2018-10-22, 00:37
Medlem
Ettsjutretton
Citat:
Liknande motiv som också sades ligga bakom mordet på sörmländska Reijo Daag en ca 15 år senare?
Skaraborg2
Citat:
Det bestialiska knivmordet på Reijo Daag inträffade i april 1976 i Viskafors i södra Älvsborg.

Om det nu ev. var samma orsak som det har spekulerats som låg bakom mordet 1976 är det ingen som vet. Jag minns väl hur det pratades om att den här teorin kunde ha varit orsaken till tragedin 1963. Detta var den enda rimliga orsaken som skulle ha kunnat förklara det hela menade folk då.

Känns som det saknas lite info, åtminstone en länk till var att hitta det ni hintar.
Rak info hade funkat det med.
Citera
2018-10-22, 09:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Ettsjutretton

Skaraborg2

Känns som det saknas lite info, åtminstone en länk till var att hitta det ni hintar.
Det skulle enligt inofficiell uppgift ha rört sig om ett kärleks- eller svartsjukedrama.
Citera
2018-10-22, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Orsaken?

Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen

Javisst saknas det info.

Polisen verkar ha fått fram vad som kan ha varit orsaken till dessa båda ynglingars tragiska död men de gick aldrig officiellt ut med den informationen. Vi får ha i åtanke att detta var 1963.

Om det skulle stämma som Ettsjutretton tar upp vet jag inte men det var på detta sätt folk diskuterade och misstänkte efter att det deras kroppar hade påträffats.
Citera
2018-10-22, 22:12
Medlem
En kort uppdatering efter att ha läst en del artiklar.

Hyddan
Jan och Gösta hade mycket riktigt en hydda i skogen. De brukade gå dit och campa.
Därför var det ingen som anmälde dem försvunna för ens onsdagen, de hade då varit borta sedan söndagen. Till Göstas mor sa de att de skulle ut en sväng.

Självmordet
Vidare finns att läsa i artikeln att Gösta Perssons påstådda självmordssnitt inte var karaktäristiska snitt, vilket tyder på att de inte satt på handlederna.

Mordvapnen
Polisen tillkallade militär som använde metalldetektorer men återfann aldrig den kniv som kan ha orsakat skadorna. Vidare fann man aldrig den sten som gett Jan hans krosskador.

Den 11:e juni meddelar Landsfogde Alf, som för övrigt ledde utredningen att man kommit fram till slutsatsen att detta var ett utvidgat självmord. Alltså mindre än 3 veckor efter att de båda pojkarna påträffats döda.

En utredning idag hade sett totalt annorlunda ut.

Jag behöver tipps på vart jag kan ladda upp artiklarna för er att läsa, har sparat dom i PDF.
Citera
2018-10-22, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hyddan i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSherwood
En kort uppdatering efter att ha läst en del artiklar.

Hyddan
Jan och Gösta hade mycket riktigt en hydda i skogen. De brukade gå dit och campa.
Därför var det ingen som anmälde dem försvunna för ens onsdagen, de hade då varit borta sedan söndagen.
Till Göstas mor sa de att de skulle ut en sväng.

Självmordet
Vidare finns att läsa i artikeln att Gösta Perssons påstådda självmordssnitt inte var karaktäristiska snitt, vilket tyder på att de inte satt på handlederna.

Mordvapnen
Polisen tillkallade militär som använde metalldetektorer men återfann aldrig den kniv som kan ha orsakat skadorna. Vidare fann man aldrig den sten som gett Jan hans krosskador.

Den 11:e juni meddelar Landsfogde Alf, som för övrigt ledde utredningen att man kommit fram till slutsatsen att detta var ett utvidgat självmord. Alltså mindre än 3 veckor efter att de båda pojkarna påträffats döda.

En utredning idag hade sett totalt annorlunda ut.

Jag behöver tipps på vart jag kan ladda upp artiklarna för er att läsa, har sparat dom i PDF.

Stort tack för dessa mycket intressanta upplysningar.

Gällande detta ang. en hydda så har jag tänkt mycket på detta. Eftersom inget tidigare framkommit om en sådan antog jag att jag mindes fel. Inte så konstigt med tanke den långa tid som hade gått då jag skapade tråden.

Ju mera jag har funderat på det här med att det skulle ha funnits en hydda inblandad så har jag blivit mer och mer säker på att det ändå hade funnits en sådan. Nu visade det sig att det faktiskt fanns en sådan. Uppgifterna i texten som jag har fetstilsmarkerat kommer jag mycket väl ihåg när jag får läsa dem igen. Även detta att de hade varit borta ett antal dagar innan de anmäldes som försvunna känns också igen.

När du skriver "Landsfogde Alf" är det Alf Eliasson du menar?
Citera
2018-10-23, 12:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittades det någonting av intresse i hyddan!

Kom polisen kom att göra en undersökning av deras hydda? Antagligen gjorde de det. Hittades det då någonting av intresse?

Kanske började den grova misshandeln med stenen av Berlin där inne? Vet förstås inte hur stor den omtalade hyddan var.
Citera
2018-10-23, 21:29
Medlem
Jag har nu beställt polisutredningen.
Kommer bli ytterst intressant att läsa igenom och ta del av foton samt vittnesförhör.
Så snart jag fått hem den kommer jag kunna delge information som tidningarna kanske aldrig fick.

Ska bli spännande!
Citera
2018-10-23, 21:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Kommer bli ytterst intressant att läsa igenom och ta del av foton samt vittnesförhör.
Så snart jag fått hem den kommer jag kunna delge information som tidningarna kanske aldrig fick.

Ska bli spännande!
Verkligen spännande!

Då lär vi få svar på om den "inofficiella förklaringen" var riktig, eller endast en myt?
Citera
2018-10-23, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis en maskad polisutredning.

Citat:

Ska bli spännande!

Mycket bra gjort av dig.

Kommer att bli spännande.

Du kommer här att få fram en hel del för oss okänd information men troligtvis kommer det finnas en hel del text som har blivit maskad. Detta känns som en utredning som skulle kunna bli mycket maskad men vi får se.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-23 kl. 21:59.
Citera
2018-10-23, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Maskade uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Verkligen spännande!

Då lär vi få svar på om den "inofficiella förklaringen" var riktig, eller endast en myt?

Det behöver vi faktiskt inte få svar på även om utredningen nu har begärts fram.

All känslig information i nästan alla polisutredningar som jag har tagit del av har bl. a. just känsliga uppgifter blivit maskade.
Citera
2018-10-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det behöver vi faktiskt inte få svar på även om utredningen nu har begärts fram.

All känslig information i nästan alla polisutredningar som jag har tagit del av har bl. a. just känsliga uppgifter blivit maskade.

De kommer sekretessgranska utredningen innan de lämnar ut den. Kan vara så att en del kommer strykas då det handlar om en 15 åring. Förhoppningsvis släpper de igenom en del såhär efter 55 år
Citera
2018-10-24, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Känsliga uppgifter.

Citat:
De kommer sekretessgranska utredningen innan de lämnar ut den. Kan vara så att en del kommer strykas då det handlar om en 15 åring. Förhoppningsvis släpper de igenom en del såhär efter 55 år

Det görs alltid en sekretessgranskning när man beställer en polisutredning.

Framför allt då ett fall inte har blivit uppklarat. Åtminstone officiellt är inte detta fall "klappat och klart".

Jag har fått uppgifter maskade som har ansetts känsliga även gällande myndiga personer. Känsliga uppgifter kan t. ex. vara födelsedatum, namnuppgifter och adressuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in