Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
Tänk på att det ska vara mat som "födelsedagsbarnet" uppskattar och ser som passande för en dylik tillställning, det är ju trots allt hennes dag det handlar om. När det gäller äldre gäster (och även barn) är det viktigt att inte servera alltför kryddstark mat, då det kan vara besvärligt på ålderns höst (halsbränna/magknip/osv). Det kan vara vist att hålla sig till rätter/råvaror som gästerna kan identifiera och uppskattar, även om nya smakupplevelser säkert kan vara kul för vissa så kan det bli obekvämt för andra.
För att kunna få hjälp med menyn bör du ta reda på hur mycket pengar du har att röra dig med och vad som förväntas ingå i middagen (vin/öl/osv?). Försök att ge exempel på maträtter som du tycker är passande, annars är risken överhängande att du får tips om allt från grävlingar/grisfest/tacobuffé till kalvbräss, surhaj och bräserade brottslingar.
Edit: Typo
Ok. Jag antar att jag kanske har varit lite otydlig när jag förklarade. (skyller det på en lång dag på restaurangen). Hur som helst. Hela familjen som bjuds på middag är inga kräsna typer och alla är more or less intresserade av mat och nya upplevelser, inkluderat min mormor. Anledningen till att jag inte ville servera fisk var för att två var allergiker men det spelar egentligen ingen roll om det kommer förslag på fisk då jag kan laga något speciellt till dessa två.
Någon riktig budget finns inte men exklusive dryck så hade jag tänkt mig att jag har i runda slängar mellan 5000 - 8000:- att spendera på middagen. Jag kan alltså inte ha något överflöd av belugakaviar om vi säger så. Dock tänker jag inte snåla på maten. Har även tillgång till de flesta stora grossister.
En buffé har jag ingen lust att servera utan det skall vara en meny med 3 till 5 rätter, +/- noll, ungefär. Tanken är att det ska vara något modernt med nordiska inslag och influenser. Alltså inget (Oxfilé, rödvinsdojja och potatisgratäng) utan mer avancerade idéer och recept önskans gärna.
Den Röda, och onyktra, Kaptenen.