2009-05-19, 12:48
Medlem
Snapphanekungens avatar
Statminister Fredrik Reinfeldt

Vid Er medverkan i flamstramsprogrammet Lantz i P1 fick Ni frågan om ”Afrika kan gå med i EU?”
Ni svarade att ”man är överens om att EU:s gräns går vid Medelhavet” och undvek att närmare gå in på om gränsen går vid Medelhavets norra, södra eller östra strand.
Jag vill gärna veta varför Ni som svar på frågan inte nämnde Barcelonaproccessen (fram till 1995 kallad den Europeisk-arabiska dialogen) och Sarkozys Medelhavsunion?
Inom ramen för Barcelonaprocessen har ju de tre Maghrebländerna Algeriet, Tunisien och Marocko samt ytterligare ett antal arabstater bl a Jordanien, Libanon, Syrien, Egypten och den Palestinska myndigheten långtgående associeringsavtal med EU.
Förhandlingar om ett motsvarande partnerskap har länge pågått även med skurkstaten Libyen.

Artikel 237 i Romfördraget är satt ur spel
Eftersom Turkiet kan bli fullvärdig medlem i EU har Romfördragets artikel 237 - dvs Europaklausulen - som slår fast att endast europeiska stater kan bli medlemmar i EU redan satts ut spel. Turkiet ligger så vitt jag vet inte i Europa!
Hösten 2002 konstaterade Giscard d’Estaing med anledning av Turkiets EU- medlemskap: ”Dess huvudstad ligger inte i Europa; 95 procent av dess befolkning lever utanför Europa. Det är inte ett europeiskt land.”
Så statsministerns deklaration om att ”man är överens om att EU:s gräns går vid Medelhavet” bör följaktligen tas med en stor nypa salt. Om Turkiet kan bli medlem i EU är det alltså fritt fram för såväl Afrika som arabstaterna att ingå i EU.

http://everykindapeople.blogspot.com/2009/05/kan-afrika-ga-med-i-eu.html

Kan detta stämma?
Senast redigerad av Strix m/94 2011-02-24 kl. 00:07. Anledning: Sammanfogad tråd
Citera
2009-05-19, 13:01
Medlem
109740s avatar
Eftersom Romarrikets gräns inkluderade alla länder runt medelhavet så förstår jag inte varför man inte skulle inkludera dem nu när man håller på att efterapa historia. Dock anser jag att dessa länder skall först lära sig ta del av europeiska värderingar och styresskick innan de blir accepterade. Ser gärna att vi öppnar upp deras marknad och möjliggör europeisk investering medan vi har det ekonomiska övertaget.
Citera
2009-05-19, 13:05
Medlem
Smutzs avatar
Ärligt talat begriper jag inte den här geografiska besattheten, Vad spelar det för roll om ett kandidatland råkar ligga utanför de godtyckliga kartgränser som vi har bestämt avgränsar Europa?
Missförstå mig inte nu, jag tycker verkligen inte att varken de nordafrikanska länderna eller Turkiet platsar i EU. Det beror dock på helt andra saker än deras geografiska läge.
Om vi säger så här, skulle du motsätta dig Kanada och Nya Zeeland i EU? Själv ser jag inget hinder.
Citera
2009-05-19, 13:13
Medlem
moderatswings avatar
Som ovanstående skribent skriver så är det inte främst det geografiska läget som bör utgöra hindret.

Men att ett idag släppa in ett nordafrikanskt land i EU ser jag som väldigt orealistiskt med tanke på att ett land som Turkiet har stora svårigheter att komma in. Då står ändå Turkiet närmre Afrika än de nordafrikanska länderna.
Citera
2009-05-19, 13:41
Bannlyst
Och jag som trodde fästning Europa var för att säkra den europeiska suveräniteten mot dom mongliska och negroida horderna, tydligen inte. Om vi ska ta med Afrikanska länder ser jag helst att vi tar Sydafrika först. Dock ser jag helst att Australien och Nya Zeeland ansluts först. Taiwan skulle också vara strategiskt. Dock föredrar jag Ryssland framför några utav dessa.
Citera
2009-05-19, 13:43
Medlem
Cripss avatar
kan inte hela världen gå med i EU? så kan vi bara byta namn på världen till EU.
Citera
2009-05-19, 13:51
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
kan inte hela världen gå med i EU? så kan vi bara byta namn på världen till EU.

Jag ser egentligen inte vad som är felet!
Om man nu anser att EU i sig är något bra när det handlar om europeiska länder så borde ju även det vara något bra när man utvidgar det ekonomiska och politiska samarbetet till att omfatta även andra länder.

Däremot vill jag inte se EU utvecklas till någon supermakt eller liknande (vilket det förvisso redan gör) men det är mer kritik mot EU i sig och inte huruvida asiatiska och afrikanska länder ska få släppas in eller ej.

Men det är naturligtvis långt kvar tills vi kan acceptera diktaturerna Algeriet, Tunisien, Marocko, Jordanien, Libanon, Syrien och Egypten. Sedan vetifan varför man diskuterar med Palestina. Skulle ta hus i helvete! Än så länge har de inte ens någon nation så man kanske ska börja i rätt ände.
Men den dagen de har västanpassats så är de välkomna!

Men Libanon är väl det land som har bäst chanser att på sikt accepteras.
Citera
2009-05-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanekungen
Statminister Fredrik Reinfeldt

Vid Er medverkan i flamstramsprogrammet Lantz i P1 fick Ni frågan om ”Afrika kan gå med i EU?”
Ni svarade att ”man är överens om att EU:s gräns går vid Medelhavet” och undvek att närmare gå in på om gränsen går vid Medelhavets norra, södra eller östra strand.
Jag vill gärna veta varför Ni som svar på frågan inte nämnde Barcelonaproccessen (fram till 1995 kallad den Europeisk-arabiska dialogen) och Sarkozys Medelhavsunion?
Inom ramen för Barcelonaprocessen har ju de tre Maghrebländerna Algeriet, Tunisien och Marocko samt ytterligare ett antal arabstater bl a Jordanien, Libanon, Syrien, Egypten och den Palestinska myndigheten långtgående associeringsavtal med EU.
Förhandlingar om ett motsvarande partnerskap har länge pågått även med skurkstaten Libyen.

Artikel 237 i Romfördraget är satt ur spel
Eftersom Turkiet kan bli fullvärdig medlem i EU har Romfördragets artikel 237 - dvs Europaklausulen - som slår fast att endast europeiska stater kan bli medlemmar i EU redan satts ut spel. Turkiet ligger så vitt jag vet inte i Europa!
Hösten 2002 konstaterade Giscard d’Estaing med anledning av Turkiets EU- medlemskap: ”Dess huvudstad ligger inte i Europa; 95 procent av dess befolkning lever utanför Europa. Det är inte ett europeiskt land.”
Så statsministerns deklaration om att ”man är överens om att EU:s gräns går vid Medelhavet” bör följaktligen tas med en stor nypa salt. Om Turkiet kan bli medlem i EU är det alltså fritt fram för såväl Afrika som arabstaterna att ingå i EU.

http://everykindapeople.blogspot.com/2009/05/kan-afrika-ga-med-i-eu.html

Kan detta stämma?

De har landområden som ligger i Europa så varför skulle de inte få vara med i EU? Måste hela landet ligga i Europa för vara med i Eu? räcker det inte med några landområden? Måste HELA landet ligga i EU? Men jag är emot att Turkiet ansluter sig till EU, för jag tror Turkiet är BÄTTRE utan Eu!
Citera
2009-05-19, 17:38
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
De har landområden som ligger i Europa så varför skulle de inte få vara med i EU? Måste hela landet ligga i Europa för vara med i Eu? räcker det inte med några landområden? Måste HELA landet ligga i EU? Men jag är emot att Turkiet ansluter sig till EU, för jag tror Turkiet är BÄTTRE utan Eu!

Källa?

Mig veterligen är det endast Turkiet av de länderna man brukar räkna till Europa. Resten är Asien och Afrika.
Citera
2010-04-20, 17:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Ja, det verkar vara möjligt vare sig vi vill de eller inte. Den möjligheten är tack vare Medelhavsunionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medelhavsunionen
Citera
2010-04-20, 18:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Ja, det verkar vara möjligt vare sig vi vill de eller inte. Den möjligheten är tack vare Medelhavsunionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medelhavsunionen
Coola bananer!
Citera
2010-04-20, 18:27
Medlem
Det beror väl på hur det ser det. Vi behöver troligen inte oroas av eller hoppas på dessa länders medlemskap i EU de närmaste tjugo åren i alla fall. Att spekulera längre fram i tiden än så känns inte så meningsfullt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in