Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är verkligen risken att blandas ihop med brudgummen reell? Man kan ju tycka folk borde känna igen honom. Och att ha samma kläder som brudgummen kan knappast vara att stjäla fokus från honom.
Det är väl som mycket annat inom vett & etikett en gammal kvarleva från förr. Då (när?) var ju hierarkier och att veta sin plats vid vissa tillfällen självklar, men i våra dagar något förlegad. Jag tror knappast att någon tar illa upp om man skulle komma klädd på samma nivå som brudgummen, men det är ju alltid en rolig finess och tyder om inte annat på bildning.
Lite kuriosa i etikettssammanhang är när jag häromdagen var jag ute på grillning och samkväm utomhus vilket ledde till många nya bekantskaper och hälsningar.
Jag hade på mig ett par skinnhandskar och tar som vanligt av gammal vana av mig den högra handsken när jag hälsar på andra, och detta genererade stor (om än kanske överdriven) beundran och munterhet bland folket. Det krävs verkligen inte mycket för att skapa god stämning, och med artighet kommer man långt.