2009-05-19, 02:19
Medlem
Pr1nc3s avatar
Vad är det smidigaste programmet att göra en hårddisktest på min 300 GB SATA-disk?

Disken har nämligen börjat strula med att den inte klarar av att installera Windows på bl.a, t.o.m när den är nypartionerad-/formad. Kan vara dags att skrota skiten men kände att det kunde vara värt att köra en hdd scan á la test & repair.

Någon som har ett bra tips ?
Citera
2009-05-19, 02:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på Windows-skivan och kör Recovery Console och utför kommdot CHKDSK C: /R
Citera
2009-05-19, 02:48
Medlem
CronoSs avatar
Högerklicka på ikonen/egenskaper/verktyg/kontrollera nu
Citera
2009-05-19, 08:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Eller med Hiren´s BootCD / Ultimate BootCD.

Eller med detta program -> http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/
Citera
2009-05-19, 11:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
Vad är det smidigaste programmet att göra en hårddisktest på min 300 GB SATA-disk?

Disken har nämligen börjat strula med att den inte klarar av att installera Windows på bl.a, t.o.m när den är nypartionerad-/formad. Kan vara dags att skrota skiten men kände att det kunde vara värt att köra en hdd scan á la test & repair.

Någon som har ett bra tips ?

Det bästa tipset (som slår de du hittills fått) är att du kollar på tillverkarens webbplats efter ett sk. diagnosprogram.

Du bränner den till en bootbar skiva som du sedan startar på och låter programvara köra sina diagnostester..
Citera
2009-05-19, 13:28
Medlem
Pr1nc3s avatar
Tack för alla svar.Jag har möjlighet att komma åt hårddisken via en annan dator så jag skulle kunna köra Windows egna kontrolleringsprogram, detta är lika bra som 3rd party software?
Citera
2009-05-19, 13:31
Medlem
http://www.hdtune.com/

rekommenderar hdtune
Citera
2009-05-19, 17:33
Medlem
Pr1nc3s avatar
Ultimate Boot CD fixade steken, fyfan va bra den är. Massa utility tools m.m. Att jag inte kommit i kontakt med den tidigare, guld värd verkligen.

A+++
Citera
2009-05-19, 19:15
Medlem
Pr1nc3s avatar
Hittade 99 dåliga LBA-sektorer, körde "write zeros to all sectors" och ska se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in