Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-18, 19:43
Medlem
Hej, jo det är såhär att jag har en laptop här hemma som farsan haft semesterfoton på men nu har dator kraschat eller ja, när jag startar datorn så är allt som vanligt tills windows xp kommer fram på skärmen o börjar ladda direkt då startar datorn om sig.
Och när jag gör hdd test i bios "primary harddrive test" så står det bara fail.
Nu funderar jag då på ifall jag kan få ut dessa bilder på något sätt.
Så enkelt som möjligt såklart.
Eller går det inte överhuvudtaget att få ut grejerna e den kaputt så att säga?
Citera
2009-05-18, 19:45
Medlem
Gondars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budsen
Hej, jo det är såhär att jag har en laptop här hemma som farsan haft semesterfoton på men nu har dator kraschat eller ja, när jag startar datorn så är allt som vanligt tills windows xp kommer fram på skärmen o börjar ladda direkt då startar datorn om sig.
Och när jag gör hdd test i bios "primary harddrive test" så står det bara fail.
Nu funderar jag då på ifall jag kan få ut dessa bilder på något sätt.
Så enkelt som möjligt såklart.
Eller går det inte överhuvudtaget att få ut grejerna e den kaputt så att säga?

Ja. Du får koppla in hårddisken till en annan dator (så du har 2 hårddiskar) och sedan bara dra över allt du behöver till den "nya" hårddisken.
Citera
2009-05-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gondar
Ja. Du får koppla in hårddisken till en annan dator (så du har 2 hårddiskar) och sedan bara dra över allt du behöver till den "nya" hårddisken.

Aa det jag tänkt göra men den här jävla hddn e lite speciell en vanlig ide kontakt är för stor.
ngn jävla special eller ngt
Citera
2009-05-18, 20:32
Medlem
Citat:
Aa det jag tänkt göra men den här jävla hddn e lite speciell en vanlig ide kontakt är för stor.

Det är säkert en S-ATA
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Finns i alla nya datorer.
Senast redigerad av pomp 2009-05-18 kl. 20:35.
Citera
2009-05-18, 21:06
Medlem
Ett tips om du inte har tillgång eller vill skruva i nån annan dator är att plocka ut disken från den trasiga datorn och använda en sån här https://www.inet.se/?page=product&stockid=8903255&a=8903255&
En adapter för både SATA/IDE 2.5"/IDE 3.5" till USB
Citera
2009-05-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pomp
Ett tips om du inte har tillgång eller vill skruva i nån annan dator är att plocka ut disken från den trasiga datorn och använda en sån här https://www.inet.se/?page=product&stockid=8903255&a=8903255&
En adapter för både SATA/IDE 2.5"/IDE 3.5" till USB

nää det är inte sata
helt borta är jag inte:P
dock körde jag nu linux på en skiva o boota med den, försökte komma in i hddn den vägen men det står att den inte går att mounta, vad ska jag göra?
Citera
2009-05-18, 22:36
Medlem
Gör så här...

Jag hade precis samma problem vilket gjorde så att jag formaterade min dator idag. Den bara startade om sig när XP laddat klart i början. Om man kolla noga såg man en blåskärm komma förbi snabbt
Det då ska göra då är att ladda ner någon linux-version som du kan använda i ditt usb-minne och boota med (www.pendrivelinux.com har många versioner, jag tog ubuntu remix eller något sådant)

Sedan drar du över sakerna från din hårddisk till en bärbar hårddisk eller något annat och så finns dom där. Sedan är det bara att formatera datorn.
Citera
2009-05-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimpan90
Jag hade precis samma problem vilket gjorde så att jag formaterade min dator idag. Den bara startade om sig när XP laddat klart i början. Om man kolla noga såg man en blåskärm komma förbi snabbt
Det då ska göra då är att ladda ner någon linux-version som du kan använda i ditt usb-minne och boota med (www.pendrivelinux.com har många versioner, jag tog ubuntu remix eller något sådant)

Sedan drar du över sakerna från din hårddisk till en bärbar hårddisk eller något annat och så finns dom där. Sedan är det bara att formatera datorn.

redan testat funkar inte
Citera
2009-05-19, 09:25
Medlem
Citat:
redan testat funkar inte

Är det att boota med linux som inte fungerar så kan det nog vara något på moderkortet.
Citera
2009-05-19, 09:39
Medlem
KaptenSopprots avatar
Citat:

Den har inte suttit som slave i Floppy-kontakten då?

Samma kontakt som har varit inkopplad till diskettläsaren?

Bara ett förslag, vet inte om det är det :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in