2009-05-21, 13:35
Medlem
BTR|D-toxs avatar
Tjena!
Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum för min fråga, är det fel kanske Mod flyttar den dit den hör hemma?!

Jag har en renoverad och ombyggd "folkabuss" (hippie-buss) som jag funderar på att hyra ut, då jag själv inte har tid att använda den.
Jag tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av uthyrning utav fordon som vet hur det fungerar med hyreskontrakt och sånt? Om hyrestagaren råkar göra sönder något eller så, hur löser man detta? De kanske stjäl bilen?
Hur försäkrar man sig mot sådant?

Tips, idéer och lite matnyttig information uppskattas!=)
Citera
2009-05-21, 13:46
Medlem
Daaaaniels avatar
Först och främst, kolla vilka du hyr ut den till så det inte är några idioter. Man kan oftast bedömma något sådant direkt när man ser dem.

Gör ett kontrakt typ där det står att om de tar sönder något av bilen så skall de betala reparations kostnaderna.
Ta deras legg och id + be dem skriva under.
Citera
2009-05-21, 14:35
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTR
Jag har en renoverad och ombyggd "folkabuss" (hippie-buss) som jag funderar på att hyra ut, då jag själv inte har tid att använda den.

Tänk dig för en och två gånger...

Vad vill man ha en cool hippiebuss till?
Vem kan alltså tänkas hyra den och till vad?
Citera
2009-05-21, 16:15
Medlem
Kläppskogs avatar
Jag skulle nog också avråda. Det kan ställa till med jäkligt mycket trassel, speciellt om det är ett äldre fordon.
Om växellådan rasar utan att det är deras fel, ska de betala?
Om de lyckas krocka, går det ens att få tag i plåtdelar?

Nej, pengarna är förmodligen för små för att du ska ta risken.
Citera
2009-05-22, 13:26
Medlem
BTR|D-toxs avatar
Hmm, ja ni kanske har rätt. Det är nog inte värt det. Nej, det får bli att enbart låna ut den till vänner=) Tack för svar!
Citera
2010-05-18, 09:24
Medlem
getosts avatar
Är det ens lagligt att hyra ut sin privata bil utan att vara "auktoriserad" biluthyrare eller liknande?
Det räcker väl inte bara att betala skatt på verksamheten?
Citera
2010-05-18, 12:21
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Är det ens lagligt att hyra ut sin privata bil utan att vara "auktoriserad" biluthyrare eller liknande?
Det räcker väl inte bara att betala skatt på verksamheten?

lagligt och lagligt. det krävs ett trafiktillstånd egentligen samt en form av utbildning http://www.burf.se/main.asp?page=utbildning_Starta%20och%20driva%20bi luthyrning

Men jag tror TS tänkt göra det svart. Men försäkringen täcker inte uthyrning utan man får teckna en speciell sådan tex https://www.dina.se/forsakringar/foretagare/Fordonen/Hyrbil1/

Den är grymt dyr vet jag. så lönsamheten blir väl si så där
Citera
2011-04-27, 22:11
Medlem
8bitrages avatar
80-tals pop i en Hippie-buss? Hur fick ni den idén?
Citera
2011-04-28, 00:30
Medlem
doog.si.tops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
80-tals pop i en Hippie-buss? Hur fick ni den idén?

Menar självklart 60-tals pop! Pinsamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in