2009-05-20, 11:09
Medlem
Hej!
Undrar bara helt nyfiket hur era tomat och chilsar ser ut så här långt? Är det någon som känner till Albansk chili?
Citera
2009-05-20, 11:58
Medlem
Snurrens avatar
Jag törs inte visa min tomatplanta. Den fick frostskador, men tomaterna eftermognade så den fick stå inomhus. Nu har den torkat och har en massa spindelväv och ohyra... eller kanske jag kan skänka er hobbyodlare ett gott skratt: http://i44.tinypic.com/15ebiuo.jpg Vassegoa skratta på ni bara...
Citera
2009-05-20, 12:10
Medlem
Benzonas avatar
Jag har ätit upp nästan alla tomater på min tiny tim så den ser inte så bra ut längre. De var goda så jag har sått två stycken till men det dröjer ett tag till de är klara.

Min chili är ganska vacker men blommorna faller av så det bllir inga frukter. Har däremot en paprika, ferenc tender, som växer till sig bra och verkar få fina frukter.
Citera
2009-05-20, 12:59
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag törs inte visa min tomatplanta. Den fick frostskador, men tomaterna eftermognade så den fick stå inomhus. Nu har den torkat och har en massa spindelväv och ohyra... eller kanske jag kan skänka er hobbyodlare ett gott skratt: http://i44.tinypic.com/15ebiuo.jpg Vassegoa skratta på ni bara...

hahaha dawn of the dead tomater.

Våra 5 har inte fått tomater än
Citera
2009-05-20, 13:00
Medlem
Iceables avatar
Min tomatplanta blommar fortfarande, förstår inte riktigt varför det inte händer nåt.
Men snart så!
Citera
2009-05-20, 13:05
Medlem
Mina AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'

Citat:
Ursprungligen postat av Iceable
Min tomatplanta blommar fortfarande, förstår inte riktigt varför det inte händer nåt.
Men snart så!

Blommar, men ännu inga mogna tomater, ej heller omogna. Det dröjer nog inte länge till. Behöver nog bara mer sol och värme och sen så...

Är det någon här som vet något om Albansk chili?
Citera
2009-05-20, 13:07
Medlem
Pr3sts avatar
Ibland får man hjälpa chilin på traven lite genom att pollinera blommorna för hand. Då jäklar blir det frukt.
Citera
2009-05-20, 13:14
Medlem
Iceables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmarie
Blommar, men ännu inga mogna tomater, ej heller omogna. Det dröjer nog inte länge till. Behöver nog bara mer sol och värme och sen så...
Tror du verkligen det?
Har min på en inglasad veranda, så gott om värme och sol får den.
Mycket vatten också, för den delen.
Så varför kommer inte tomaterna?
Citera
2009-05-20, 13:19
Medlem
Benzonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Ibland får man hjälpa chilin på traven lite genom att pollinera blommorna för hand. Då jäklar blir det frukt.
Är inte chili självpollinerande?

Edit: Kanske stämmer ändå att man bör pensla chili för hand, ska prova med mina och se hur det blir.
Senast redigerad av Benzona 2009-05-20 kl. 13:29.
Citera
2009-05-20, 13:34
Medlem
Pollinera för hand?

Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st

Tjena!
Hur gör man då egentligen? Hur ser man skillnad på hon och han-plantor?
Citera
2009-05-20, 13:38
Medlem
Benzonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmarie
Tjena!
Hur gör man då egentligen? Hur ser man skillnad på hon och han-plantor?
Man använder en tops eller pensel och stryker över blommorna så att pollen sprids mellan dem.

Vad menar du med hon/han plantor? Chili är inte knark...
Senast redigerad av Benzona 2009-05-20 kl. 13:43.
Citera
2009-05-20, 13:43
Medlem
Jag vet att chili inte är knark

Citat:
Ursprungligen postat av Benzona
Man använder en tops eller pensel i och stryker över blommorna.

Vad menar du med hon/han plantor? Chili är inte knark...

men jag trodde vitsen med att pollinera var att befrukta honblommorna? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Blommor och bin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in