Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-21, 21:53
Medlem
bananaskidzs avatar
Hej gott folk!

Är ganska ny på det här med SATA, har googlat allt vad jag kan utan att finna någon lösning, därför ställer jag hoppet till alla bröder och systrar här på FB

Mitt problem:

Har en dator med fem stycken IDE-hårdiskar inkopplade, inte raidade eller något sådant. Fick idag en SATA-disk som jag tänkte skulle vara kul att koppla in, sagt och gjort! formaterade den i en annan dator och kopplade in den, datorn hittar den och allt såg toppen ut, tills jag började kopiera över lite filer till den, då låser sig datorn efter cirka 5-10 sekunder (totalfryser) så att jag behöver bryta strömmen, samma sak händer upprepade gånger. Har kontrollerat så att allt ser rätt ut i BIOS, kört checkdisk (via en annan dator) samt kollat så att alla chipset drivrutiner finns inne och är uppdaterade. Som operativ kör jag Windows XP PRO med SP3.

Är det någon som varit ute för samma sak, vet på rak arm vad felet kan vara eller har en aning? stort tack på förhand till alla er som tagit er tid att läsa inlägget, hoppas inte det blev för rörigt upplägg på det!
Senast redigerad av bananaskidz 2009-05-21 kl. 21:55.
Citera
2009-05-22, 07:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du ett kontrollkort mellan IDE -> SATA HDD?

Det låter som en saknad drivrutin mellan dessa komponenter.
Citera
2009-05-27, 01:32
Medlem
meeyays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du ett kontrollkort mellan IDE -> SATA HDD?

Det låter som en saknad drivrutin mellan dessa komponenter.

Nepp.
Har inget externt kontrollerkort.

Enligt enhetshanteraren är allt installerat korrekt, dvs inga konflikter eller några konstigheter.
Citera
2009-05-27, 01:42
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananaskidz
Är det någon som varit ute för samma sak, vet på rak arm vad felet kan vara eller har en aning?

Man ska aldrig reparera ett fel som inte är trasigt, är den gyllene grundregeln. I synnerhet inte uppdatera ett BIOS i onödan, men i ditt fall misstänker jag att det är precis det du ska göra.

Alltså kolla om det finns någon senare BIOS-uppdatering som i bästa fall har fångat upp den här typen av problem.
Citera
2009-05-27, 07:17
Medlem
meeyays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Man ska aldrig reparera ett fel som inte är trasigt, är den gyllene grundregeln. I synnerhet inte uppdatera ett BIOS i onödan, men i ditt fall misstänker jag att det är precis det du ska göra.

Alltså kolla om det finns någon senare BIOS-uppdatering som i bästa fall har fångat upp den här typen av problem.

Nu har jag gjort det (flashat biosen), fanns en uppdatering som ordnade till ett problem med AMD CoolDown, tyvär åtgärade det inte hårdiskstrulet.
Citera
2009-05-31, 10:55
Medlem
meeyays avatar
Löste sig, var syrrans sata-kabel som var sönder :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in