2009-05-18, 19:57
Medlem
supreme100s avatar
Hej!

Har fått ett konstigt problem med min cpufläkt. Det är en ca 1 år gammal zalmanfläkt som börjat låta OTROLIGT mycket. När jag startar datorn så låter datorn som en skördetröska -det märkliga är att detta bara håller i sig i ca 5 minuter efter uppstart, sedan återgår fläkten långsamt till att låta normalt igen.

Någon som vet vad som kan vara fel? Fläkten är bara 1 år ca, så känns inte som att den ska vara trasig redan?
Citera
2009-05-18, 20:00
Medlem
har du bytt hastighet inne i windows eller liknande? låter som om fläkten är på max pga bios inställningar sedan saknar ner pga custom
Citera
2009-05-18, 20:04
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillian
har du bytt hastighet inne i windows eller liknande? låter som om fläkten är på max pga bios inställningar sedan saknar ner pga custom

Nej, det har jag inte. Oljudet återkommer inte heller om jag belastar datorn hårt när den varit igång ett tag, man kan dock höra att fläktarna varvar upp påtagligt då, men inte med samma ljud.

Alltså, för att förklara bättre, ljudet som kommer vid start efter att datorn varit avstängd ett tag är alltså inte "högt" -det låter påriktigt som ett mindre dieselagregat!! Dessutom kommer det även om datorn bara varit i "sleep" mode, det borde utesluta ngt med bios?
Citera
2009-05-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Nej, det har jag inte. Oljudet återkommer inte heller om jag belastar datorn hårt när den varit igång ett tag, man kan dock höra att fläktarna varvar upp påtagligt då, men inte med samma ljud.

Alltså, för att förklara bättre, ljudet som kommer vid start efter att datorn varit avstängd ett tag är alltså inte "högt" -det låter påriktigt som ett mindre dieselagregat!! Dessutom kommer det även om datorn bara varit i "sleep" mode, det borde utesluta ngt med bios?

det låter fortfarande som det är några inställningar som behöver tid för att ladda, du kan ju ta en titt i bios och se om det finns något för fläkten, annars vet jag inte.
Citera
2009-05-18, 22:26
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillian
det låter fortfarande som det är några inställningar som behöver tid för att ladda, du kan ju ta en titt i bios och se om det finns något för fläkten, annars vet jag inte.

Installerade om windows i förrgår, så det är tyvärr uteslutet eftersom det fortsatt sen dess. Får väl helt enkelt byta ut fläkten....
Citera
2009-05-18, 22:37
Medlem
teowinds avatar
Hade likadant med en grafikkortsfläkt som lät förut. Antagligen slirar fläkten lite innan den får bra "fäste" och börjar snurra som den ska. Men det är väl bara att köpa ny antar jag, det är inte så dyrt.
Citera
2009-05-18, 22:49
Medlem
Låter som om ett lager håller på att ge upp. Då kan det väsnas en hel del innan det blir varmt.
Citera
2009-05-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Låter som om ett lager håller på att ge upp. Då kan det väsnas en hel del innan det blir varmt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83013

Ett bra tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in