• 2
  • 3
2009-05-22, 18:09
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Nu är det väl mer säkerhetsföretag han tänker på?

PMC = Private Military Company (Private Military Contractors)

Legosoldater med andra ord =P

Kanske borde använda ett annat ord om det inte var detta TS menade^^
I Norge finns tex "Omega Group"
Senast redigerad av Hind 2009-05-22 kl. 18:13.
Citera
2009-05-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
PMC = Private Military Company (Private Military Contractors)

Legosoldater med andra ord =P

Kanske borde använda ett annat ord om det inte var detta TS menade^^
I Norge finns tex "Omega Group"

Finns både PMC företag som agerar som legosoldater och så finns det företag som tar direkt avstånd till det.

Omega Group skulle jag undviket.

Finns många bra forum och hemsidor som handlar huvudsaken och PMC, PSD osv...
Här är en, kostar inte något att bli medlem och där är svenskar med som har erfarenhet (åtminstone säger dem det):
http://www.closeprotectionworld.co.uk/
Citera
2009-05-23, 18:10
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Fel post...
Citera
2009-09-25, 21:08
Medlem
HRTs avatar
svar

PMC private military companies räknas inte som legosoldater idag, de utför godkända uppdrag för olika länders regeringar i ex Irak, Afghanistan och ses som en stor tillgång för återuppbyggnaden.
Den svenska firman som omnämns är inte ett pmc företag, de har inte alls de tjänsterna men de har en militär bakgrund de jobbar mer med säkerhets rådgivning, utb och konsultation.

Jag kan berätta om detta då jag själv har erfarenhet från just PMC men även PSC dvs private security companies alla i högrisk länder.
Det är sant G4S har köpt ArmorGroup ett av de största aktörerna.

Andra är olive, hart, aegis, ake, blue hackle, guarda world föredetta Vance international), XE-föredetta Blackwater USA, det finns mängder de flesta amerikanska och brittiska men även australiska, afrikanska, franska mfl..

Lönerna varierar beroende på vilka rotationer man har och tjänst.
Ex : konvoj säkerhet som jobbar 9 veckor på jobb och har 3 veckor hemma ligger på ca 8-10.000 USD i månaden.
PSD personskydd likaså lönerna har gått ner betydligt och de flesta firmorna använder i dag Nepaleser (gurkas) tränade av brittiska armen de tjänar i regel 700-1700 usd i månaden ..
Dyncorp som är det största amerikanska pmc företaget har hundratals tjänster ute på sin hemsida varje dag.
Ofta kräver man polisiär utb, militär utb samt minst livvakts utb inom högrisk området..har man inte minst 5 års erfarenhet och bla jobbat i högrisk område förut kommer man inte med på jobb.
Däremot en Svensk som skulle ha afghanistan erfarenhet som militär har ju högrisk erfarenhet och militär utb och med en PSD livvakts utb och rätt nätverk skulle han kunna komma ut på jobb..

De bästa rotationerna och lönerna idag i Afghan är 8 veckor på jobb och 4 ledigt minus resdagar, eller 9 veckor på jobb och 3 veckor ledigt..
De sämre ligger på 3-6 månader i landet och 1 månad hemma

det krävs också utdrag ur polis register, läkareutlåtanden, alla betyg översätta av en engelsk auktoriserad översättare, och några års erfarenhet från militär, polisiär alt privat internationell säkerhets tjänst.

Hoppas detta gav lite svar..
CPW är en mkt bra sida, och ärligt har jag inte träffat på ngn svensk som jobbat me detta..det har funnits folk som påståts sig jobba för olika bolag men när man kollat upp dem har de alltid brustit..finns en dock där..
Hrt
Citera
2010-12-22, 14:28
Medlem
HRT.

Enligt denna artikel så finns det ungefär 10 företag som finns i Sverige som kan vara aktuella för rekrytering av officerare för legotjänst.
De som nämns är Scandinavian Special Projects, Scandinavian Risk Solutions, 2Secure AB, Gothia Protection Group och Dynsec Group.

Så min fråga till dej är vad du vet om dessa företag som nämns och om du vet vilka de andra företagen kan vara.

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid691.dbp.asp
Citera
2010-12-22, 18:25
Medlem
HRTs avatar
Det finns flera företag som driver internationell verksamhet men de är inte licensierade säkerhets företag ex: Dynsec och Roland Vargöga har nog gjort sitt i branschen med förlorad svensk auktorisation, skickat folk på jobb som inte finns (jag har kontakt med minst 4 personer) som gått kurs hos honom där ingen någonsin fått jobb hans personliga erfarenheter är väl också ett stort frågetecken (internationellt) dvs har figurerat oerhört negativt i press och varit i rätten för strul.
De började bla ett samarbete med Trojan Securities som är ett livvakts utbildningsföretag i USA och de hade en avd i Colombia som Dynsec tog över (enligt Stephen) från Trojan stal han verksamheten
Har hört han jobbar med annat nu och startar upp lite kurser igen) dock är det många varningar ute på forumen om just det företaget o ägaren Vargöga (Wolfeye som han kallar sig)
Ex Vesper Group (föredetta Scandinavian special projects) har säkerheten på bla Svenska Ambassaden i Afghanistan men de är inte ett licensierat säkerhets företag med operativa licenser i Afghanistan dvs de får inte jobba med livvakts verksamhet annat än för just Svenska ambassaden..Om du ex jämför med Armor Group North America eller Brittiska Hart Security så är de licensierade (dvs auktoriserade PMC företag i Afghanistan och får verka och jobba med diverse olika kunder) Scandinavian Risk har konsulot arbete precis som många andra..
Gothia är ett Svenskt autkoriserat bevakningsföretag och får inte ens bedriva internationell verksamhet efter den nya auktorisationen (2007) om man inte har ett eget avdelnings kontor registrerat i det landet man väljer att jobba i.
jag hade själv auktorisation i Sverige förut men då jag hade verksamhet i bla Saudi Arabien för en känd kund, och hade hadft utbildnings verksamhet i Irak fick jag inte fortsätta med att ha Svensk auktoriserad bevaknings firma. Skulle Länsstyrelsen få reda på att dessa företag marknadsför sig som PMC företag så ryker deras auktorisation här hemma direkt.
Nu finns ju Armor Group (UK) de har verksamhet och ägs av just G4S men är fortfarande Armor Group.
Flera av dessa Svenska företag bla mitt eget som numera är en mans företag) har haft flera uppdrag som säkerhets konsult, livvakt, projekt säkerhetschef bla i Irak, Afghanistan och Saudi Arabien..
PSC - private security companies (dvs säkerhets företag) det är något annat.
Jag har jobbat sedan 2006 i mellersta östern aldrig träffat andra Svenskar på dessa jobb undantaget var i Afghanistan då jag träffade 3 personer på Svenska Ambassaden och de är inte ens registrerade i landet trots de jobbar med personskydd, osv..men de jobbar direkt under UD och är alltså inget säkerhets företag som det räknas där) en operativ licens i Kabul kostar omkring 500.000 sek..

Gothia är ett Svenskt bevakningsföretag med auktorisation och intresse internationellt, tveksamt om de finns någon verksamhet i mellersta östern de jobbar knappt med personskydd trots de har auktorisation från länsstyrelsen för personskyddsväktare..

2secure AB aldrig hört talas om men kolla på alla bolag om det finns info..ofta är dessa företag 1-2 manna företag med 2-3 miljoner i omsättning inget annat..Nu sysslar ju Gothia mycket med utredningar och kamera övervakning mfl..men jag känner inte till dem mer än folk som skickat CV och gått kurser där och aldrig fått jobb.
Några andra företag känner jag inte till..men många har ju ett finger med i spelet på storföretag som Ericsson, ABB, Skanska, Tetra Pack osv..men de är då säkerhetschefer, och ibland personskydd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in