2009-05-18, 22:09
Bannlyst
Jag går rakt på sak.

När jag kopplar in min externa HDD så fungerar allt som det ska, tills efter att jag har använt den någon minut. Då slutar allt svara och det går inte stänga ner utforskaren förens jag stänger av strömmen till den externa. 5sekunder senare flyter allt på normalt och utforskaren stängs. Problemet dyker upp varje gång jag provar använda den.

När jag provade stoppa in den i datorn så ville datorn inte ens starta upp medan den var ikopplad. Jag kom åt BIOS och liknande, men windows startades aldrig upp

Någon som har nån aning, eller några tips på saker jag kan göra för att få igång den? Mina kunskaper räcker inte längre
Citera
2009-05-19, 15:50
Bannlyst
När jag försöker formatera den, får jag upp följande meddelanden i CMDn.

"Det går inte att skriva till den första NTFS-startsektorn.
Det går inte att fortsätta eftersom det inte går att skriva till någon NTFS-startsektor.
Formateringen misslyckades."

Edit:

Den var fortfarande ikopplad, men visade ett innehåll på 0kb och en maximal storlek på 0kb, den fanns inte heller i diskhanteraren.

Startade om skiten, den dök upp i diskhanteraren, dock tom. Tog bort den befintliga partitionen och håller nu på att formatera en ny genom diskhanteraren, får se om detta går bättre..
Senast redigerad av xoxava 2009-05-19 kl. 16:01.
Citera
2009-05-19, 16:36
Bannlyst
10% in i formateringen dök problemet upp igen, den slutade helt enkelt fungera och visade 0 i utrymme. Startade om den och började om, gjorde en snabbformatering bara för att få dit ett filsystem på fanskapet.

Startade en felkontroll på den, 30sekunder senare är problemet där igen, och felkontrollen går ej att köra igenom. Startade om den igen, och provade med felkontrollen en gång till, den verkar har fastnat igen..
Citera
2009-05-19, 21:51
Medlem
hembränts avatar
Verkar vara något fel på en eller fler sektorer på den fysiska disken.. Och eftersom det inte ens går att formatera så tordes felet/felen ligga i sektorerna där informationen för filsystemet och liknande skrivs på disken.

Om jag gissar rätt så kan det mycket väl vara så att den inte går att laga Inte hemma i vardagrummet iaf.
Citera
2009-05-22, 15:53
Bannlyst
En snabbformatering fungerade så fick in ett filsystem på den..och det fungerar utmärkt att kopiera över filer både till och från HDDn, men efter en viss tids användning (2-20min) så slutar den helt enkelt fungera och visar 0kb ledigt, 0kb totalt utrymme. Resten av datorn fungerar helt normalt, sålänge jag inte var inne med utforskaren i HDDn när den krashade, då funkar inget förräns den stängs av. Efter omstart flyter det på igen.
Citera
2009-05-22, 15:55
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxava
En snabbformatering fungerade så fick in ett filsystem på den..och det fungerar utmärkt att kopiera över filer både till och från HDDn, men efter en viss tids användning (2-20min) så slutar den helt enkelt fungera och visar 0kb ledigt, 0kb totalt utrymme. Resten av datorn fungerar helt normalt, sålänge jag inte var inne med utforskaren i HDDn när den krashade, då funkar inget förräns den stängs av. Efter omstart flyter det på igen.
Det verkar nästan som att specifika sektorer är trasiga på HDDn. Så fort läsarhuvudet når de defekta sektorerna så kraschar hela skiten.
Senast redigerad av Integralus 2009-05-22 kl. 16:05.
Citera
2009-05-22, 16:02
Bannlyst
Ah, då är den körd då ><

Tack för hjälpen iallafall : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in