2009-05-20, 01:37
Medlem
Hej.

Jag skulle vilja veta hur man gör en lp-skål utan veck.

Alla hemsidor jag besökt på internet som ger instruktioner om hur lp-skålen ska göras visar ett slutresultat med en lp-skål som är veckad.

En typisk skål är inte veckad. Jag har sett lp-skålar med den halvklotformiga designen men inga instruktioner som hör till det utformandet av lp-skålen.

Jag hoppas att någon vet hur man får sin lp-skål jämn från skålbottnen till skålkanterna och som gärna vill tala om det.
Citera
2009-05-20, 02:27
Medlem
har du en NC-svarv?
Citera
2009-05-20, 06:41
Medlem
Jake88s avatar
vad är en lp skål ?
Citera
2009-05-20, 06:48
Medlem
actionbents avatar
LP-skål är en skål gjord av en LP-skiva.
Vill du göra en utan veck så får man värma lite mer och sen pressa den till rätt form.
Citera
2009-05-20, 09:19
Medlem
...

jag ser en annan skål och ett bowlingklot som bra verktyg...
Citera
2009-05-20, 13:06
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
jag ser en annan skål och ett bowlingklot som bra verktyg...

Mmm, eller två ungefär lika stora skålar... lägg en värmd skiva mellan dem och fyll den övre (något mindre) skålen med något tungt.
Citera
2009-05-20, 16:08
Medlem
DennisOlofs avatar
Enklast måste ju vara t.ex. en wook-panna som man kan värma upp, bara värma upp lp-skivan i den så kommer den forma sig efter wook-pannan utan väck.

Sedan är ju såklart en wook-panna inte den optimala parabeln att använda som form men man får hitta någon annan lösning där man kan få till det på ett bra sätt, man kanske måste använda vatten och annat, jag har ingen aning men anledningen till väck är ju att man inte låter materialet forma sig självt utan mer eller mindre tvingar fram formen kan jag tänka mig.
Citera
2009-05-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
Mmm, eller två ungefär lika stora skålar... lägg en värmd skiva mellan dem och fyll den övre (något mindre) skålen med något tungt.
t.ex ett bowlingklot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in