2009-05-19, 21:42
Bannlyst
Fick en böter häromdagen på 1200 kr.. visade inte upp något legg och gav bara personnummer, fick en lapp jag skulle skriva på där jag bara klottrade något fult.
Nu är det så att jag inte har lust att betala den jävla bötern eftersom att jag har student snart och jag har bara 1300 kr som jag ska klara mig på, någon som har förslag på vad jag kan göra? kan jag neka att det var jag?? att någon annan har använt mina person uppgifter, att jag t.ex har tappat min dogtag för ett tag sen?

Vore tacksam för svar.. i värsta fall får jag hamna hos kronofogden

Vet inte om ämnet platsar här annars får mod flytta på den
2009-05-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Fick en böter häromdagen på 1200 kr.. visade inte upp något legg och gav bara personnummer, fick en lapp jag skulle skriva på där jag bara klottrade något fult.
Nu är det så att jag inte har lust att betala den jävla bötern eftersom att jag har student snart och jag har bara 1300 kr som jag ska klara mig på, någon som har förslag på vad jag kan göra? kan jag neka att det var jag?? att någon annan har använt mina person uppgifter, att jag t.ex har tappat min dogtag för ett tag sen?

Ställdes det inga kontrollfrågor? t.ex. adress, mellannamn osv?
2009-05-19, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iortvagarsig
Ställdes det inga kontrollfrågor? t.ex. adress, mellannamn osv?

jojo adressen men det är ju lätt att få tag på..
2009-05-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero

Näe, chansen är inte något vidare stor. Kan dessutom bli betydligt dyrare om dom drar det vidare. Snacka med västtrafik, säg som de är, dåligt med cash, be om en månad uppskov. Ibland funkar de.

Annars finns det ju alltid lån...
2009-05-20, 16:21
Medlem
Megons avatar
Moraliskt svar:
Håll käft och betala, det finns ju en anledning att det kostar att åka kollektivt, och det är att driften inte är gratis.

Alternativt svar:
Eftersom du inte har legitimerat dig så är det omöjligt för västtrafik att bevisa att det är du som fulåkt, neka neka neka och neka. Fråga dem vilken typ av legitimation som "du" använde och hur de kan verifiera att det var just "du" som åkt fast.

Har en "vän" som åkte fast för samma sak av Västtrafik för många år sedan och det gick alldeles utmärkt att blåneka då min "vän" legitimerade sig på samma sätt som du. Dock med en adress som givetvis var helt felaktig.

Dock är vännen äldre nu och betalar för sig.
2009-05-20, 23:31
Medlem
Nozicks avatar
För det första så är det inte "böter" som västtrafik delar ut. De har ingen befogenhet att dela ut böter, utan det är något som enbart staten har befogenhet att göra.

Vad det rör sig om är en kontrollavgift som du får betala eftersom du ertappades biljettlös. Jag kan garantera att allt snack om att det går att komma undan är struntprat. De har definitivt metoder för att säkra upp bevisning som håller för att driva in pengarna.

Förövrigt njuter jag varje gång någon åker dit.
2009-08-07, 00:46
Bannlyst
Bump
Skulle bara säga att jag slapp betala.. behövde bara polisanmälla det
2009-08-07, 09:35
Medlem
Pörrs avatar
Bra, då låser vi tråden och håller oss i fortsättningen till de trådar som finns i ämnet.

Tråd låst.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in