2009-05-20, 12:53
Medlem
Identisks avatar
Jag har skrivit på ett kontrakt att jag ska betala 5000 kr/månad i hyra. Men om hyresvärden ringer och säger att han tyvärr måste höja hyran med 500 kr per månad p.g.a räntorna. Då är det bara ge honom fingret va?
Ett kontrakt är ju ett kontrakt,. det finns inget sätt han kan sneaka till sig en femhundring extra va?

EDIT: Jag hyr i andrahand kan tilläggas.
Senast redigerad av Identisk 2009-05-20 kl. 13:03.
Citera
2009-05-20, 13:01
Medlem
Tinnituss avatar
Hyreshöjningar får man ju mer eller mindre varje år, vi fick en extrastor i år på grund av något index.

Hyresvärden får ju mecka lite som han vill med hyran... tror reglerna säger att hyresbeloppet ska motsvara hyran för en liknande lgh hos ett kommunalt hyresbolag för privata ägare.

När jag flyttade in här för kanske 7 år sedan så låg hyran på 3900 och nu är den uppe i 4600... Vad som står på kontraktet blir ju inaktuellt eftersom hyror höjs. Däremot kanske 500 extra rakt direkt låter lite väl mycket.

Vet inte EXAKT vad lagen säger, men det är ju mer eller mindre standard att alla får höjd hyra årligen eller vart annat år, mycket pga ökade kostnader och inflation osv. Samma sak som att man får mer lön varje år av samma orsak och att elräkningen kryper uppåt för varje år som går.
Citera
2009-05-20, 13:03
Medlem
snurreskvätts avatar
Han måste alltså höja din hyra med 10% för att räntorna är rekordlåga?

Prata med hyresgästföreningen, det här är precis vad dom är till för.
Citera
2009-05-20, 14:02
Medlem
ja jag fattade inte heller motiveringen?
Det har aldrig varit så billiga räntor som nu.
10% höjning är dessutom inte rimligt om inte renovering av lägenheten gjorts.
Normalt höjs hyror årsvis med ungefär inflationstakten.
Citera
2009-05-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kar.ting
ja jag fattade inte heller motiveringen?
Det har aldrig varit så billiga räntor som nu.
10% höjning är dessutom inte rimligt om inte renovering av lägenheten gjorts.
Normalt höjs hyror årsvis med ungefär inflationstakten.

10% låter lite blodigt. Vi har ett stambyte i den fastighet jag bor i, får alltså ett helt nytt badrumm och ny blandare i köket. Denna "renovering" kostar ju en hel del men hyran höjs bara med 5%, så i ditt fall låter 10% lite för mycket. Prata med hyresrättsföreningen och be din "värd" att motivera höjningen lite bättre. Lycka till
Citera
2009-05-20, 20:09
Medlem
Men du.. jag blir också förvirrad.

Förstår det som att det är en bostadsrätt eftersom du nämnde räntor.
Säg att månadsavgiften är på 3000:-. Och att bostadsrättsägaren har lån på lägenheten som gör att han betalar t.ex. 2000:- i ränta i månaden.

Det är väl oväsentligt vad just han har förhandlat sig till för ränta, det ska ju inte påverka din kostnad när han hyr ut i andra-hand? Det ska väl vara en skälig hyra när man väger månadsavgiften och mot andra motsvarande hyresrätter i området?
Då spelar det ju ingen roll vad han betalar i just ränta? Eller har jag missuppfattat det här?

Har du ett andrahands-kontrakt som är OK med hyresvärden eller är det ett "hemligt" kontrakt mellan dig och den osm har förstahands-kontraktet, som inte är godkänt av hyresvärden?
Citera
2009-05-21, 00:31
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josiefaith
Förstår det som att det är en bostadsrätt eftersom du nämnde räntor.
Säg att månadsavgiften är på 3000:-. Och att bostadsrättsägaren har lån på lägenheten som gör att han betalar t.ex. 2000:- i ränta i månaden.

Det är väl oväsentligt vad just han har förhandlat sig till för ränta, det ska ju inte påverka din kostnad när han hyr ut i andra-hand? Det ska väl vara en skälig hyra när man väger månadsavgiften och mot andra motsvarande hyresrätter i området?
Då spelar det ju ingen roll vad han betalar i just ränta? Eller har jag missuppfattat det här?
Du har inte missuppfattat det här, du har helt rätt.

Jag tolkar det också som att det är en bostadsrätt, om det är en hyresrätt ska TS betala samma grundhyra som förstahandshyresgästen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in