2009-05-20, 16:58
Medlem
basssees avatar
Får man skjuta med kolsyrepistol / luftgevär på sin egen tomt (i ett bostadsområde)?
Citera
2009-05-20, 17:38
Medlem
Oddballs avatar
Flyttad: 'Vapen och militär' ---> 'Juridik'

Oddball
Moderator
Citera
2009-05-20, 18:45
Medlem
svengörans avatar
Jag kollade upp detta för ett par år sedan och är ganska säker på att det inte är tillåtet inom stadsplanerat område, Någon annan får gärna leta upp lagparagraferna.
Citera
2009-05-20, 19:07
Medlem
vad menar du med egen tomt?

är du fastighetsägare så skulle det nog kunna gå
Citera
2009-05-20, 19:29
Medlem
Ordningslag (1993:1617)
3 kap. Allmän ordning och säkerhet

Åtgärder till skydd för personer och egendom

6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.
Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana.
Citera
2009-05-20, 21:19
Medlem
Giffoxs avatar
Alltså medger en tolkning e.c. alla myndiga att skjuta lite varstans inom rimliga gränser?
Citera
2009-05-20, 22:42
Medlem
basssees avatar
tack för svaren, men är ej så vass på svenska så jag vill bara klargöra lite:

Jag är 21 år, bor i ett hus med en stor tomt i ett tätbebyggt område.
Så om jag har tolkat det rätt så får jag skjuta med ett luftgevär?
Citera
2009-05-21, 14:51
Medlem
CumBodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basssee
tack för svaren, men är ej så vass på svenska så jag vill bara klargöra lite:

Jag är 21 år, bor i ett hus med en stor tomt i ett tätbebyggt område.
Så om jag har tolkat det rätt så får jag skjuta med ett luftgevär?

Nej. Men däremot utanför detaljplanerat område.
Citera
2009-07-10, 00:39
Bannlyst
Undrade samma sak, så jag mailade till polisen och frågade!

Skrev att jag bodde i ett villa område utanför Stockholm och hade en tomt på 2000 kvadrat. Frågade om jag fick skjuta licensfritt luftgevär mot döda mål med säkert kulfång... detta var svaret:

"Hej,
Enligt ordningslagen krävs det ett skottlossningstillstånd för skjutning med eldvapen inom område som omfattas av detaljplan.

Med eldvapen förstås ett vapen med vilket kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av en krutladdning. Sålunda gäller kravet på tillstånd inte luftvapen.

Mvh
Polisinspektör"

Jag tolkar det som att det är okej! :P
Citera
2009-07-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Undrade samma sak, så jag mailade till polisen och frågade!

Skrev att jag bodde i ett villa område utanför Stockholm och hade en tomt på 2000 kvadrat. Frågade om jag fick skjuta licensfritt luftgevär mot döda mål med säkert kulfång... detta var svaret:

"Hej,
Enligt ordningslagen krävs det ett skottlossningstillstånd för skjutning med eldvapen inom område som omfattas av detaljplan.

Med eldvapen förstås ett vapen med vilket kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av en krutladdning. Sålunda gäller kravet på tillstånd inte luftvapen.

Mvh
Polisinspektör"

Jag tolkar det som att det är okej! :P

DÅ är frågan, betyder det här att tryckluftsdrivna potatiskanoner är ok? Men inte om de drivs genom antändning av gas? =)
Citera
2009-07-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
DÅ är frågan, betyder det här att tryckluftsdrivna potatiskanoner är ok? Men inte om de drivs genom antändning av gas? =)

Tror det blir problem med anslagsenergin.

Licenfria luftvapen får ju ha högst 10 Joule anslagsenergi och då en potatis väger ganska mycket så går det lätt över.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_energy

Där finns formler. Är lite seg och berusad så jag lyckades inte räkna ut hur många Joule en tryckluftsdriven potatiskanon som skjuter potatisar på 50-100 gram presterar.

Hittade en bättre formel:

Anslagsenergi
Projektilens rörelseenergi vid träffen (anslaget) i målet. Gamla måttenheten för anslagsenergi är kilogrammeter (kgm) eller kilopondmeter (kpm), som kan beräknas enligt formeln:

E = (projektilvikt x hastighet x hastighet) /19,62

Nu gällande enhet för anslagsenergi är joule (J). 1 kgm = 9,81 J. Följaktligen kan J enkelt beräknas enligt tidigare formel men med 19,62 utbytt mot 2. Observera att projektilvikten skrivs i kilo, 10 gram är alltså 0,010 kilo, 7 gram är 0,007 kilo, och så vidare. Se klassindelning och kulvikt.

En potatis på 100 gram som skjuts ut med 100m/sekund har alltså en anslagsenergi på 500 Joule om jag räknat rätt. Alltså ungefär samma anslagsenergi som en 9mm luger.

En 4.5mm luftgevärskula ligger på ca 0,6gram och brukar ligga runt 175m/sek.

Då blir det 9,18 och går alltså under gränsen. (0,0006 * 175 * 175)/2

Med reservation för fylleinfluerade fel.
Senast redigerad av Kalmar2004 2009-07-10 kl. 01:39.
Citera
2009-07-10, 08:36
Medlem
Jag undersökte faktiskt precis detta för någon månad sedan. Kom fram till att som standard så är det tillåtet om man är över 18 år. Detta enligt ordningslagen som någon citerat tidigare i tråden. Dock kan varje kommun utfärda tillägg till denna. Jag hittade stockholm kommuns tillägg (där jag då bor) på deras hemsida. Där står det

Citat:
I Stockholms stads lokala ordningsföreskrifter ges kommunen rätt att närmare reglera vad som gäller för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats
25 §
Tillstånd av polismyndigheten krävs för sprängning och skjutning med eldvapen samt kolsyre-, luft-, fjädervapen eller motsvarande som avses i 2 kap 1 § 2 stycket vapenlagen.

För att få fram vad som egentligen gäller ringde jag till polisen och fick efter lite vidarekopplingar prata med någon som kunde lite om detta. Vi kom snabbt fram till att då min villatomt inte var en offentlig plats så gäller inte deras tillägg och jag kan alltså övningsskjuta på min tomt om jag har ordentligt kulfång, är ansvarsfull, ser till att ingen skadas och allt sånt.

Kontrollera alltså vad som sägs i just din kommun. Har dom inget eget skrivet om saken så skall det vara tillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in