2017-08-31, 09:44
Medlem
Kvinnor drabbas värst när de bär utmamande eller opraktiskt lyxiga kläder mitt i en katastrofsituation (eller på t ex ett föräldramöte) och andra reagerar. Tycker Malin Ullgren i DN; med koppling till Melania Trumps höga och exklusiva stilettklackade pumps vid paret Trumps besök i det orkandrabbade Texas.

http://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-melania-trumps-hejaklack-vinglar-vidare/

Sällan blir det så tydligt som i sådana här självgott poserande fashionista-artiklar att dagens feminism ihelt struntar i frågor om likställdhet, det viktiga är istället att lyfta fram "starka sexiga kvinnor" och pusha för den egan karriären. malin Ullgren blir förtrytsam över att det i vissa sistuationer inte ses som okej att glassa och kokettera med superlyxiga kläder - och skriver det på kvinnohatets konto. Det är ju mest praktiskt så.

Citat:
Ursprungligen postat av Malin Ullgren
Melania Trumps ”hurricane stilettos” i samband med besöket i översvämningsdrabbade Texas blev omgående omdebatterade. Väl motiverad kritik, även om hon i och för sig bytte om till kritvita sneakers senare. De spetsiga, skyhöga skorna i ormskinn, bomberjackan och pilotsolglasögonen signalerade "i dag gör jag combat chic!" snarare än "jag känner med er i ovädret".

Dålig stil. Ingen fingerspitz alls. Men. I egenskap av en människa som avskyr plagg i funktionsmaterial, kan jag relatera till Melanias klackar. Det finns en särskild form av moralism och diskret snobbism kring praktiska kläder, som faktiskt är svåruthärdlig.

Till saken hör att Ullgren tidigare i DN, på ranglig grund, har beskrivit sig själv som en flicka som under uppväxten fick känna av klassförakt t o m från egna släktingar. Är man medievänster ska man helst ha klättrat upp från arbetarklassen eller näst intill.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-08-31 kl. 09:46.
Citera
2017-08-31, 10:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kvinnor drabbas värst när de bär utmamande eller opraktiskt lyxiga kläder mitt i en katastrofsituation (eller på t ex ett föräldramöte) och andra reagerar. Tycker Malin Ullgren i DN; med koppling till Melania Trumps höga och exklusiva stilettklackade pumps vid paret Trumps besök i det orkandrabbade Texas.

http://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-melania-trumps-hejaklack-vinglar-vidare/

Sällan blir det så tydligt som i sådana här självgott poserande fashionista-artiklar att dagens feminism ihelt struntar i frågor om likställdhet, det viktiga är istället att lyfta fram "starka sexiga kvinnor" och pusha för den egan karriären. malin Ullgren blir förtrytsam över att det i vissa sistuationer inte ses som okej att glassa och kokettera med superlyxiga kläder - och skriver det på kvinnohatets konto. Det är ju mest praktiskt så.

Till saken hör att Ullgren tidigare i DN, på ranglig grund, har beskrivit sig själv som en flicka som under uppväxten fick känna av klassförakt t o m från egna släktingar. Är man medievänster ska man helst ha klättrat upp från arbetarklassen eller näst intill.

Om jag nu för en gångs skull i livet ska ta Melania i försvar så åkte hon i alla fall ner till katastrofområdena (även om det ingår i tjänsten). Som heterosexuell CIS-man undrar jag mest varför presidentparet inte bytte om till mer praktiska kläder redan från början. Att Melania är en troféfru som lever för att samla kläder förstår jag. Hur många gånger har Malin Ullgren rusande lämnat redaktionen för att vandra runt och få en direktuppfattning om skogsbränder, tegelstensförorter eller miljöfarliga utsläpp? Kanske det är tryggast att sitta och fila på sina inlägg på sitt favorithipsterfik?

Det känns väldigt introvert och inavlat genusvetenskapligt att göra mansföraktspolitik av det. Kärringen åkte dit i högklackat... jaha... dumt val om man ska vada i vatten men min läggning och sexuella identitet har ingenting med min åsikt att göra (ja, jag hade kallat henne "kärring" även som svart, lesbisk, funktionsnedsatt kvinna).
Citera
2017-08-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Om jag nu för en gångs skull i livet ska ta Melania i försvar så åkte hon i alla fall ner till katastrofområdena (även om det ingår i tjänsten). Som heterosexuell CIS-man undrar jag mest varför presidentparet inte bytte om till mer praktiska kläder redan från början. Att Melania är en troféfru som lever för att samla kläder förstår jag. Hur många gånger har Malin Ullgren rusande lämnat redaktionen för att vandra runt och få en direktuppfattning om skogsbränder, tegelstensförorter eller miljöfarliga utsläpp? Kanske det är tryggast att sitta och fila på sina inlägg på sitt favorithipsterfik?

Det känns väldigt introvert och inavlat genusvetenskapligt att göra mansföraktspolitik av det. Kärringen åkte dit i högklackat... jaha... dumt val om man ska vada i vatten men min läggning och sexuella identitet har ingenting med min åsikt att göra (ja, jag hade kallat henne "kärring" även som svart, lesbisk, funktionsnedsatt kvinna).

Den bästa repliken på sådana här koketterande "dyrt mode är girlpower"-inlägg kom från Ann-Charlott Altstadt i Aftonbladet för sådär tio år sedan. Med den oslagbara titeln "Backlash i Louboutinklackar". Altststadt är old school och feminist på riktigt, dvs på ett meningsfullt sätt (hon fick svar från the in-crowd i en hopplöst töntig och förörättad replik av trendhoppan Salka Hallström Bornold).

http://www.aftonbladet.se/kultur/article11438811.ab
Citera
2017-08-31, 11:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den bästa repliken på sådana här koketterande "dyrt mode är girlpower"-inlägg kom från Ann-Charlott Altstadt i Aftonbladet för sådär tio år sedan. Med den oslagbara titeln "Backlash i Louboutinklackar". Altststadt är old school och feminist på riktigt, dvs på ett meningsfullt sätt (hon fick svar från the in-crowd i en hopplöst töntig och förörättad replik av trendhoppan Salka Hallström Bornold).

http://www.aftonbladet.se/kultur/article11438811.ab

Ett mycket bra och tänkvärt inlägg som många debattörer borde tänka på. Själv är jag mest beklämd över att tjejer i mjukisbyxor som gillar att knulla fortfarande ses som horor för att de inte har råd eller är intresserade av mode.
Citera
2017-08-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ett mycket bra och tänkvärt inlägg som många debattörer borde tänka på. Själv är jag mest beklämd över att tjejer i mjukisbyxor som gillar att knulla fortfarande ses som horor för att de inte har råd eller är intresserade av mode.

Håller med. Och det är graverande att medan svenska feminister utgjuter sig om t ex Zara Larsson (som har total uppbackning av finmedia) eller att man (enligt dem) "inte får twerka" om man inte är svart, så var det *ingen* av dem som märkte vilka hästlass med sexistisk skit som kastades mot Amy Winehouse, både av journalister och av en armé av besinningslösa troll på nätet - både flera år före och efter hennes död.

Som vit engelska hade Amy givetvis inte samma status för dessa journos som svarta tjejer, dessutom var hon inte en lika bekväm och cool idol att ha som t ex Beyoncé, Kanye West eller Venus Williams. Men oj vad mycket äkta kvinnohat och journalistiskt slafs hon fick ta emot.
Citera
2017-08-31, 12:43
Medlem
PlutoJs avatar
När kommer rubriken "Kvinnor drabbas värst av 'kvinnor drabbas värst-artiklar'"?
Citera
2017-09-03, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
När kommer rubriken "Kvinnor drabbas värst av 'kvinnor drabbas värst-artiklar'"?

Efter "Kvinnor drabbas värst av att Mona Sahlin aldrig blev statsminister"
Citera
2017-09-08, 07:26
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Kvinnor drabbas mest av aktivare hjärnor

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ny-forskning-kvinnors-ar-hjarnor-mer-aktiva-an-mans/
Citera
2017-09-14, 15:47
Medlem
TransitGlorias avatar
Kvinnor och löptikar drabbas värst. Det finns inga särskilda hundrastgårdar för löptikar, utan dessa måste böja sig för det patriarkala förtrycket.

Citat:
Så länge som Södermalmsbon Carola Kastman haft hanhundar har det aldrig varit några problem att släppa lös jycken bland dess gelikar på stans rastgårdar. Men när hon med den nyinskaffade tiken Coco som vanligt skulle besöka sin hundrastgård på Söder, fick hon en total chock.

– Jag fick inte släppa in Coco, eftersom hon just då löpte och de andra hundägarna sa att det gör hanhundarna som galna. Jag frågade då var det finns hundrastgårdar för tikar, och fick svaret "ingenstans".

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hon-kraver-konsuppdelad-hundrastgard/repqil!Zuo40U7ZolpRaZZQIRVkLQ/#disqus

Carola Kastman ser dock en fantastisk lösning på detta allvarliga problem:

Citat:
Hon har nu lämnat som medborgarförslag att en könsseparatistisk hundrastgård för tikar anläggs vid den lilla gläntan vid caféet Nyfiken Gul vid Årstaviken. Hon menar att det kommer vara en fristad för tikarna, som ofta får finna sig i att bli hunsade av hanhundar även när de inte löper. Men hon stannar inte där.

– Jag tycker att Södermalm ska gå i bräschen och vara först med den här unika satsningen. Men det här är en större politisk fråga, jag nöjer mig inte förrän det finns minst en könsseparatistisk hundrastgård för tikar i varje stadsdel.
Citera
2017-09-14, 16:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Kvinnor och löptikar drabbas värst. Det finns inga särskilda hundrastgårdar för löptikar, utan dessa måste böja sig för det patriarkala förtrycket.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hon-kraver-konsuppdelad-hundrastgard/repqil!Zuo40U7ZolpRaZZQIRVkLQ/#disqus

Carola Kastman ser dock en fantastisk lösning på detta allvarliga problem:

Vänta här nu... Carola köper alltså kvinnliga varelser med sexdrift som om de vore en vara...

Kränkande!
Citera
2017-09-14, 16:53
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Vänta här nu... Carola köper alltså kvinnliga varelser med sexdrift som om de vore en vara...

Kränkande!

Inlägget Carola gör är också en vara, hon säljer sin trovärdighet och integritet för känslan att "verkligen ha gjort nått."

"Hundexperten" Emilie Draper gör bort sig tiofalt genom att systerligt hålla med fast hon inte håller med:

Citat:
"Könsseparatistiska hundrastgårdar? Grymt, tänkte jag först. Vad skönt att slippa ”lilla gumman, jag har haft schäfer sedan innan du var född så jag vet allt”-gubbarna.

Men tyvärr handlar det inte om det. Utan om hundarna. Mer specifikt löptikar och hundpatriarkatet.

Rastgårdar specifikt för tikar är dock ingen dålig idé i teorin.

Sedan sanningen:
Citat:
Under de nio veckor per år (uppdelat på tre tillfällen) som tikar löper droppar blodet om inget skydd finns. Det här gör många hanar knäppa. De kan få svårt att fokusera på att lattja runt i rastgården eftersom deras instinkt är att följa löpet. En del är värre än andra, givetvis. Detta beror dock på biologi, inte ojämnställda strukturer.

För hundar är trots allt inte människor. Deras instinkt är att täcka grundläggande behov: äta, dricka, sova, fortplanta – de har inga patriarkala normer, nästan tvärt om faktiskt. En psykisk frisk hane viker sig alltid för en tik.

Smart Emelie, en liten solidarisk känga till klassfienden "gubbarna" från början, då är det ok att vara litet saklig efter trosbekänelsen.

http://www.stockholmdirekt.se/kronika/inte-helt-fel-med-konsuppdelad-rastgard-men/repqin!YX1nJABn8GPOecXyz3UwVw/
Citera
2017-09-30, 03:51
Medlem
Separatistens avatar
SVT Text tar chansen att släpa in lite feminism och kvinnor drabbas värst:

Trots de få ord man har på sig lyckas man få in detta:

”Ribbing inledde sin karriär på Dagens Nyheter 1970 som politisk reporter, ett tufft jobb i en manlig värld, som hon flera gånger berättat.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in