2009-05-22, 11:18
Medlem
Hej!

Har en ny HP pavilion dv4-1080eo som jag formaterat och installerat XP på. Nu har jag stora drivrutinsbekymmer. Framför allt är det nu ljudkortsdrivrutiner jag behöver. Det lustiga är att om jag fattat det rätt är ljudkortet integrerat på moderkortet som jag tror är Intel Mobile 45.

Har någon samma dator och kan hjälpa mig? Eller kanske någon som kan ge någon annan ledtråd om hur jag ska få igång ljudkortet?

Tack på förhand //Ludde
Citera
2009-05-22, 11:34
Medlem
cannaBes avatar
På Hp's sida finns det bara ljudkortsdrivisar till Vista för den datorn. Vet inte hur ny den är men många nya datorer saknar stöd för XP. Alltså dom gör inte XP-drivisar till många nya datorer just för att få folk att sluta använda Xp då det börjar bli gammalt och dom vill pusha ut Vista.

Ring Hp och kolla.
Citera
2009-05-22, 11:59
Medlem
Ok, tack för svaret. På hp.com finns ändå några få drivers, t ex till SATA kontrollern men det kanske är drivrutiner som är till för andra modeller också som har stöd för XP medan drivers till just mitt integrerade ljudkort inte finns. hm..?

Tack för det tipset. Har försökt att ringa och maila för att få en lista över all hårdvara med tillverkare samt modell för min dator så vi får se vad dom svarar. Får jag det postar jag den här i tråden.
Citera
2009-05-22, 13:04
Medlem
hasenfrasens avatar
Kolla in PCI-vendor strängen i enhetshanteraren och googla.

T.ex. om det står nåt i stil med PCI\VEN_1102&DEV_0005&SUBSYS_00231102&REV_00\4&31B 6CD7&0&00F0 så googlar du på VEN_1102 + DEV_0005 + XP
Citera
2009-05-22, 14:05
Medlem
Tack!

Tack för tipsen hörni! Jag hittade följande tråd ang. ljuddrivrutiner och det verkar ha hjälpt mig ang just ljudkortet: http://h30434.www3.hp.com/psg/board/message?board.id=Sound&thread.id=584

Jag har ju fortfarande några prylar i datorn som på sikt måste installeras drivisar för, var i enhetshanteraren hittar jag PCI Vendor? Är frågan för dum får jag be om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in