2009-05-20, 16:40
Medlem
sedrisss avatar
Jag har precis flyttat, och efter min stationära dators bilfärd vill den inte fungera.
När jag startar den så står det USB Device Over Current Status Detected, efter vilket den stänger av efter 15 sekunder.

Jag har googlat lite på det, och det verkar vara ett relativt vanligt problem med ASUS moderkort. Jag har ett ASUS P5B-SE.

Har testat att dra ur alla usbdevices, kollat alla portar så inget ligger emot och kortar nånstan, kollat/testat headers, kollat jumprar, och tagit ut hela moderkortet och kollat så inget låg och kortslöt någon krets.

Jag kommer inte in i bios setup.
Någon som har något tips på vad man kan tänkas testa?
Citera
2009-05-20, 16:43
Medlem
Ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter innan du sätter tillbaka det. Fast det kanske du redan testat?
Citera
2009-05-20, 16:45
Medlem
sedrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyno-Mite
Ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter innan du sätter tillbaka det. Fast det kanske du redan testat?

Glömde visst skriva att jag testat det också.
Jag väntade i cirka en kvart. Det bör väl räcka?
Citera
2009-09-06, 20:19
Medlem
jag har samma problem... Någon som vet?
Citera
2010-01-13, 19:09
Medlem
handsoffs avatar
Jag fick samma meddelande efter att ha pluggat in min iPhone i USB. Dagen efter startade datorn och gav mig "USB Device over current status detected, shutdown in 15 seconds".

Jag antar att min USB-port blivit kortsluten. Är det så enkelt att bara ta bort just den porten jag använde, eller är där något mer?
(Jag hade testat om jag hade förstått mig på hårdvara )
Citera
2010-01-21, 18:03
Medlem
sedrisss avatar
Jag glömde visst bort den här tråden.
Jag löste problemet helt enkelt genom att skaffa ett nytt moderkort. Dom kostar ju inte speciellt mycket nu för tiden, så det kanske vore något att överväga för er andra som har samma problem.
Citera
2010-01-25, 09:56
Medlem
Jag har fått ungefär samma problem med min stationära

Den funkade felfritt hela dagen igår, men imorse när jag startade den
så fick jag upp samma meddelande som du

Då provade jag att helt enkelt ta bort skrivaren som var kopplade till en av USB portarna, och då fungerade den igen

Vad tycker ni jag ska göra? Aldrig använda den porten igen och köra vidare på de andra (där jag har mus, tangentbord osv) ?
Citera
2011-01-15, 16:56
Medlem
Jag fick samma problem idag även jag.. Slog av datorn imorse innan jag åkte iväg. När jag kommer hem så får jag upp det felmeddelandet. Jag blir så trött och matt på skiten..

Min mus verkar få ström från usb enheterna, men tangentbordet är helt svart.. Kan inte trycka på nått.
Vad kan felet vara? Jag är inte världsbäst på datorer, så alla som tycker att det är så enkelt, kan väl då förklara det enkelt för mig.. Det snackas om jumprar och headers.. Aldrig hört talas om det innan, så jag vet inte riktigt vad det är. Har ett Asus psn-e sli modekort om det skulle hjälpa.

Har haft mus,tangenbord och iphone usb i mina usb portar!

Vore kalas om någon kunde hjälpa så slipper jag ha ångest för att jag slängde ut min 16k burk i en snödriva!

mvh
Citera
2011-01-15, 16:57
Medlem
Protons avatar
ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2011-01-15, 17:27
Medlem
Jag såg att många har kopplat ur front usb och fått det att fungera. Nu till min fråga:

Vart sitter front usb? Har usb uttag vid sidan av datorn och även på baksida.

Har öppnat min dator och ser att det från usb uttaget på baksidan går det inga sladdar utan det är som att usb:en sitter på moderkortet. Usb:en vid sidan kommer jag knappt åt utan måste skruva bort en hel del saker för att nå fram.

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in