Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur ser rättigheterna ut under per användarekonto?
Skapa ett nytt administratörkonto och sätt rättigheterna under användaprofilen, se om problemet dyker upp igen.
Jag har ett administratörskonto med lösenord, ett standardkonto med lösenord och ett gästkonto utan lösenord.
Har testat att skapa ett nytt administratörskonto med lösenord. Från den ursprungliga adminstratören gick det att komma åt det nya utan problem, vilket känns logiskt eftersom man väl från alla adm.konton ska komma åt alla andra konton. Från standardkontot och gästkontot gick det till en början inte att komma åt det nya adm.kontot, utan ett adm.lösenord krävdes. Så länge jag inte skrev in något sådant var det lugnt, men så fort jag skrev in det ena av de två adm.lösenorden (fick välja själv vilket) gick det att komma åt kontot, inte bara denna gång utan även nästa gång jag försökte.
Det är alltså som att när jag väl gett standard- eller gästkontot tillgång till ett adm.konto så gäller detta för all framtid. Men jag vill att man ska behöva skriva in lösenordet varje gång. Är inte detta möjligt?
Jag skulle ju som lösning på det hela kunna skapa ytterligare ett nytt konto, flytta över alla filer från mitt ursprungliga adm.konto till detta nya, och sen aldrig mer tillåta nån annan användare att komma åt det, men det känns lite jobbigt...
Och :
Citat:
Ursprungligen postat av xtrator
Kan det hända att du har samma lösenord på datorerna?
Exempelvis Anv: Administratör och Lösen: 123456
För då frågar den inte utan försöker med samma anv och lösen som din dator har som du ansluter ifrån.
Eller så kan du eller någon annan råkat bocka i "spara lösenord" vid inloggning.
Finns iof andra orsaker men dessa är väl vanligast.
Det är alltså inte två olika datorer, utan en och samma med flera olika användarkonton. Lösenorden till de olika kontona är olika. Och att spara lösenordet går inte.