel på batteriet, det var fullt.

Tänkte kolla hur datorns status såg ut hos verkstaden som servar datorn, då stod det att inga fel hittats. Detta tyckte jag lät fel och ringde upp verkstan, där sa man att de flashat bioset, men inte fan flashar bioset ifall det inte finns något fel, eller har jag fel? Kan någon insatt förklara detta för mig.

Det måste ju ha varit något fel på moderkortet, annars hade väl inte teknikern flashat bioset, detta är väl knappast en återgärd som vanliga användare ska behöva ta till?
Citera
2009-07-07, 23:06
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Bump!

Ingen som har ett svar på min fråga?
Citera
2010-07-19, 15:59
Medlem
jeanthss avatar
Ibland kan det behövas flasha bios, tex om tillverkaren hittat något värde som inte står rätt till mot hårdvaran.
Kanske blir för varm, felaktiga inställningar av GPU, CPU eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in