2009-05-20, 23:26
Medlem
tjena alla flashbackare, har råkat ut för stopp i mitt handfat, inte kul!
försökte rensa skiten med kokande vatten vilket gick bra första gången men inte nu längre. så sitter lite i skiten i och med att jag hyr i andra hand och vet inte riktigt vad som gäller med hyresvärden osv, tänkte då fixa det själv, har hört att kaustik soda kan hjälpa? hur ska jag gå till väga annars? nån som sitter på nått grymt tips? vore oerhört tacksam!
Citera
2009-05-20, 23:30
Medlem
Katarsiss avatar
Kaustiksoda blir bra om du inte tar för mycket så att det blir "sten" av det.
Men har du skruvat isär rören under och tittat?
Citera
2009-05-20, 23:31
Medlem
bikarbonat + vinäger + kokande vatten= löser ditt problem.

löser fettet = stearinet

ja, koka upp vattnet, häll i tillbringare, ha i bikarbonat och vinäger.. Saken är biff...

men vattenlåset är en smart grej att börja med....
Senast redigerad av supersnut 2009-05-20 kl. 23:37.
Citera
2009-05-20, 23:31
Medlem
Kolla dagens "Rent hus" på TV4.se
Citera
2009-05-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis

Skit i sodan, skruva loss vattenlåset och rengör, 9 gånger av 10 så är det skit i det eller så har fastighetsägaren stora problem och det behövs större åtgärder.
Citera
2009-05-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis

nej har inte gjort det, är det relativt simpelt och riskfritt? jag menar att det inte börjar spruta vatten överallt och så?

"bikarbonat + vinäger + kokande vatten= löser ditt problem."
det ska garanterat testas! ska man bara blanda ihop det och låta det lösa upp sig?
ska även kolla dagens rent hus

tack för snabba svar!
Citera
2009-05-20, 23:36
Medlem
måste även tillägga att jag misstänker att det kan ligga en del stelnat stearin i handfatet...
Citera
2009-05-21, 00:43
Medlem
sommarlovs avatar
Är det helt stopp, häll aldrig i kausik soda, vart ska det ta vägen!?

Våga också stå för det om rörmokaren frågar, så slipper han få huden bortfrätt på händerna när han öppnar rören...
Citera
2009-05-21, 00:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whole
tjena alla flashbackare, har råkat ut för stopp i mitt handfat, inte kul!
försökte rensa skiten med kokande vatten vilket gick bra första gången men inte nu längre. så sitter lite i skiten i och med att jag hyr i andra hand och vet inte riktigt vad som gäller med hyresvärden osv, tänkte då fixa det själv, har hört att kaustik soda kan hjälpa? hur ska jag gå till väga annars? nån som sitter på nått grymt tips? vore oerhört tacksam!

Ta isär rören och gör rent det är enkelt, Är du helt hopplös med enkla tekniska grejer så ta ett foto hur det satt monterat innan du tar isär det.

Glöm kaustiksodan den gör bara mer skada än nytta och du har snart samma problem igen.
Citera
2009-05-21, 22:29
Medlem
sverker11s avatar
Börja med vattenlåset. Om inte det är problemet skaffa ett par vaskrenare. Om inte det heller hjälper så kan du prova med ett rensband. Om det fortfarande inte fungerar så ring en rörmockare. Har du riktig otur kan ledningen behöva högtrycksspolas för att bli ren.
Citera
2009-05-22, 14:42
Medlem
Tinnituss avatar
Jag brukar puffa på med kaustiksoda och kokande vatten och eventuellt en sån där gummisugkopp som man står och juckar med... funkar alltid, men använd handskar och hellst skyddsglasögon... kaustiksoda fräter :P
Citera
2009-05-22, 18:45
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ibland är det kul att skoja lite. Men som den omtänksamma människa jag är måste jag påpeka att detta är trams. Det enda raka är att skruva isär vattenlåset och ta bort allt snusk som sitter där. Hoppa över propplösaren helt tills vidare.

håller med , det räcker oftast att rengöra vattenlåset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in