2009-05-21, 20:59
Medlem
Daevass avatar
Halloj, har nyss köpt en ny dator och meckat ihop hela skiten. Får nu ingen bild på skärmen, har testat det intregrerade grafikkortet och det jag köpt till. Har även testat att koppla om CPUn, kontrollerat alla sladdar osv. Har också kopplat ut och in klockbatteriet. Vad kan vara fel tro?

Här e hela specsen
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Tack på förhand!
Citera
2009-05-21, 21:05
Medlem
Xpers avatar
Du har inte glömt 4-pin till CPU?
Citera
2009-05-21, 21:09
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xper

du menar stomkabeln till cpun? ja den är i.. Ström till moderkortet har jag en 24pins kabel, det finns även plats för en 4pin men om jag sätter i den startar bara datorn för att sedan stängas ner?
Citera
2009-05-21, 21:11
Medlem
Naikons avatar
Citat:

Är i 95% av fallen just den. http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/tutorial-atx12_power_conn.jpg
Citera
2009-05-21, 21:12
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Är i 95% av fallen just den. http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/tutorial-atx12_power_conn.jpg

Okej. Har testat det. Men när jag sätter i den så startar datorn för att sedan stängas av några sekunder efter, vad kan det bero på ?
Citera
2009-05-21, 21:21
Medlem
Xpers avatar
Då kan hårdvaran vara sönder
Citera
2009-05-21, 21:24
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Då kan hårdvaran vara sönder
Vad kan vara skadat? Moderkortet, allt startar liksom men ingen bild. Ska datan starta även fast man kör 24pins atx och den 4pin?
Citera
2009-05-21, 21:34
Medlem
Naikons avatar
Jag vet inte om ni blir, men jag blir iallafall väldigt confused här med hur du har kopplat sladdarna.

24-pinnen ska vara kopplad till moderkortet. 4-pinnen ska OCKSÅ vara kopplad till moderkortet, det är en input alldeles vid sidan av CPU-socketen. 24-pinnen och 4-pinnen är två stycken helt olika kablar/kontakter och sitter inte ihop.
Citera
2009-05-21, 22:50
Medlem
nazeeroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Jag vet inte om ni blir, men jag blir iallafall väldigt confused här med hur du har kopplat sladdarna.

24-pinnen ska vara kopplad till moderkortet. 4-pinnen ska OCKSÅ vara kopplad till moderkortet, det är en input alldeles vid sidan av CPU-socketen. 24-pinnen och 4-pinnen är två stycken helt olika kablar/kontakter och sitter inte ihop.

OK såhär är det: Vi har kopplat 24 pinnen till moderkortet, allt startar men dock ingen bild på skärmen. Sätter vi in 4pinen så sätts datorn igång men stängs snabbt av igen?
Citera
2009-05-21, 23:17
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
OK såhär är det: Vi har kopplat 24 pinnen till moderkortet, allt startar men dock ingen bild på skärmen. Sätter vi in 4pinen så sätts datorn igång men stängs snabbt av igen?

Konstigt. Men att köra datorn med 24-pinnen ikopplad UTAN 4-pinnen ska du INTE göra. Det är helt fel

Låter konstigt att den stängs av på en gång igen. Använde du ESD-armband när du byggde datorn?
Citera
2009-05-21, 23:34
Medlem
Dust0rs avatar
Och du har använt distanserna mellan chassit och moderkortet när du monterade sagda moderkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in