Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-19, 19:14
Medlem
korps avatar
jag har ett problem. Jag gillar iTunes, men när jag laddat ner typ 10-15 album, inte från iTunes dock, jag är väl inte rik heller. När jag öppnar dessa så blir varje enskild låt registrerat som ett album! Det är ju otroligt jobbigt, hur kan man om-organisera eller ta bort det. Jag vill kunna ladda ner vad jag vill och hur jag vill utan att iTunes reggar varje enskild låt som ett album.
Citera
2009-05-19, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korp
jag har ett problem. Jag gillar iTunes, men när jag laddat ner typ 10-15 album, inte från iTunes dock, jag är väl inte rik heller. När jag öppnar dessa så blir varje enskild låt registrerat som ett album! Det är ju otroligt jobbigt, hur kan man om-organisera eller ta bort det. Jag vill kunna ladda ner vad jag vill och hur jag vill utan att iTunes reggar varje enskild låt som ett album.
Markera låtarna och kolla hur dom är taggade. Något som brukar ställa till problem är albumartist. Om du markerar alla och ställer så allt är likadant, markerar allt som ska bli tomt och skriver in rätt albumnamn, tar bort albumartist så borde det fungera.
Hur har du sorterat?
Citera
2009-05-19, 19:52
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Markera låtarna och kolla hur dom är taggade. Något som brukar ställa till problem är albumartist. Om du markerar alla och ställer så allt är likadant, markerar allt som ska bli tomt och skriver in rätt albumnamn, tar bort albumartist så borde det fungera.
Hur har du sorterat?

hm ok jag fattar noll, jag är helt grön på iTunes. Behöver troligen steg för steg instruktioner. Jag har vad jag vet inte sorterat nått. Jag försöker bara öppa en vanlig mp3, men det öppnas som ett album även om låten tillhör ett album så blir varje låt ett eget album i iTunes.
Citera
2009-05-19, 20:06
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:

har samma problem, men det ska bara att ända i taggarna så fixar det till sig.
men scene rellarna vill man ju inte fucka till direkt heller
Citera
2009-05-19, 20:13
Medlem
Citat:

Låter som om du tankat hem samlingsskivor/eurotecho/disco där du har flera artister samlade. Markera alla som tillhör samma skiva, kolla ID3 taggarna samt sätt dem som "part of compilation" (del av samling på svenska)
Citera
2009-05-20, 00:28
Medlem
Det är ofta samlings skivor som fuckar up allting, eftersom det är "Album artist" som den sorterar efter.
Jag brukar markera alla låtar från ett album och välja album artist till ; "Various Artist".
Om du väljer att göra som Ehnvis sa så kommer det så "Olika artister" under (om du har på svenska). Dock tycker jag att det är jobbigare att göra så.
Citera
2009-05-20, 13:15
Medlem
korps avatar
Hur kommer jag åt inställningarna så jag kan andra tags och artist och liknande? Om jag markerar alla låtar i finder och höger klickar, så kan jag ändra på lite saker men inte det ni nämner. Måste jag öppna alla låtar i iTunes och sen ändra inställningarna via iTunes?
Citera
2009-05-20, 14:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Du skall markera och högerklicka på låtarna i iTunes, inte i Finder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in