• 1
  • 2
2009-05-21, 18:38
Medlem
mikeyboys avatar
Nej "Memory Parity Check Error" har med ramminne att gra.

Mitt tips r att scanna minnena efter fel! OBS! anvnd EJ memtest windows versionen! fr att du fr ej tillfrlitligt svar.. ibland hittas inga fel p minnet trots att det r det nr man testar minnet i Windows.

http://www.ultimatebootcd.com/

testa ett minne i taget.
1. Ladda hem ultimate boot cd, brnn ut den i nero exempelvis
2. Boota datorn med skivan och kr memtest ver 3.? i dos.

terkom med resultat.

P.S

Memtest i dos har aldrig gett mig falsk resultat.

P.S 2

Bluescreen i Windows r INTE alltid att lita p! har varit med om bluescreen med minnes fel i sjlva verket varit HDD fel.
Drfr skall du ven testa din/dina hrddiskar med Ultimate Boot CD.
VIKTIGT!!! kr inte Quick test p HDD, quick lget missar ofta fel!, kr advanced scann.... i princip kan du lita p resultatet i advanced scan!
Senast redigerad av mikeyboy 2009-05-21 kl. 18:42.
Citera
2009-05-22, 14:56
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeyboy
Nej "Memory Parity Check Error" har med ramminne att gra.

Mitt tips r att scanna minnena efter fel! OBS! anvnd EJ memtest windows versionen! fr att du fr ej tillfrlitligt svar.. ibland hittas inga fel p minnet trots att det r det nr man testar minnet i Windows.

http://www.ultimatebootcd.com/

testa ett minne i taget.
1. Ladda hem ultimate boot cd, brnn ut den i nero exempelvis
2. Boota datorn med skivan och kr memtest ver 3.? i dos.

terkom med resultat.

P.S

Memtest i dos har aldrig gett mig falsk resultat.

P.S 2

Bluescreen i Windows r INTE alltid att lita p! har varit med om bluescreen med minnes fel i sjlva verket varit HDD fel.
Drfr skall du ven testa din/dina hrddiskar med Ultimate Boot CD.
VIKTIGT!!! kr inte Quick test p HDD, quick lget missar ofta fel!, kr advanced scann.... i princip kan du lita p resultatet i advanced scan!

Vill jag ladda ner i Iso, EXE eller ZIP format?
Citera
2009-05-22, 15:02
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Vill jag ladda ner i Iso, EXE eller ZIP format?

Jag skulle ta ISO och brnna det p en CD s att du fr en bootbar CD
Citera
2009-05-22, 15:15
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag skulle ta ISO och brnna det p en CD s att du fr en bootbar CD

Jo tnkte s med. terkommer med resultat
Citera
2009-05-22, 16:50
Medlem
Dr.Sativas avatar
Inge fel p minnena.....
Citera
2009-05-23, 21:47
Medlem
mikeyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Inge fel p minnena.....

Ok, bra d har vi uteslutit minnena..

Gjorde du ven HDD test ?
Citera
2009-05-24, 17:50
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ok, bra d har vi uteslutit minnena..

Gjorde du ven HDD test ?

Yes, klarade sig galant dem med.
Citera
2009-05-24, 17:57
Medlem
-

Lter som ett "Deadlock" (http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlock) om det inte r ngot hrdvarufel. Testa att kra datorn m.h.a. msconfig och vlja att starta med minimalt antal tjnster bara fr ev. hitta fel p mjukvara alt. maskinvara.
Citera
2009-05-25, 14:24
Medlem
mikeyboys avatar
hmm du gjorde Advanced test p dina HDD ?

Ibland kan ngon minnes plats vara kass, d kan det hjlpa att flytta minnena!
kan du ju gra om du har 4minnes platser.

Vi antar att HDD & minnen r hela, koppla ur ALLT som inte behvs...exempelvis, CD/DVD-Brnnare, externt grafik, ljudkort, kr MINIMALT med hrdvara endast systemdisken!, om du orkar kan du ju ven disabla Network och soundcard i BIOS.

Fr du fortfarande BSOD nr du kr med minmalt med hrdvara, s lutar det t att Moderkort eller PSUn r kass, testa med ett annat PSU, kankse en kompis har nt ?.

Detta kan vara mjukvaru problem ox, men efter 3 ominstallationer s r jag lite tveksam till det..... lutar nog t hrdvaru problem.

Hadde EXACT samma problem fr 5-6 r sedan min BSOD sa HDD fel, men allteftersom jag bytte hrdvara s var felet kvar... jag gjorde ominstall mellan varje utbyte... tro det eller ej men felet var PSU (ntaggregatet).

Kr du med minimalt med hrdvara och du kr med ett annat PSU, och har kvar problemet s mste det vara Moderkortet som r kasst.
Citera
2009-05-26, 13:39
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
hmm du gjorde Advanced test p dina HDD ?

Ibland kan ngon minnes plats vara kass, d kan det hjlpa att flytta minnena!
kan du ju gra om du har 4minnes platser.

Vi antar att HDD & minnen r hela, koppla ur ALLT som inte behvs...exempelvis, CD/DVD-Brnnare, externt grafik, ljudkort, kr MINIMALT med hrdvara endast systemdisken!, om du orkar kan du ju ven disabla Network och soundcard i BIOS.

Fr du fortfarande BSOD nr du kr med minmalt med hrdvara, s lutar det t att Moderkort eller PSUn r kass, testa med ett annat PSU, kankse en kompis har nt ?.

Detta kan vara mjukvaru problem ox, men efter 3 ominstallationer s r jag lite tveksam till det..... lutar nog t hrdvaru problem.

Hadde EXACT samma problem fr 5-6 r sedan min BSOD sa HDD fel, men allteftersom jag bytte hrdvara s var felet kvar... jag gjorde ominstall mellan varje utbyte... tro det eller ej men felet var PSU (ntaggregatet).

Kr du med minimalt med hrdvara och du kr med ett annat PSU, och har kvar problemet s mste det vara Moderkortet som r kasst.

Jag har faktiskt vart inne p ntagget vldigt lnge! Om man kommer i kontakt med usbportarna, ljudportar med mera, fr man ett elektriskt ljud sdr. Det "bzzzar" till i kontakterna. Jag tror kanske Ntagget brjar bli gammalt och inte orkkar ro runt allt, alternativt att det dras lite tjuvstrm.

Men det enda jag bytt p datorn r grafikkortet, vet inte hur mycket mer el det drar, har ett 500watts Ntagg som ska dra runt:

CPU ; Intel Pentium 4 3600 MHz
Grafikkort; NVIDIA GeForce 9500 GT (512 MB)
3 st 250 gb Sata hrddiskar
1024mb Ram

+ annat lull lull

Krde Advanced test p hrddiskarna.
Citera
2009-05-28, 04:02
Medlem
mikeyboys avatar
Det r helt ok att det "bzzzar" till vid in/ut dragning av ljudkablarna det gr det normalt, MEN det skall INTE "bzzzar" till vid in/urkoppling av USB d r nt fel.

Tyvrr mste vi ven om det r jobbigt fortstta med uteslutnings metoden.

Du mste nog testa med ett annat ntagg nu...

Ja 500W skall klara att driva din dator, skall inte vara nt problem.
Kanske lttare fr dig att hitta PSU p ca: 400W ? kankse nn polare har nt i byrldan, 400W skall iallafall fungera i Windows utan att gen BSOD om agget skulle va lite fr klent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in