2009-05-20, 00:30
Bannlyst
Såg just "farinsocker" nämnas i en tråd här och det väckte en del minnen+ nu några frågor:
Vad använder man egentligen(förutom då till sås?)"farinsocker" till?? Minns denna produkt nu sedan lång tid tillbaka och då i en liten brun, bullig plastburk med fyra trubbiga kanter och ca. decimetern hög? Den stod alltid framme då. Men vet tyvärr inte idag varför.

Vad kan den ha gjort där? Vad användes detta socker så frekvent till då(?), att det ofta syntes i hemmet och på en bänk i köket?
Och har farinsockret slutat att användas, frekvent(?!), i matlagningen numera? Bakar man med det också, eller?
Hade sånär glömt bort detta "socker" tills det nu nämndes. Finns det alls kvar att köpa i allehanda butiker, eller klassas det numera som ngt ovanligt?
Och varför är(var) detta socker brunt...? "Brunt farinsocker" minns jag det stod på burken...
Citera
2009-05-20, 00:33
Medlem
Späks avatar
Vad farinsocker används till?

Irish coffee min vän
Citera
2009-05-20, 00:34
Medlem
rayraviolis avatar
Irish coffee inte minst!
Citera
2009-05-20, 00:37
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Farinsocker är inte lika sött som socker så därför är det lite "ovanligare". Jag har för mig att det används relativt frekvent i bakning och såser
Citera
2009-05-20, 00:48
Bannlyst
Syttital

"Irish coffee"? Är inte det en alkoholvara?
Men kan man kanske ha bryggt vanligt kaffe på detta sockret, då? Ja, i en Don Pedro som var populär då. Bild: http://bokrister.tekproj.bth.se/prylar/donPedro.jpg

Men vilka maträtter annars kräva denna sytesak?
Citera
2009-05-20, 00:53
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
"Irish coffee"? Är inte det en alkoholvara?
Det stämmer bra det.
Citera
2009-05-20, 01:01
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Såg just "farinsocker" nämnas i en tråd här och det väckte en del minnen+ nu några frågor:
Vad använder man egentligen(förutom då till sås?)"farinsocker" till??

Jag använde det senast igår för att göra chocolate chip cookies!

svärmodern använde det i någon mix för botten i en blåbärspaj.
Citera
2009-05-20, 01:07
Bannlyst
Okej, farinsockret lever alltså ännu.

IC= alko, okej.
Men varför använder man det då? Är det, som ngn här skrev, för att det är mindre "sötaktigt" till sin smak?
Och om det är brunt, sätter det då inte färg på det som kanske inte ska vara brunt?
Citera
2009-05-20, 07:15
Medlem
Jake88s avatar
Det smakar inte exakt lika. Farinsocker smakar litte bränt och litte brödaktigt har jag för mig.Tror det är gjort på nått annat än vanligt socker eller om det är orent socker.
Citera
2009-05-20, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Jag sammanfattar. Farinsocker kan alltså användas i:
  • Bakning (många olika recept)
  • Drinkar
  • Marinader
  • Kolasås
  • Glaze
  • Irish Coffe

~Paul~