2023-07-29, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittades något i kojan?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Var det kanske en tjyvakoja? Eller smög dom dit och glodde i porrblaskor och ägnade sig åt självbefläckelse?
Hittade polisen inget av intresse där?

Ingen aning vad de höll på med i denna koja.

Vid den här tiden var det mycket vanligt att barn/tonåringar byggde kojor. Ingen aning om det hittades något i denna. Kanske omnämndes ev. fynd då media skrev om det 1963. Något borde ju ha hittats tycker man.
Citera
2023-07-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna länk med många mycket intressanta foton.

Inga av dessa foton tror jag mig inte ha sett förut. Vad var egentligen orsaken egentligen orsaken till mordet av Jan Berlin?

I höger nedre hörn på bilden inifrån kojan ligger vad som ser ut att vara en avslagen flaskkork/topp. Kan det möjligen tyda på att där skett ett bråk?

I övrigt ser ju kojan väldigt snygg ut, det är inget hafsverk direkt.
Citera
2023-07-29, 16:01
Medlem
Citat:
Vad brukade dom göra i kojan?

Det sades att de skulle på fisketur/campa, jag har själv aldrig ”kojat” men jag kan tänka mig att det är ganska mysigt.
Citera
2023-07-29, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kojan.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
I höger nedre hörn på bilden inifrån kojan ligger vad som ser ut att vara en avslagen flaskkork/topp. Kan det möjligen tyda på att där skett ett bråk?

Det kan ha varit det.

Det jag ser tydligast är ett använt stearinljus i en ljusstake. Kojan verkar ha varit ordentligt byggt. Titta på t. ex. golvet. Verkar inte ha varit något hafsverk.
Citera
2023-07-29, 18:09
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan ha varit det.

Det jag ser tydligast är ett använt stearinljus i en ljusstake. Kojan verkar ha varit ordentligt byggt. Titta på t. ex. golvet. Verkar inte ha varit något hafsverk.
Dom kanske gick dit för att dricka brännvin? Ser som halsen på en 75a. Även en komplett flaska brännvin syns till vänster.
Citera
2023-07-29, 19:01
Medlem
Citat:
Dom kanske gick dit för att dricka brännvin? Ser som halsen på en 75a. Även en komplett flaska brännvin syns till vänster.

Ja, varför inte?

Vet någon förresten varifrån uppgifterna om en sten och en kniv kommer ifrån, ”mordvapnen” som aldrig hittades… hur vet man att det var just sten och kniv?

Man kan ju banka ihjäl någon med lite vad som helst menar jag… och flaskor går väl fint att skära med om man är på det humöret.
Citera
2023-07-29, 19:37
Medlem
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=387574&n=6207526&z=13&mapprofile=flygbild1960&b ackground=4&boundaries=false

Länk till Lantmäteriets karttjänst. Bör vara platsen som visas i flygbilden hos Bilder i syd om man tänker att bilden är tagen från östsydöst.

Jag undrar var man menar att man avsåg fiska. Där ser mest ut att vara diken för avrinning från gårdar i närheten.
Citera
2023-07-29, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen och varför?

Citat:

Så kan det mycket väl ha varit att de båda begav sig till hyddan för att sig en slurk.

Ingen av dem var ju myndiga och då passade det ju bra att göra det i kojan där ingen såg dem. Kan de då ha kommit ihop sig så till den milda grad att Berlin mördas och får en handen nästan bortskuren från armen?
Citera
2023-07-29, 21:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=387574&n=6207526&z=13&mapprofile=flygbild1960&b ackground=4&boundaries=false

Länk till Lantmäteriets karttjänst. Bör vara platsen som visas i flygbilden hos Bilder i syd om man tänker att bilden är tagen från östsydöst.

Jag undrar var man menar att man avsåg fiska. Där ser mest ut att vara diken för avrinning från gårdar i närheten.
Ja, det är verkligen skumt. Undrar vad och var dom skulle fiska?
Edit: enligt artikel i Sydsvenskan skulle dom eventuellt fiska i kanalen norr om gillastig mosse.
Senast redigerad av Carl Serung 2023-07-29 kl. 21:52.
Citera
2023-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Intressant (och tragiskt) fall.

Vet inte om det har postats innan, men här finns lite bilder från polisundersökningen osv, bland annat med bild på och inifrån kojan. https://bilderisyd.se/produkt-tagg/1963/page/52/

Här fann man dem:

https://bilderisyd.se/produkt/jb20230316_0619/

Imponerande fynd! Har du eller någon koordinatorns för var exakt kropparna återfanns?
Citera
2023-07-29, 22:21
Medlem
Citat:

Det ser ut att stämma med bilden, det är ju en väldigt speciell krök där. Tack för det.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Imponerande fynd! Har du eller någon koordinatorns för var exakt kropparna återfanns?

Se ovan! 🙂
Citera
2023-07-29, 22:22
Medlem
Citat:

Intressant du nämner var det fiskades. I kväll har jag och min mamma haft ett otroligt givande samtal om var de bland annat fiskade och motivet. Själv har jag en teori om hur och varför det hela skedde.

Hon är nämligen född på Konga -51 min avlidne morbror var 6 år äldre och gick i skola med en av de döda.

Både Berlin och Perssons familjer vid tidpunkten var bosatta vid Tranås mosse, en bit ovanför Konga.

Hon tror branddam eller något vatten i en mosse. Det finns inga direkta insjöar eller liknande och kvarndammarna låg nere vid Konga mölla,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in