Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-20, 15:41
Medlem
Elspermelinos avatar
Hej,

Min dator fick virus i månadags som jag inte lyckas få bort. Så jag bestämmde mig för att installera om Windows. Nu har jag precis installerat klart WINDOWS XP PROFESSIONAL (hade XP HOME förrut) och kom in på windows. Det verkar dock som om att mitt grafik kort är inaktivt. när jag går in bildskärmsegenskaperna så finns inte mitt grafik kort där som förrut. Dessutom kan jag endast ha 1024 x 768 som högsta upplösning. Jag körde vanligtvis 1200 x 800 förrut.

Dessutom när jag in på network connections så finns det inget trådlöst nätverk där. Bara LAN connection och 1394 connection.

Nån som vet hur man fixar dem här grejerna?

Tacksam för svar och feedback.
Citera
2009-05-20, 15:57
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elspermelino
Hej,

Min dator fick virus i månadags som jag inte lyckas få bort. Så jag bestämmde mig för att installera om Windows. Nu har jag precis installerat klart WINDOWS XP PROFESSIONAL (hade XP HOME förrut) och kom in på windows. Det verkar dock som om att mitt grafik kort är inaktivt. när jag går in bildskärmsegenskaperna så finns inte mitt grafik kort där som förrut. Dessutom kan jag endast ha 1024 x 768 som högsta upplösning. Jag körde vanligtvis 1200 x 800 förrut.

Dessutom när jag in på network connections så finns det inget trådlöst nätverk där. Bara LAN connection och 1394 connection.

Nån som vet hur man fixar dem här grejerna?

Tacksam för svar och feedback.

Det låter som att du inte har installerat drivrutiner för den hårdvara som inte fungerar.

Du får kolla lite i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen-> System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren leta efter eventuella utropstecken/kryss eller andra konstigheter

Aktivera hårdvara som är inaktiverad och sök efter drivrutiner.
Citera
2009-05-20, 16:06
Medlem
Elspermelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det låter som att du inte har installerat drivrutiner för den hårdvara som inte fungerar.

Du får kolla lite i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen-> System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren leta efter eventuella utropstecken/kryss eller andra konstigheter

Aktivera hårdvara som är inaktiverad och sök efter drivrutiner.
Kollar där nu. Finns massa med frågetecken, om man högerklickar på dem får man alternativen "update driver" "disable" "uninstall" "scan for hardware changes" och slutligen "properties" men ingen "enable" knapp =\
Citera
2009-05-20, 16:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Kollar där nu. Finns massa med frågetecken, om man högerklickar på dem får man alternativen "update driver" "disable" "uninstall" "scan for hardware changes" och slutligen "properties" men ingen "enable" knapp =\
Blir lite svårt att aktivera en hårdvara vars drivrutiner inte är installerade...

Everest-Home-Edition Listar datorns hårdvara på ett bra sätt och med den infon blir det ofta lättare att hitta drivrutiner.

Direktlänk
Senast redigerad av epost72 2009-05-20 kl. 16:12.
Citera
2009-05-20, 16:41
Medlem
Elspermelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Blir lite svårt att aktivera en hårdvara vars drivrutiner inte är installerade...

Everest-Home-Edition Listar datorns hårdvara på ett bra sätt och med den infon blir det ofta lättare att hitta drivrutiner.

Direktlänk
Oki. Jag hittade annars på Packard Bells hemsida

http://support.packardbell.com/se/item/?sn=100491350322&g=2000
Senast redigerad av Elspermelino 2009-05-20 kl. 16:45.
Citera
2009-05-20, 16:44
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Oki. Jag hittade annars på Packard Bells hemsida

http://support.packardbell.com/se/item/?sn=100491350322&g=2000

Men jag vet inte riktigt vilka drivrutiner jag egentligen behöver.
Till grafikkortet behöver du denna:

http://www.nvidia.com/object/geforce_notebook_winxp_179.48_beta.html

Till nätverkskortet behöver du antingen: Intel Pro/Wireless 3945ABG drivers eller Realtek RTL8100 Ethernet controller drivers som du hittar på den sidan du själv länkade till under "Drivers"
Citera
2009-05-20, 16:54
Medlem
Elspermelinos avatar
Nu funkar allt

Laddade ned drivrutiner från Packard Bells hemsida och installerade dem.

Hurra! behöver inte köpa nån ny dator än
Citera
2009-05-20, 17:04
Medlem
Elspermelinos avatar
Helvetet, har inga svenska bokst'ver nu av n[n anledning.

Antar f;r att XP versionen jag installerade e p[ engelska.

Hur fixar man det?
Citera
2009-05-20, 17:11
Medlem
Elspermelinos avatar
Nevermind funkar nu.
Citera
2009-05-20, 19:21
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Nevermind funkar nu.
Om det händer igen så kan du trycka "Alt + Shift" för att växla mellan installerade språk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in