Jag har som så många andra drabbats av lågkonjunkturen och är arbetslös med akassa sedan 2 mån. Min plan är nu inför studierna i höst att dra igång ett AB tillsammans med brorsan.
Tanken är att han står som ordförande och jag som suppleant. Dock har jag inte lust att ge mig in som företagare på vinst och förlust med min akasseförsörjning som insats.
Någon som vet vad som gäller med akassa och uppdrag för företag?
äger bror AB´t ensam inga problem, du själv kan inte vara ägare i ett aktivt bolag och samtidigt få a-kassa.
Du kan sitta i en styrelse, med a-kassans godkännande. Dom vill bara att du deklarerar för dom timmar/dagar du spenderar med det arbetet.
äger bror AB´t ensam inga problem, du själv kan inte vara ägare i ett aktivt bolag och samtidigt få a-kassa.
Du kan sitta i en styrelse, med a-kassans godkännande. Dom vill bara att du deklarerar för dom timmar/dagar du spenderar med det arbetet.
Ok, hur gör jag lämpligtvis med aktierna i bolaget? Om brorsan skulle äga 100% av aktierna och sedan ger bort 50% till mig skulle inte detta kunna ställa till med negativa konsekvenser?
jobbigt att bli återbetalningsskyldig, föressten har du förhoppningen att ha ett vinst drivande AB igång på 3 dagar eller? Ni kan ju börja med att ha 100.000:- på banken i aktiekapital, annars blir det inget AB
jobbigt att bli återbetalningsskyldig, föressten har du förhoppningen att ha ett vinst drivande AB igång på 3 dagar eller? Ni kan ju börja med att ha 100.000:- på banken i aktiekapital, annars blir det inget AB
Aktiekapitalet har vi, och vi har lagt anbud som vi hoppas att få. Har dock inte lust att stå utan akassa om jag inte skulle få in något projekt i sommar. Projektet är värt ca 100-300 000 och vinstmarginalen är hyfsat god
Dock har jag inte lust att ge mig in som företagare på vinst och förlust med min akasseförsörjning som insats.
Man kan vända på resonemanget, är akasseförsörjningen så bra att du är beredd att ge upp alla chanser att få jobb och tjäna pengar som egen företagare?
att sitta i en styrelse skall gå bra, så länge du redovisar dom timmar du lägger ner, dessa får du inte a-kassa för. Sen är det ju som vanligt, jobbar du 1 timme deklarerar du 1 timme, sen om du fick 85.000:-/tim skiter dom fullständigt i.
Kolla med A-kassan, det skall inte vara problem alls med att sitta i en BRF styrelse och stämpla samtidigt.
Man kan vända på resonemanget, är akasseförsörjningen så bra att du är beredd att ge upp alla chanser att få jobb och tjäna pengar som egen företagare?
Jag förstår din poäng, men skulle det vara bättre att jag sitter hemma och rullar tummarna om dagarna för att jag inte får akassa om jag har delaktighet i ett företag. Nu är det inte frågan att jag kommer jobba och få ersättning från 2 håll. Min roll som suppleant är bara pga att det i en styrelse måste finnas en ordf och minst en suppleant
du får inte "arbeta" samtidigt som du stämplar a-kassa, är ditt styrelseuppdrag på heltid så har du inte rätt till a-kassa (sen är det ju upp till dig hur mycket du vill mörka) men berättar du INTE för a-kassan att du sitter i en styrelse LÄR du få betala tillbaka ALL a-kassa, om dom kommer på dig (typ kollar med bolagsverket).