2009-05-20, 19:58
Medlem
Tubalkains avatar
Hej alla.

Ja som rubriken säger; vem/vilka erbjuder eller är erkänt bra på vård av cancer? Tänker på alla från någon speciell läkare på ett visst sjukhus till allehanda privata vårdhem.

Är tacksam om ni kan berätta om ev. egna erfarenheter och ev. prisbilder.
Citera
2009-05-20, 20:30
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Hej alla.

Ja som rubriken säger; vem/vilka erbjuder eller är erkänt bra på vård av cancer? Tänker på alla från någon speciell läkare på ett visst sjukhus till allehanda privata vårdhem.

Är tacksam om ni kan berätta om ev. egna erfarenheter och ev. prisbilder.
Alltså, det beror på vilken typ av cancer du har. Det beror också på vilken onkolog du råkar träffa på, samt var du bor i landet. Radiumhemmet har ju en del spetskompetens, och där kan man även tjata med sig i diverse studier på nya läkemedel som förhoppningsvis förbättrar situationen.

Du kan privat gå till Sophiahemmet, men läkarna där är desamma som på Radiumhemmet . Kanske det går lite fortare att få tider där, det skulle i så fall vara orsaken till att man går dit. Tid är en mycket viktig del i cancerbehandling, bor du i ett landsting med långa väntetider ligger du mer pyrt till än annars.

Vill du vända dig utomlands är Mayo-klinikerna i USA de som har bäst rykte, men då får du räkna med att pynta en bra slant. Vilket det förmodligen är värt om man kan skaka fram pengarna, det gäller ju livet liksom.
Citera
2009-05-20, 21:19
Medlem
Tubalkains avatar
Ok, tack för svar.

Har du någon aning om vilka pengar det rör sig om samt vilka kötider det är när man väljer Sophiahemmet?

Detta gäller en tumör i lungan.
Citera
2009-05-20, 21:36
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ok, tack för svar.

Har du någon aning om vilka pengar det rör sig om samt vilka kötider det är när man väljer Sophiahemmet?

Detta gäller en tumör i lungan.
Så här ligger det till med Sophiahemmet: att boka in ett besök och bli undersökt av läkare betalas med vanlig läkaravgift eller frikort. Det är visst när det ska opereras och användas en vårdplats som det kostar mer pengar. Jag vet inte hur mycket, men du kan ju ringa dem och fråga, de brukar vara mycket vänliga och ge bra upplysningar. Det är ofta så också att de läkare som jobbar både på Radiumhemmet och Sophiahemmet kan boka in behandlingarna på Radiumhemmet. Förmodligen går det en smula fortare, även om ingen skulle erkänna det (ramaskri i tidningarna).

Vilken typ av lungcancer är det? En annan cancer som metastaserat, småcellig, storcellig, rökare osv? Du kan också gå in på de stora läkemedelsbolagens hemsidor (Astra, Roche osv) och se vilka studier som pågår just nu vad gäller nya behandlingar. Tjata på onkologen om det är en latmask.

Ligg på, hela tiden. För varje litet steg i behandlingar och provtagningar, ring och tjata, ge er inte, nöj er inte med tider för provsvar och liknande utan ring själva och be om besked. Likadant med operationer och behandlingar, ring och tjata, låt dem förstå att du är tillgänglig om det blir ett återbud osv.
Citera
2009-05-20, 21:44
Medlem
Tubalkains avatar
Ska kanske förtydliga att det inte gäller mig utan min far och att det kanske är lite för tidigt att ropa CANCER då de nyss upptäckt tumören på en skiktröntgen när de skulle kolla magen. Således vet jag inte om det;

1.) verkligen ÄR en tumör. Läkaren hade mumlat något om att det även kunde vara en infektion men att de såg allvarligt på det.

2.) om det är en tumör är en god eller elak.

Jag kan ha gått lite för snabbt fram här men det blev lite tungt när mjag fick veta från farsgubben.
Citera
2009-05-20, 22:20
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ska kanske förtydliga att det inte gäller mig utan min far och att det kanske är lite för tidigt att ropa CANCER då de nyss upptäckt tumören på en skiktröntgen när de skulle kolla magen. Således vet jag inte om det;

1.) verkligen ÄR en tumör. Läkaren hade mumlat något om att det även kunde vara en infektion men att de såg allvarligt på det.

2.) om det är en tumör är en god eller elak.

Jag kan ha gått lite för snabbt fram här men det blev lite tungt när mjag fick veta från farsgubben.
Jag förstår att det känns jobbigt, det är väldigt traumatiskt och otäckt att få cancer eller att nån närstående får det. Det kan tära ordentligt på nerverna att gå och vänta på besked och provsvar, exempelvis. Så, ta ett djupt andetag och börja ligga på redan nu. Ring, ring, tjata, tjata. De ska ta proverna, avgöra vad som måste göras och sätta igång med behandling så fort som möjligt. Jag hoppas det ordnar sig för dig och din far!
Citera
2009-05-20, 22:29
Medlem
Tubalkains avatar
Skall jag tolka dina uppmaningar som att den svenska cancervården är saktfärdig och loj?
Citera
2009-05-20, 22:41
Medlem
Har inget att tillägga annat än att jag håller tummarna för dig och din far.
Citera
2009-05-20, 22:49
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Skall jag tolka dina uppmaningar som att den svenska cancervården är saktfärdig och loj?
Om man bor i ett landsting med dåliga rutiner eller har otur med läkare kan så vara fallet, tyvärr. Men i genomsnitt, nej, vi har en internationellt sett bra cancervård i Sverige.
Citera
2016-08-26, 00:33
Medlem
Jag sparkar liv i en gammal tråd och undrar ifall någon har tipps och råd som är aktuella?

Även detta fall gäller lungcancer där det har tagit en oääääändlig tid att få besked att en lång ohälsa beror på tumörer i lungsäcken. I princip har man "väntat" på att tumörerna skall bli nog stora för att de skall synas på röntgen och ultraljud....

Då det allra viktigaste är att få snabb behandling så hade jag nu hoppas på att man efter detta konsterande skulle få snabb hjälp, men NEJ, ny tid för provtagning på en tumör OM TRE VECKOR (känns som oändligt lång tid just nu), ingen ytterligare planering etc, etc. PET kamera för att se om det finns spridning.... "det tar vi sedan" är beskedet.... men ok, kan vi iaf PLANERA en tid nu??? NEJ var svaret man fick.

Ser ingen annan utväg än att försöka byta landsting/vårdgivare, vad finns det för alternativ? Finns det någon som är bra och faktiskt ger snabb/bra vård?

I Sverige verkar det inte finnas någon "privatvård" för cancer, däremot så hittade jag "Docrates" i Finland.

Snälla, alla tipps är välkommna!!!
Citera
2016-11-04, 14:20
Medlem
japanskbruds avatar
troligtvis bäst vård i USA om du är miljardär. I sverige är det nog lika illa överallt. Resurserna som begränsar. Kan fett glömma dom nyaste medicinerna som fungerar bäst osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in