2009-05-19, 10:53
Medlem
Jag behöver hjälp med att bestämma mig.

Jag har idag en ca 3 år gammal dator (HP Pavilion 8xxx) med 3,8 GHz Pentium, 2 GB RAM, GF 8600, 250 GB HDD (hade två men en rasade), DVD-RW. Den låter som fan från fläktarna vilket jag irriterar mig kraftigt på.

Jag är rätt inkompetent tekniskt sett.

Nu har antagligen nätagget lagt av (igår stängde datorn ner sig rakt av, den bröt strömmen och startade inte om). Jag fick igång den igen efter ett antal försök men många av försöken var att jag tryckte på knappen och den körde 4 sekunder innan den stängde igen.

Nu idag gick den inte igång mer än till windows-inloggning någon gång, annars stängde den av sig direkt. Den stängde av sig vid windowsinloggningen också.

Jag förstår det som om jag har några alternativ:

- lämna in på firma och låta dem felsöka och sätta i ny del. Kommer väl att kosta ca 550 för felsökning, sen nya delar och montering kanske 1000 till. Om jag ändå gör detta vill jag nog byta processorfläkten också till något tystare. Säg 1500 i kostnad.

- beställa hem delar själv. Problemet är att jag för det första inte är säker på vad jag ska ha för delar och absolut riskerar att stå där med delar jag inte klarar av att sätta dit. Detta kostar ju också pengar men mindre kanske 1000?

- köpa ny dator och bara sätta över hårddisken (och kanske grafikkortet?). Här kan jag tänka mig att lägga ca 5000 - 6000. Jag ber inte om köpråd specifikt, det tar jag i tråden sen i så fall.

Vad tycker ni som vet mer om datorer? Ska jag dumpa den gamla och beställa lite tysta delar, få dem monterade och hemskickade, så kan jag flytta över HDD och GF-kort tills jag kan uppgradera det? Eller är det värt att reparera på firma? Är det bara värt att reparera om jag gör det själv?
Citera
2009-05-19, 11:00
Medlem
Låter som att det är nätagget, det byter du lätt själv.
Beställ ett sånt för ca 500:- för att få fart på den.
Fläktar kostar inte heller speciellt mkt, artic cooling brukar finnas för skapliga priser och vara väldigt tysta.
Sen är det ju bara att köra.
Om inte annat så har du en fungerande dator som du kan sälja för att få lite extra att lägga på en ny.
Citera
2009-05-19, 11:07
Medlem
Ja, jag får väl försöka göra det kanske. Det är antagligen det mest ekonomiska sättet.

Om jag nu ska byta nätagg och lyckas ta reda på vad jag ska ha för processorfläkt, behöver jag köpa andra saker då också eller köper man bara de två sakerna för att montera? Jag tänker på kylpasta tex men även om det finns nåt annat.
Citera
2009-05-19, 11:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Om du inte kan något om att pilla med datorer, inte vill ägna tid åt att lära dig och inte har någon kompis som gör det gratis...
ja, då är det klart bästa att köpa färdiga och testade datorer. Om du ser på affärer som komplett.se så kanske en ihopsatt, garanterad och testad dator kostar bara ett par hundra kronor mer än vad det gör att köpa delarna!

Men om vi ser till din nuvarande dator så är det första du bör göra att:
- stäng av strömmen
- öppna lådan
- dammsug
- känn efter att alla sladdar sitter i
- skruva loss fläktarna och dammsug i kylflänsarna som finns under dem. T ex vid cpu. De kan vara fulla med damm, vilket överhettar datorn.
- skruva tillbaka fläktarna såklart
- felkontrollera hårdisken i Windows, låt den leta efter alla fel

Samtidigt kan du försöka få en uppfattning om vad det är som låter så mycket. Är det fläkten på cpu, chassifläkten eller kanske en fläkt som sitter på grafikkortet?
Citera
2009-05-19, 11:15
Medlem
Ladda hem detta progg http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_151.zip
Kör det och kolla vad det står vid kategori "package"

Där ser du vilken socket din processor har, sen letar du bara upp kylning till samma socket på tex inet.se
Kylpasta brukar sitta på, inte den bästa men fungerar.

Vad det gäller nätagg så kan du passa på att ta ett tyst med "120mm fläkt" och 24-pins kontakt för att vara säker på att det funkar.

Nätagg är lätta att montera för du ska vara väääääldigt oförsiktig för att sätta fel kontakt på fel plats
Citera
2009-05-19, 11:18
Medlem
Som BalZeBub skriver, kolla upp grafikkortsfläkten dom och nätaggen brukar låta mest illa.
Citera
2009-05-19, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Jag behöver hjälp med att bestämma mig.

Jag har idag en ca 3 år gammal dator (HP Pavilion 8xxx) med 3,8 GHz Pentium, 2 GB RAM, GF 8600, 250 GB HDD (hade två men en rasade), DVD-RW. Den låter som fan från fläktarna vilket jag irriterar mig kraftigt på.

Jag är rätt inkompetent tekniskt sett.

Nu har antagligen nätagget lagt av (igår stängde datorn ner sig rakt av, den bröt strömmen och startade inte om). Jag fick igång den igen efter ett antal försök men många av försöken var att jag tryckte på knappen och den körde 4 sekunder innan den stängde igen.

Nu idag gick den inte igång mer än till windows-inloggning någon gång, annars stängde den av sig direkt. Den stängde av sig vid windowsinloggningen också.

Jag förstår det som om jag har några alternativ:

- lämna in på firma och låta dem felsöka och sätta i ny del. Kommer väl att kosta ca 550 för felsökning, sen nya delar och montering kanske 1000 till. Om jag ändå gör detta vill jag nog byta processorfläkten också till något tystare. Säg 1500 i kostnad.

- beställa hem delar själv. Problemet är att jag för det första inte är säker på vad jag ska ha för delar och absolut riskerar att stå där med delar jag inte klarar av att sätta dit. Detta kostar ju också pengar men mindre kanske 1000?

- köpa ny dator och bara sätta över hårddisken (och kanske grafikkortet?). Här kan jag tänka mig att lägga ca 5000 - 6000. Jag ber inte om köpråd specifikt, det tar jag i tråden sen i så fall.

Vad tycker ni som vet mer om datorer? Ska jag dumpa den gamla och beställa lite tysta delar, få dem monterade och hemskickade, så kan jag flytta över HDD och GF-kort tills jag kan uppgradera det? Eller är det värt att reparera på firma? Är det bara värt att reparera om jag gör det själv?

Kan vara nåt annat hårdvarufel också. Hade tex liknande fenomen, och det avhjälpes genom att byta ut ett minnne.
Testa att köra med ett åt gången (för jag antar att det sitter två där?).

Men börja med att göra som det redan sagts.
Har du ingen annan dator (kompis?) som du kan låna ett nätagg av och testa?

Ang. sista frågan. Det är ju inte så avancerat att pula själv, var flitig att ställa frågor tex här så löser det sig garanterat.
Citera
2009-05-19, 13:22
Medlem
Tack för tipsen!

Det där programmet måste man ha datorn igång för att köra va? Det måste väl stå nånstans på HPs hemsida vilken socket det är. Annars så frågar jag här ikväll när jag kommit hem och kan kika.

Jag ska plocka ut minnena först då för det är ju enklast. Annars får jag beställa hem och börja skruva Om inte annat så får jag se det som en kursavgift
Citera
2009-05-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrator
Ladda hem detta progg http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_151.zip
Kör det och kolla vad det står vid kategori "package"

Där ser du vilken socket din processor har, sen letar du bara upp kylning till samma socket på tex inet.se
Kylpasta brukar sitta på, inte den bästa men fungerar.

Vad det gäller nätagg så kan du passa på att ta ett tyst med "120mm fläkt" och 24-pins kontakt för att vara säker på att det funkar.

Nätagg är lätta att montera för du ska vara väääääldigt oförsiktig för att sätta fel kontakt på fel plats

Han har en S775 då det är den enda socketen som det har sålts 3.8ghz cpuer till
Citera
2009-05-19, 20:25
Medlem
Såja, jag har nu dammsugit (jaja utan metallrör) min sorgligt dammiga dator. Det hjälpte inte men det var väl hög tid ändå.

Datorn klarar sig längre nu på kvällen, jag hinner in i windows och starta ett webläsarfönster innan den dör

Jag har 4 st 512 MB moduler i två fabrikat, har kört paren ett och ett och den andra gången trodde jag att jag lyckats när diskkontrollen gick till 100%. Sen dog datorn.

Jag antar att det som återstår nu då är nätagg? Det känns inte varmt och dess fläkt jobbar inte särskilt hårt. Den fläkt som låter överdrivet mest är processorfläkten, sen chassifläkten. Graffekortet har jag bytt innan så det låter ok.

Jag klarar mig nog utan att byta chassifläkt tror jag, ljudmässigt. Men CPU-fläkten ska ut.

Frågan nu då är: ska jag köpa ett nätagg eller riskerar jag att köpa ett i onödan?

EDIT: Jag vet att det finns en köprådtråd men nu är ju problemet beskrivet i den här tråden.

Jag har socket 775 och nuvarande nätagg är ett "LITEON" 400W enligt etiketten. Har någon tips på lämplig fläkt / nätagg? Gärna billigt, datorn är ändå gammal men väldigt gärna tyst och lättmonterat. Jag kan köpa i butik i Skåne eller beställa på nätet.

Tack igen för hjälpen.
Senast redigerad av Sugarsnap 2009-05-19 kl. 20:44. Anledning: Tillägg!
Citera
2009-05-19, 21:55
Medlem
Colossuss avatar
Min dator gjorde ungefär likadant som din, stängde bara av sig och gick knappt att starta efteråt. När den väl gick igång så kom jag in i webläsaren en liten stund för att sedan sitta med en svart skärm igen, och till slut så fungerade den inte alls. Det visade sig till slut efter många byten av delar jag hade till hands, efter jag plockat ut moderkortet som en sista utväg, att det var en ganska så stor bränd fläck på båda sidor av det under alla mosfets brevid processorn.

Så jag bytte det och så var problemet löst
Citera
2009-05-19, 22:20
Medlem
Jag skruvade bort processorfläkten men det såg inte bränt ut kring CPUn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto