Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-21, 16:15
Medlem
soptippsbosses avatar
Varför blir det alltid olika stekytor på till exempel en hamburgare när man har tillagat den? Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på burgarna det blir alltid samma resultat, och varje gång blir jag lika förvånad! Hur gör man får att få en likadan yta på bägge sidor - om det ens går?

Citera
2009-05-21, 16:16
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Varför blir det alltid olika stekytor på till exempel en hamburgare när man har tillagat den? Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på burgarna det blir alltid samma resultat, och varje gång blir jag lika förvånad! Hur gör man får att få en likadan yta på bägge sidor - om det ens går?

De böjer sig ju, så ena sidan inte ligger helt emot stekpannan
Citera
2009-05-21, 18:02
Bannlyst
stek eller grilla den grå så du stänger alla porer ordentligt sen kör du den klar i ugnen ca 5-8 min beroende på storlek.
Citera
2009-05-21, 19:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusMalm
stek eller grilla den grå så du stänger alla porer ordentligt sen kör du den klar i ugnen ca 5-8 min beroende på storlek.
Det finns tyvärr ingen möjlighet att "stänga" porer.

För att få en jämn och fin yta så kan man tynga ner burgaren och ge den fin yta på hög värme och fortsätta sedan i ugnen.

~Paul~
Citera
2009-05-21, 20:36
Bannlyst
ja naturligtvis går det inte stänga porer på malet kött så jag borde väll egentligen skrivit det inom ""

men om man steker på båda sidorna så släpper den inte lika mycket vätska...eller har jag fel, är inget mc donalds biträde

tynga ner den känns fel för då pressas all vätska ut och den blir welldone på 3 minuter
Citera
2009-05-21, 20:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusMalm
1. ja naturligtvis går det inte stänga porer på malet kött så jag borde väll egentligen skrivit det inom ""

2. men om man steker på båda sidorna så släpper den inte lika mycket vätska...eller har jag fel, är inget mc donalds biträde

3. tynga ner den känns fel för då pressas all vätska ut och den blir welldone på 3 minuter
1. Faktum är att det inte endast gäller malet kött utan allt kött.

2. Köttet släpper mest vätska när temperaturen närmar sig kokpunkten (helt logiskt). Pga detta så är förångningen störst precis i denna brytningspunkt. Ju mer vätska som kommer ut, desto mindre vätska är ju kvar. Men hastigheten är densamma.

3. Nu menar jag inte att du skall ställa en bulldozer på burgaren. Faktum är att skillnaden är akademisk.

~Paul~
Citera
2009-05-21, 21:35
Medlem
En variant kan ju vara att försöka jämna till den med gasbrännare eller varmluftspistol. Med lite känsla och övning brukar det funka på mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in