2009-05-20, 00:58
Medlem
Attjagorkars avatar
Hej! Jag har länge funderat på hur man lättast kan ta tag i hela grejen med att skaffa egen lägenhet. Finns det bidrag för mig som 19årig icke-student att hämta? Jag förstår såklart att man måste ha en stadig ekonomi för att kunna betala hyror etc, men finns det möjlighet att få tag i egen lägenhet med tex, bostadsbidrag?

Tack på förhand.
Citera
2009-05-20, 01:11
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Om du inte studerar så jobbar du? Timanställd?

Om du får bostadsbidrag så är det baserat på inkomsten.

Står du i någon kö förnärvarande?
Citera
2009-05-20, 01:29
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Om du inte studerar så jobbar du? Timanställd?

Om du får bostadsbidrag så är det baserat på inkomsten.

Står du i någon kö förnärvarande?

Nej jag har inget jobb. Jag har inte tagit studenten så därför antar jag att jag inte går under kategorin student. Jag har haft lite småjobb här och där sedan jag var 18 men inget som hållt.

Okej, finns det något annat bidrag tillgängligt?
Citera
2009-05-20, 01:43
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Nej jag har inget jobb. Jag har inte tagit studenten så därför antar jag att jag inte går under kategorin student. Jag har haft lite småjobb här och där sedan jag var 18 men inget som hållt.

Okej, finns det något annat bidrag tillgängligt?

Student är du medans du studerar.
Eftersom du fortfarande går i skolan så är det dina föräldrar som ska försörja dig.

Antar att annat bidrag får bli soc,men det är inte det lättaste att få beviljat.

http://www.inga-pengar.com/socialbidrag.php
Citera
2009-05-20, 02:01
Medlem
Tjelsis avatar
du får ställa dig i bostadskö som oss andra.
Citera
2009-05-20, 02:15
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Student är du medans du studerar.
Eftersom du fortfarande går i skolan så är det dina föräldrar som ska försörja dig.

Antar att annat bidrag får bli soc,men det är inte det lättaste att få beviljat.

http://www.inga-pengar.com/socialbidrag.php

Nej jag studerar inte, jag hoppade av skolan för x-antal år sedan. Har ingen student-examen och håller inte på att studera.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjelsi
du får ställa dig i bostadskö som oss andra.

Nu frågade jag om hjälp till bostad, bostadsbidrag och eventuella hjälpmedel till att få en egen lägenhet, vad bostadskö innebär kan jag bara gissa mig till att det innebär att jag måste ha en fast inkomst och kunna betala hyran själv. Vilket för tillfället är omöjligt.
Citera
2009-05-20, 02:22
Medlem
Gå till din lokala soc och fråga, de vet hur du kan göra.

Sen är det väl lite olika möjligheter beroende på vilken kommun man bor i...
Citera
2009-05-20, 02:23
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Nej jag studerar inte, jag hoppade av skolan för x-antal år sedan. Har ingen student-examen och håller inte på att studera.

Nu frågade jag om hjälp till bostad, bostadsbidrag och eventuella hjälpmedel till att få en egen lägenhet, vad bostadskö innebär kan jag bara gissa mig till att det innebär att jag måste ha en fast inkomst och kunna betala hyran själv. Vilket för tillfället är omöjligt.

Du vet att man kan ställa sig i kö när man vill?, och du får säkert stå i kö flera år för att få en lägenhet.Så det är hög tid nu om du vill flytta.
Det finns inga krav för att ställa sig i kö.

Inskriven på arbetsförmedlingen eftersom du inte jobbar eller studerar?

Det känns som om du tror någon ska fixa en lägenhet till dig men du får själv lägga manken till om något ska hända.
Citera
2009-05-20, 02:37
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Du vet att man kan ställa sig i kö när man vill?, och du får säkert stå i kö flera år för att få en lägenhet.Så det är hög tid nu om du vill flytta.
Det finns inga krav för att ställa sig i kö.

Inskriven på arbetsförmedlingen eftersom du inte jobbar eller studerar?

Det känns som om du tror någon ska fixa en lägenhet till dig men du får själv lägga manken till om något ska hända.

Jasså, okej. Nej jag vet ingenting om bostadsmarknaden och allt som hör till, och ingen i min familj verkar veta vad som gäller idag, 2009. Har testat att kolla söka runt lite här och var men jag förstår ärligt talat inte.

Ja jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen, men där kan dom inte hjälpa mig så speciellt mycket, jag söker aktivt jobb utan framgångsrikt resultat. Både via och utanför arbetsförmedlingen.

Som tidigare nämnt vet jag inte ett dugg hur det hela fungerar, men så långt att jag inte kommer få ett par nycklar i handen direkt hade jag tänkt. Jag är mer intresserad av vilka möjligheter det finns idag, då jag ännu en gång saknar vetskap. Målet är såklart en lägenhet och heltidsjobb. Jag tänkte mer ifall det fanns en genväg då jobben är få.
Citera
2009-05-20, 02:48
Bannlyst
börja konvux, skaffa lägenhet under tiden du "pluggar" o får studiepengar, när du fått lägenheten hoppa av, sen sök till soc, då kommer dom hjälpa dig
Citera
2009-05-20, 03:01
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Jasså, okej. Nej jag vet ingenting om bostadsmarknaden och allt som hör till, och ingen i min familj verkar veta vad som gäller idag, 2009. Har testat att kolla söka runt lite här och var men jag förstår ärligt talat inte.

Ja jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen, men där kan dom inte hjälpa mig så speciellt mycket, jag söker aktivt jobb utan framgångsrikt resultat. Både via och utanför arbetsförmedlingen.

Som tidigare nämnt vet jag inte ett dugg hur det hela fungerar, men så långt att jag inte kommer få ett par nycklar i handen direkt hade jag tänkt. Jag är mer intresserad av vilka möjligheter det finns idag, då jag ännu en gång saknar vetskap. Målet är såklart en lägenhet och heltidsjobb. Jag tänkte mer ifall det fanns en genväg då jobben är få.

Då blir det som sagt socialen du får vända dig till.Bra du är inskriven på af för det har dom ändå säkert som ett krav från deras sida.
Det finns ingen möjlighet till en praktikplats? Fråga af om den saken.
Så ställer du dig i en bostadskö redan imorron.

Önskar dig lycka till för nu tänkte jag sova.
Citera
2009-05-20, 07:55
Medlem
zhypers avatar
Flyttade hemifrån ganska nyligen. Är 18år, ingen helt fast inkomst, ströjobbar då och då på en cateringfirma. Det viktigaste är nog att du försöker komma i kontakt med någon som äger någon eller några fastigheter. Bostadskö tar lång tid. Blocket kan man snegla på också, där brukar det kunna komma in några guldkorn. Min chef på cateringfirman hyr ut sin bottenvåning så numera bor jag i en etta på 45kvm, duger gott och väl för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in