2009-05-20, 12:47
Medlem
Hej,

Jag har nyligen blivit uppsagd från mitt jobb p.g.a arbetsbrist. Jag hara bara varit anställd i två månader och har ännu inte hunnit gå med i ett fack.

Jag har anledning att tro att den egentliga anledningen till min uppsägning ligger på ett mer personligt plan och jag är givetvis väldigt besviken på min chef.

Jag meddelade att jag inte orkar fortsätta under uppsägninstiden (en månad, varav drygt två veckor är semester) eftersom jag mår dåligt.

Nu fick jag ett mail från chefen där han skriver att jag har begärt ledigt. Detta är givetvis inte det jag vill eftersom det resulterar i utebliven inkomst.
Samtidigt är jag så ledsen och förbannad på en kollega att jag inte orkar vara där. Har jag rätt att kräva sjukersättning de resterande dagarna på min uppsägning? Givetvis fixar jag intyg om detta skulle krävas.

Jag har försökt ta kontakt med facket för råd men de stängde tidigt idag, därav ställer jag frågan här istället (då det är bråttom), om det skulle vara så att nån råkar veta..

Spydiga svar undanbedes.
Tack på förhand!
Citera
2009-05-20, 13:10
Medlem
Ska väl inte vara nå problem om du ger ett intyg till chefen och säger att du är sjuk. Ger han ändå inte ut sjuklön så borde väl facket kunna hjälpa till. Vet dock inte hur deras policy är med folk som inte är med, dom kanske tvärvägrar hjälpa till då.
Citera
2009-05-20, 14:11
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkay
Hej,

Jag har nyligen blivit uppsagd från mitt jobb p.g.a arbetsbrist. Jag hara bara varit anställd i två månader och har ännu inte hunnit gå med i ett fack.

Jag har anledning att tro att den egentliga anledningen till min uppsägning ligger på ett mer personligt plan och jag är givetvis väldigt besviken på min chef.

Jag meddelade att jag inte orkar fortsätta under uppsägninstiden (en månad, varav drygt två veckor är semester) eftersom jag mår dåligt.

Nu fick jag ett mail från chefen där han skriver att jag har begärt ledigt. Detta är givetvis inte det jag vill eftersom det resulterar i utebliven inkomst.
Samtidigt är jag så ledsen och förbannad på en kollega att jag inte orkar vara där. Har jag rätt att kräva sjukersättning de resterande dagarna på min uppsägning? Givetvis fixar jag intyg om detta skulle krävas.

Jag har försökt ta kontakt med facket för råd men de stängde tidigt idag, därav ställer jag frågan här istället (då det är bråttom), om det skulle vara så att nån råkar veta..

Spydiga svar undanbedes.
Tack på förhand!

Du har all rätt att sjukanmäla dig även under din uppsägningstid.
Begär din arbetsgivare intyg så får han helt enkelt stå för fiolerna i form av ersättning eller referens till företagshälsa.
Citera
2009-05-20, 17:20
Medlem
Tack för hjälpen grabbar. Det uppskattas!
Citera
2009-05-20, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Du har all rätt att sjukanmäla dig även under din uppsägningstid.
Begär din arbetsgivare intyg så får han helt enkelt stå för fiolerna i form av ersättning eller referens till företagshälsa.

Förutsättningen är att TS hittar en läkare som är villig att skriva under på att h*n är sjuk och att Försäkringskassan godtar detta.
Citera
2009-05-20, 17:44
Medlem
..

frågan e väl inte om du får betalt även fast du e sjuk trots att du e sparkad - för det får du ju såklart!

Frågan e väl mer om "jag så ledsen och förbannad på en kollega" räknas som sjukdom - och det e väl kanske lite mer tveksamt
Citera
2009-05-20, 17:56
Medlem
Du får lov att sjukanmäla dig när du vill om du är sjuk förstås, även om du är provanställd, semester, arbetslös osv osv. Blir man sjuk så blir man. Arbetsgivaren ska betala dina 14 första sjukdagar och jag finner det föga troligt att han inte skulle betala ut den sjukersättning. Har aldrig hört om någon som inte fått ut sin ersättning. Så är du sjuk så är du sjuk!

Själv blev jag med en gång för ett par år sedan uppsagd på grund av arbetsbrist men jag blev arbetsbefriad. Det vill säga att jag fick gå hem med fullt betalt de 6 månader jag hade i uppsägningstid. Jag blev förvånad för jag hade väntat mig att jobba så det blev en trevlig överraskning att få ett halv års betald semester. Lycka till!
Citera
2009-05-20, 18:15
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfusk
frågan e väl inte om du får betalt även fast du e sjuk trots att du e sparkad - för det får du ju såklart!

Frågan e väl mer om "jag så ledsen och förbannad på en kollega" räknas som sjukdom - och det e väl kanske lite mer tveksamt

Psykisk ohälsa är en helt legitim orsak för sjukskrivning.
Dom flesta företag har en handlingsplan för psykosociala problem men är TS uppsagd redan så kommer dom bara begära läkarintyg och sen inte starta någon utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in