2009-05-18, 21:48
Medlem
JerryCottons avatar
Har sålt en bostadsrätt, inflytt för den nye ägaren är den 15:e, d.v.s. mitten i månaden. Vad är praxis, vem skall stå för hyran den månaden?
Citera
2009-05-18, 21:50
Bannlyst
blir nog han skulle ja tro
Citera
2009-05-18, 21:52
Medlem
zozolas avatar
Om regeln om vem som skall betala hyran inte till din fördel så föreslå, 50/50 förhandling
Citera
2009-05-18, 21:52
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har sålt en bostadsrätt, inflytt för den nye ägaren är den 15:e, d.v.s. mitten i månaden. Vad är praxis, vem skall stå för hyran den månaden?

Ni delar på avgiften givetvis.
Citera
2009-05-18, 22:02
Medlem
JerryCottons avatar
Inga gissningar tack. Utan vill veta vad som är praxis.
Citera
2009-05-18, 22:36
Medlem
Hej, jag jobbar som mäklare så jag kan nog ge dig ett svar.

I kontraktet brukar man skriva in att säljaren står för alla kostnader fram till tillträdesdagen, sedan gör köparen det.

Så ponera att du har en avgift på 2000 spänn och ni tillträder i mitten på månaden. Då ska köparen ge dig halva avgiften, detta brukar regleras kontant på tillträdesdagen (men hojta till till din mäklare så att han/hon inte missar det)
Citera
2009-05-18, 23:12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoX
Hej, jag jobbar som mäklare så jag kan nog ge dig ett svar.

I kontraktet brukar man skriva in att säljaren står för alla kostnader fram till tillträdesdagen, sedan gör köparen det.

Så ponera att du har en avgift på 2000 spänn och ni tillträder i mitten på månaden. Då ska köparen ge dig halva avgiften, detta brukar regleras kontant på tillträdesdagen (men hojta till till din mäklare så att han/hon inte missar det)

Tackar för svaret!
Citera
2009-05-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Jag har också sålt min bostadsrätt ganska nyligen (men köparen har ännu inte fått tillträde). Där skrev vi in i kontraktet att jag betalar månadsavgiften för tillträdesmånaden, och sedan reglerar vi det kontant med köparen på tillträdesdagen.
Citera
2009-05-19, 16:21
Medlem
Kläppskogs avatar
Man betalar ingen hyra i en bostadsrätt.
När ska folk begripa att det är en avgift?
Citera
2009-05-19, 17:52
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Man betalar ingen hyra i en bostadsrätt.
När ska folk begripa att det är en avgift?

Alla vet, men ingen bryr sig. En kostnad är en kostnad vad du än vill kalla den.
Citera
2009-05-19, 17:55
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Alla vet, men ingen bryr sig. En kostnad är en kostnad vad du än vill kalla den.
Det är knappast min idé att skilja på hyror och avgifter. Men för den sakens skull är det ingen dum idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in