2009-05-18, 21:23
Medlem
mjps avatar
vår väg och slänt ägs av vår vägförening,jag har fyllt ut den och breddat vägen ca 3,5 meter mot mitt hus så vägföreningens slänt nu ligger under jord så att säga är det ok?? där tänker jag sätta en häck för nu går då min tomt gräns in på vägen lite grann är det ok? hur långt in på min tomt måste jag sätta häcken? mvh joakim
Citera
2009-05-19, 11:10
Medlem
Jane Toppans avatar
Har svårt att tänka mig att det ens är lite "ok" att flytta sin tomtgräns!
Vad är det som är så svårt i att plantera häckjäkeln på din egen tomt?

Skulle tro att det är smartast att kolla med föreningen innan du planterar annars finns det en överhängande risk att du får göra dig besväret att återställa området till sitt ursprungliga skick per omgående.
Samt att du gjort bort dig rejält förstås..
Citera
2009-05-19, 11:12
Moderator
rotadents avatar
Ja, det där lär inte vara uppskattat. Det rör ju vägunderhåll, plogning, diken etc. Det brukar vara rätt petigt med det där. Som Jane säger kan du tvingas att riva upp alltihopa.
Citera
2009-05-19, 11:18
Medlem
Jane Toppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det där lär inte vara uppskattat. Det rör ju vägunderhåll, plogning, diken etc. Det brukar vara rätt petigt med det där. Som Jane säger kan du tvingas att riva upp alltihopa.

En annan sak slog mig när jag läste ditt inlägg:
Apropå väg så kanske det blir problem med sikten i nån form om man smackar upp en häck hursomhelst.. Det känns återigen som en riktigt dålig idé!
Citera
2009-05-19, 13:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane Toppan
En annan sak slog mig när jag läste ditt inlägg:
Apropå väg så kanske det blir problem med sikten i nån form om man smackar upp en häck hursomhelst.. Det känns återigen som en riktigt dålig idé!

Ja, det är förstås också en möjlighet. Annars är det svårt att veta, det hänger säkert mycket på hur det ser ut där omkring. Risken finns ju att de helt sonika sågar ner/gräver bort grejerna som anses vara i vägen. Eftersom häcken inte kommer att stå på TS tomt är det inte mycket att göra i så fall.
Citera
2009-05-19, 13:08
Medlem
Jane Toppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det är förstås också en möjlighet. Annars är det svårt att veta, det hänger säkert mycket på hur det ser ut där omkring. Risken finns ju att de helt sonika sågar ner/gräver bort grejerna som anses vara i vägen. Eftersom häcken inte kommer att stå på TS tomt är det inte mycket att göra i så fall.

Sant!
Då kan vi lägga till bortkastade pengar till handlingarna också..
Citera
2009-05-19, 15:42
Medlem
Tinnituss avatar
Alltså, jag hänger inte med.. är det vägen, slänten, eller din tomt som du har breddat och flyttat?

Som jag läser det (lite trött) så skriver du att du breddat vägen så den går in över din tomt?
Citera
2009-05-19, 23:33
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
Alltså, jag hänger inte med.. är det vägen, slänten, eller din tomt som du har breddat och flyttat?

Som jag läser det (lite trött) så skriver du att du breddat vägen så den går in över din tomt?
ok såhär är det,min tomt går imot vägen men ligger ca 2meter under vägkanten ca 9meter bort ligger huset och allt damm ryker ner till mig så jag kan sätta häcken på min tomt men då måste den bli ca 3,5 meter hög för att det ska bli insynsskyddat/damm.så jag breddar vägen in på min tomt så jag kan sätta en kort häck uppe på den breddade vägkanten,men då fyller jag över vägföreningens gamla slänt så att säga.
Citera
2009-05-20, 12:56
Medlem
Tinnituss avatar
Ok, så vägen ligger på din tomt och du vill placera en häck vägen?

Det bästa vore väl att prata med dina grannar och de i föreningen och de som har hand om vägen kanske?

Svårt att veta hur du bor också.. ute på landet?
Kan ju bli problem med snöplogning och sånt om häcken är för nära vägen.

Bästa vore nog att prata med de som är inblandade i det här istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in