2009-05-18, 19:46
Medlem
Hej! Hyresbolaget jag hyr hos kommer att ta bort den fina möjligheten att få el som ingår i hyresräkningen.
Istället sänker de hyran med ca 200 kr/mån för en lägenhet på 60 kvm och så blir vi tvungna att betala elen själva.
Tycker det låter väldigt lite.. vad tycker ni? Och har de rätt att göra såhär utan omförhandling med hyresgästen?
Citera
2009-05-19, 11:12
Medlem
Jane Toppans avatar
Kolla med hyresgästföreningen på din ort.
Citera
2009-05-20, 16:00
Medlem
Megons avatar
Det låter lite.

Nu vet jag inte hur stor lägenhet du har, men jag har en tvåa på 65 m2 och jag pröjsar ca 450:- per månad. Klass A på kyl och frys samt en dator som står på dygnet runt.
Citera
2009-05-20, 17:43
Medlem
Enligt vad mina vänner har sagt så har deras hyres sänkning legat på mellan 100 till 500kr för en tvåa till en trea. I ditt fall låter det lite med en sänkning på 200 pix. Tror dock du kommer få det svårt att få en större sänkning än detta belopp. Visst kan du prata med hyresrättsföreningen där du bor men jag är tveksamm till att de kan göra något. Tror bestämnt att du kommer att få någon 100 lapp mer i kostnad nu. Allt mellan 200 till 500kr är fullt normalt i elkostand per månad.
Citera
2009-05-21, 00:53
Medlem
2MissMes avatar
De som haft förmånen att ha elen inbakad i hyran har normalt haft ett visst hyrespåslag för det, oftast mycket mindre än den normala kostnaden om man betalar själv eftersom det blir mindre fasta avgifter för fastighetsägaren. Skulle tro att de här 200 kr är vad du har haft i påslag, och ser man det så har du nog tjänat mycket pengar under tiden elen ingått. Finns det en förhandlingsklausul i ditt hyreskontrakt har den här ändringen förhandlats med Hyresgästföreningen (ska ha gjort i alla fall). Då kan du ringa dem och kolla att allt är rätt, och också fråga hur mycket du har fått betala extra för att ha elen inbakad tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in