2012-05-20, 20:31
Medlem
Ska på bröllop i mitten av sommaren och har redan nu börjat filosofera lite smått över klädval. Den stora anledningen till det är att klädkoden är "Sommarfin" detta är ju som bekant ett väldigt jobbigt begrepp och leder bara till hårslitande för mig som gäst.

Min ursprungliga tanke var mörkblå kostym men det känns mer och mer som att det blir överkurs, gissningsvis kommer brudgummen att ha kostym och att vara klädd på samma nivå som denne känns inte korrekt, frågan blir då vad f-n ska man ha på sig?

Tankar som snurrar är chinos, någon form av blå skjorta och kavaj med ett par bruna oxford. Hur ställer ni er till slips i denna kombination?

Är jag rätt ute i övrigt? värdparet är inte strikta eller insatta i kläder gissningsvis därav denna klädkod infunnit sig.
Citera
2012-05-20, 20:39
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ska på bröllop i mitten av sommaren och har redan nu börjat filosofera lite smått över klädval. Den stora anledningen till det är att klädkoden är "Sommarfin" detta är ju som bekant ett väldigt jobbigt begrepp och leder bara till hårslitande för mig som gäst.

Min ursprungliga tanke var mörkblå kostym men det känns mer och mer som att det blir överkurs, gissningsvis kommer brudgummen att ha kostym och att vara klädd på samma nivå som denne känns inte korrekt, frågan blir då vad f-n ska man ha på sig?

Tankar som snurrar är chinos, någon form av blå skjorta och kavaj med ett par bruna oxford. Hur ställer ni er till slips i denna kombination?

Är jag rätt ute i övrigt? värdparet är inte strikta eller insatta i kläder gissningsvis därav denna klädkod infunnit sig.
Brudgummen kommer ha vit skjorta på sig, bär du då din blåa kostym tillsammans med en mönstrad/färgad skjorta så är det inget tvivel om vem som gifter sig och vem som bara ser allmänt bra ut.
Citera
2012-05-20, 20:43
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

Det där är direkt felaktigt. Du ska ligga på samma nivå som värdparet. Har han frack ska du ha frack. Har han smoking ska du ha smoking osv.

Att folk inte har vett att sätta ordentliga klädkoder. Jag funderar på att bojkotta evenemang med värdelösa klädkoder i fortsättningen.

Hör av dig till brudparet och fråga vad som gäller. Ger de dåliga besked frågar du helt sonika vad brudgummen kommer bära. Antagligen kommer han ha en risig kostym med någon ful fluga och då tar du på dig din fina kostym med en proper slips och du är i hamn.

För att ändå sänka nivån något kan du ha en icke-vit skjorta eller något sådant.
Citera
2012-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det där är direkt felaktigt. Du ska ligga på samma nivå som värdparet. Har han frack ska du ha frack. Har han smoking ska du ha smoking osv.

Att folk inte har vett att sätta ordentliga klädkoder. Jag funderar på att bojkotta evenemang med värdelösa klädkoder i fortsättningen.

Hör av dig till brudparet och fråga vad som gäller. Ger de dåliga besked frågar du helt sonika vad brudgummen kommer bära. Antagligen kommer han ha en risig kostym med någon ful fluga och då tar du på dig din fina kostym med en proper slips och du är i hamn.

För att ändå sänka nivån något kan du ha en icke-vit skjorta eller något sådant.

Detta har jag tolkat inte gäller vid bröllop då det paret som ska stå i centrum och vara finast (gäller kanske mest bruden iofs) men i övrigt är det ju faktiskt sant som du säger. Din beskrivning om brudgummen stämmer nog säkerligen ganska bra.

Att höra av sig och fråga har faktiskt slagit mig så är nog det enklaste, håller i övrigt helt med vad gäller dessa hittepå klädkoder. Får hoppasa att han har vit skjorta då kan man diffrentiera sig något genom det.

Skönt då kan jag gå vidare på min ursprungsplan, tack för era synpunkter!
Senast redigerad av speedy_83 2012-05-20 kl. 21:30.
Citera
2012-05-20, 22:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Detta har jag tolkat inte gäller vid bröllop då det paret som ska stå i centrum och vara finast (gäller kanske mest bruden iofs) men i övrigt är det ju faktiskt sant som du säger. Din beskrivning om brudgummen stämmer nog säkerligen ganska bra.

Att höra av sig och fråga har faktiskt slagit mig så är nog det enklaste, håller i övrigt helt med vad gäller dessa hittepå klädkoder. Får hoppasa att han har vit skjorta då kan man diffrentiera sig något genom det.

Skönt då kan jag gå vidare på min ursprungsplan, tack för era synpunkter!

Precis. Jag - och där vet jag att Ribbing håller med - skulle säga att det är direkt oartigt att bjuda in till kavaj och sedan dyka upp i frack själv. För bruden gäller inte riktigt samma regler, eftersom hon på något sätt ligger utanför skalan med sin vita klänning.
Citera
2012-05-21, 11:53
Medlem
Är verkligen risken att blandas ihop med brudgummen reell? Man kan ju tycka folk borde känna igen honom. Och att ha samma kläder som brudgummen kan knappast vara att stjäla fokus från honom.
Citera
2012-05-21, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är verkligen risken att blandas ihop med brudgummen reell? Man kan ju tycka folk borde känna igen honom. Och att ha samma kläder som brudgummen kan knappast vara att stjäla fokus från honom.

Samma kläder får vi hoppas att ingen har, utan likadana.

Jag tror att de som har svarat här har menat just att brudgummen ska ha likadan klädnivå som resten av de manliga och kvinnliga gästerna, men att detta inte gäller bruden.
Citera
2012-05-21, 12:08
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-

Det är väl som mycket annat inom vett & etikett en gammal kvarleva från förr. Då (när?) var ju hierarkier och att veta sin plats vid vissa tillfällen självklar, men i våra dagar något förlegad. Jag tror knappast att någon tar illa upp om man skulle komma klädd på samma nivå som brudgummen, men det är ju alltid en rolig finess och tyder om inte annat på bildning.

Lite kuriosa i etikettssammanhang är när jag häromdagen var jag ute på grillning och samkväm utomhus vilket ledde till många nya bekantskaper och hälsningar.
Jag hade på mig ett par skinnhandskar och tar som vanligt av gammal vana av mig den högra handsken när jag hälsar på andra, och detta genererade stor (om än kanske överdriven) beundran och munterhet bland folket. Det krävs verkligen inte mycket för att skapa god stämning, och med artighet kommer man långt.
Citera
2012-05-21, 13:04
Medlem
lundagrens avatar
Ska på 2 bröllop i sommar, klädkod mörk kostym. Innebär mörk kostym att man får ha mönstrad mörk kostym och hur är det med slips? Kan man ha en stickad/virkad
Citera
2012-05-21, 13:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Ska på 2 bröllop i sommar, klädkod mörk kostym. Innebär mörk kostym att man får ha mönstrad mörk kostym och hur är det med slips? Kan man ha en stickad/virkad

Nej och nej.
Citera
2012-05-21, 17:47
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej

Är det så att en kritstrecksrandig mörkblå kostym alltså inte faller under mörk kostym?
Citera
2012-05-21, 18:11
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Är det så att en kritstrecksrandig mörkblå kostym alltså inte faller under mörk kostym?
Kritstreck förknippas såvitt jag vet med business och är lite olämpligt på bröllop. Den har man på kontoret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in