2009-05-18, 19:19
Medlem
suckmydecks avatar
Har sökt men inte hittat ett tydligt svar på min fråga...

Vill dra tillbaka en anmälan om misshandel. Har fått papper från polisen, först en bekräftelse på att jag gjort en anmälan och sen kallelse till förhör om ett par veckor. Enligt vad jag läst mig till faller misshandel in under så kallat allmänt åtal dvs att jag kan dra tillbaka min anmälan innan åtal väckts.

Att ha blivit kallat till förhör, innebär det att åtal är väckt eller är det fortfarande på stadiet förundersökning? Vill inte ringa polisen och fråga om det skulle va så att jag inte kan dra tillbaka anmälan för det kan ju få mig att framstå som mindre trovärdig får jag för mig...
Citera
2009-05-18, 19:24
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suckmydeck
Har sökt men inte hittat ett tydligt svar på min fråga...

Vill dra tillbaka en anmälan om misshandel. Har fått papper från polisen, först en bekräftelse på att jag gjort en anmälan och sen kallelse till förhör om ett par veckor. Enligt vad jag läst mig till faller misshandel in under så kallat allmänt åtal dvs att jag kan dra tillbaka min anmälan innan åtal väckts.

Att ha blivit kallat till förhör, innebär det att åtal är väckt eller är det fortfarande på stadiet förundersökning? Vill inte ringa polisen och fråga om det skulle va så att jag inte kan dra tillbaka anmälan för det kan ju få mig att framstå som mindre trovärdig får jag för mig...

Allmänt åtal betyder att åklagaren kan gå vidare även om du vill återta en polisanmälan.

Det är fortfarande en förundersökning. Vill du inte sammarbeta brukar
ju inte åklagaren gå vidare om det inte finns särskilda skäl.

Varför vill du återta anmälan?
Citera
2009-05-18, 19:35
Medlem
suckmydecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Allmänt åtal betyder att åklagaren kan gå vidare även om du vill återta en polisanmälan.

Ok, så om åklagaren trots att jag dragit tillbaka min anmälan vill att jag ska infinna mig vid en rättegång är jag skyldig att göra det?

Vad brukar det vara för särskilda skäl till att åklagare väljer att gå vidare trots att brottsoffret dragit tillbaka sin anmälan? Är det vanligt?

Jag fick en smäll av en brud på krogen och blev jävligt förbannad. Såg två poliser utanför och anmälde henne. Nu har det gått flera månader, jag fick inga skador och det känns onödigt att anmäla från första början. Dessutom hände det här i södra sverige där jag bodde tillfälligt. Har nu flyttat tillbaka till Stockholm och pallar inte åka flera timmar fram&tillbaka för förhör och ev rättegång. Måste dessutom ta ledigt från jobbet etc. Vet att man kan få tillbaka pengar för utlägg men har inte råd att ligga ute med stålar.
Citera
2009-05-18, 19:43
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ok, så om åklagaren trots att jag dragit tillbaka min anmälan vill att jag ska infinna mig vid en rättegång är jag skyldig att göra det?

Vad brukar det vara för särskilda skäl till att åklagare väljer att gå vidare trots att brottsoffret dragit tillbaka sin anmälan? Är det vanligt?

Jag fick en smäll av en brud på krogen och blev jävligt förbannad. Såg två poliser utanför och anmälde henne. Nu har det gått flera månader, jag fick inga skador och det känns onödigt att anmäla från första början. Dessutom hände det här i södra sverige där jag bodde tillfälligt. Har nu flyttat tillbaka till Stockholm och pallar inte åka flera timmar fram&tillbaka för förhör och ev rättegång. Måste dessutom ta ledigt från jobbet etc. Vet att man kan få tillbaka pengar för utlägg men har inte råd att ligga ute med stålar.

Som brottsoffer och målsägande kan du inte tvingas till nåt.

Ring och säg som det är helt enkelt så kommer det helt säkert
att bli nedlagt.

Säg att du ångrar dig, har flyttat, lagt saken bakom dig och vill
inte längre medverka i utredningen.
Citera
2009-05-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Precis som Mihailovic säger så innebär allmänt åtal precis motsatsen till vad du läst dig till.

Det du kan göra är att du ringer utredaren (handläggaren) och talar om för honom/henne att du inte längre vill medverka i förundersökningen. Du kan mycket väl få frågan varför, och vill du svara på det så är det klart du kan göra det av artighet mot polismannen. Annars behövs ingen vidare förklaring. Såvida du inte tidigare lämnat förhörsutsagor och det gäller relationsvåld eller grövre brott där förhör upptagits med video eller band så kommer utredaren gå till den polisära förundersökningsledaren (drar slutsatsen eftersom det inte verkar vara ett grovt brott eller någon gripen/anhållen/häktad och få honom att lägga ned förundersökningen med beslutsmotiveringen att brott antingen ej kan styrkas eller att brottet inte går att utreda.

Så ring och berätta vad du vill göra. Dock kan du inte i svenskt rättsystem (med få undantag), dra tillbaka anmälan, då det är inte upp till dig att bestämma. Så polismannen kommer bara påpeka att du inte kan göra det om du säger "jag vill dra tillbaka min anmälan". Dock kan du som sagt ringa och säga att du inte vill medverka, så kommer man lägga ned förundersökningen.

Ingen moralpredikan, men uppenbarligen har du under ett tidigt stadium tyckt att det fanns en anledning att anmäla. Tänk över ditt beslut igen och överväg fördelar/nackdelar för att inte ångra dig sen. Att anmäla samma brott igen, eller uppge att du vill medverka igen kommer antagligen resultera i att man inte lägger ned någon tid på att utreda det.
Citera
2009-05-18, 19:50
Medlem
Du kan visst tvingas infinna dig i rätten.

Väcker han åtal och kallar dig så är det din skyldighet, precis som för vittne och misstänkt att infinna dig vid huvudförhandlingen.

Likaså är du skyldig att komma på ett förhör. Du behöver inte säga ett knyst, men du är fortfarande skyldig att hörsamma kallelsen och komma på förhöret.

Risken att det blir rättegång när du väljer att inte medverka i ett så tidigt skede är minimal, om inte 0.

Dock kan som jag sa ovan, målsäganden visst tvingas att infinna sig. Det är inte vanligt men inträffar ibland vid exempelvis relationsvåld där målsäganden på kvällen när hon får stryk, ställer upp på ett videoförhör med polisen på brottsplatsen (då gärningsmannen förts iväg gripen för brottet). Dagen efter blir hon rädd igen och vill inte då medverka. Har man då tillräckligt i och med videoförhör, PM från polismännen och annat så kan mycket väl åklagaren åtala. Då är det bäst att man kommer till huvudförhandlingen, annars riskerar man att bli hämtad.
Citera
2009-05-18, 20:01
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jecke86
Du kan visst tvingas infinna dig i rätten.

Väcker han åtal och kallar dig så är det din skyldighet, precis som för vittne och misstänkt att infinna dig vid huvudförhandlingen.

Likaså är du skyldig att komma på ett förhör. Du behöver inte säga ett knyst, men du är fortfarande skyldig att hörsamma kallelsen och komma på förhöret.

Det är bra att du påtalar detta och det helt korrekt men där tar det stop
och man behöver inte tala eller höras.

Används som sagt vid lite grövre brott där det finns skäl att tro att
man återtar berättelsen p g a hot eller dylikt eller som du nämnda
relationsvåld...särsklit när det handlar om återkommande.

Vissa gör anmälan gång på gång för att sedan ångra sig.
Citera
2009-05-18, 21:14
Medlem
suckmydecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jecke86
Precis som Mihailovic säger så innebär allmänt åtal precis motsatsen till vad du läst dig till.

Det du kan göra är att du ringer utredaren (handläggaren) och talar om för honom/henne att du inte längre vill medverka i förundersökningen. Du kan mycket väl få frågan varför, och vill du svara på det så är det klart du kan göra det av artighet mot polismannen. Annars behövs ingen vidare förklaring. Såvida du inte tidigare lämnat förhörsutsagor och det gäller relationsvåld eller grövre brott där förhör upptagits med video eller band så kommer utredaren gå till den polisära förundersökningsledaren (drar slutsatsen eftersom det inte verkar vara ett grovt brott eller någon gripen/anhållen/häktad och få honom att lägga ned förundersökningen med beslutsmotiveringen att brott antingen ej kan styrkas eller att brottet inte går att utreda.

Så ring och berätta vad du vill göra. Dock kan du inte i svenskt rättsystem (med få undantag), dra tillbaka anmälan, då det är inte upp till dig att bestämma. Så polismannen kommer bara påpeka att du inte kan göra det om du säger "jag vill dra tillbaka min anmälan". Dock kan du som sagt ringa och säga att du inte vill medverka, så kommer man lägga ned förundersökningen.

Ingen moralpredikan, men uppenbarligen har du under ett tidigt stadium tyckt att det fanns en anledning att anmäla. Tänk över ditt beslut igen och överväg fördelar/nackdelar för att inte ångra dig sen. Att anmäla samma brott igen, eller uppge att du vill medverka igen kommer antagligen resultera i att man inte lägger ned någon tid på att utreda det.

Jag har tänkt över mitt beslut noga men snällt av dig att påpeka det faktum att det inte är vidare bra att ångra sig sen.

Undrar över hur ni som svarat vet det ni vet? Juridikutbildade eller själva "dragit tillbaka" en anmälan? Har nämligen försökt hitta bra förklaringar på internet men allt är så himla luddigt. Till och med på lawline säger juridikstuderande olika saker. Försökte att läsa i brottsbalken men vår lagbok är ju typ skriven på gammalgrekiska... Pratade med en kompis också som har råkat ut för i princip samma sak. Hon ville dra tillbaka anmälan/inte medverka i förundersökningen men polisen sa att det inte gick. Fallet gick till rättegång och personen blev dömd trots att min kompis ändrade sin berättelse etc. Polisen måste gjort fel som inte informerat henne om att hon måste infinna sig men kan välja att inte prata överhuvudtaget. Det ska väl inte va ens skyldighet att luska ut sådant själv...

Förstår varför rättssamhället vill försvåra för misshandlade kvinnor att dra tillbaka en anmälan hursomhelst men hoppas att de har förståelse för mig i detta fall. Jag tror det innebär mer "lidande" för mig att gå igenom förhör, rättegång etc på annan ort än att låta den skyldiga gå fri.
Citera
2009-05-18, 22:25
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Undrar över hur ni som svarat vet det ni vet? Juridikutbildade eller själva "dragit tillbaka" en anmälan? Har nämligen försökt hitta bra förklaringar på internet men allt är så himla luddigt. Till och med på lawline säger juridikstuderande olika saker. Försökte att läsa i brottsbalken men vår lagbok är ju typ skriven på gammalgrekiska...
Det räcker ganska långt att läsa 20 kap. 2 § första stycket brottsbalken: "Allmän åklagare äge tala å brott, som hör under allmänt åtal, om ej annat är stadgat."
Citera
2009-05-18, 22:55
Medlem
Citat:
Jag har tänkt över mitt beslut noga men snällt av dig att påpeka det faktum att det inte är vidare bra att ångra sig sen.

Undrar över hur ni som svarat vet det ni vet? Juridikutbildade eller själva "dragit tillbaka" en anmälan? Har nämligen försökt hitta bra förklaringar på internet men allt är så himla luddigt. Till och med på lawline säger juridikstuderande olika saker. Försökte att läsa i brottsbalken men vår lagbok är ju typ skriven på gammalgrekiska... Pratade med en kompis också som har råkat ut för i princip samma sak. Hon ville dra tillbaka anmälan/inte medverka i förundersökningen men polisen sa att det inte gick. Fallet gick till rättegång och personen blev dömd trots att min kompis ändrade sin berättelse etc. Polisen måste gjort fel som inte informerat henne om att hon måste infinna sig men kan välja att inte prata överhuvudtaget. Det ska väl inte va ens skyldighet att luska ut sådant själv...

Förstår varför rättssamhället vill försvåra för misshandlade kvinnor att dra tillbaka en anmälan hursomhelst men hoppas att de har förståelse för mig i detta fall. Jag tror det innebär mer "lidande" för mig att gå igenom förhör, rättegång etc på annan ort än att låta den skyldiga gå fri.

Det går ju aldrig att lita på folk över Internet egentligen.

Vi kan säga att jag kommer i kontakt med sådana här spörsmål dagligen. Jag är också juridikutbildad.

Det jag kan göra är att lägga fram lite lagtext till dig.

20 kap. 2§ Rättegångsbalken:

Citat:
Allmän åklagare äge tala å brott, som hör under allmänt åtal, om ej annat är stadgat.
Om befogenhet för särskild åklagare att tala å brott, som hör under allmänt åtal, gälle vad särskilt är föreskrivet.
Åklagare må i högre rätt fullfölja talan även till den misstänktes förmån.

20 kap. 4§ Rättegångsbalken:

Citat:
Under allmänt åtal höra alla brott, som ej uttryckligen äro undantagna därifrån.

I exempelvis ett vanligt brott som misshandel (3 kap. 5§ BrB) så finns inget sådant undantag. Det är för övrigt mycket få brott som har ett undantag. Exempel på enskilt åtal (motsatsen), där man måste "anmäla", är vållande till kroppskada, förolämpning, förtal, ofredande på enskild plats och stöld i en släktrelation.

Exempel på sådan lagtext är t.ex ofredande i 4 kap. 7§ BrB:

Citat:
Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

I slutet av det kapitlet så stadgas vad som i det specifika kapitlet (4:e) som faller under enskilt åtal, alltså sådant som man själv måste anmäla, enkelt uttryckt. Det står i 4 kap. 11§ BrB:

Citat:
Hemfridsbrott eller olaga intrång som ej är grovt, olovlig avlyssning som icke förövats å allmän plats eller förberedelse till sådant brott, ofredande som icke förövats å allmän plats eller intrång i förvar må åtalas av åklagare allenast om målsägande angiver brottet till åtal eller ock åtal finnes påkallat ur allmän synpunkt. Detsamma skall gälla olaga tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande samt försök eller förberedelse till sådant brott.

Har du anmält ett brott som faller under allmänt åtal så kan det sluta på fyra sätt:

1. Förundersökning inleds ej.
2. Förundersökning inleds med läggs ner av olika anledningar (se nedan).
3. Förundersökningen görs färdig och överlämnas till åklagare som bestämmer sig för att INTE väcka åtal.
4. Samma som ovan, men åklagaren bestämmer sig för att väcka åtal.

Det finns olika grunder för att lägga ned en förundersökning, dessa är enligt 23 kap. 4a§ RB:

Citat:
Förundersökning får vidare läggas ned
1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottet i händelse av lagföring inte skulle leda till någon svårare påföljd än böter, eller
2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap. eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned.

Vidare får den läggas ned om:

1. Utredningen visar att gärningen inte är något brott.
2. Brott kan ej styrkas.
3. Den misstänkte har avvikit och kan inte förväntas bli anträffad.
4. Den misstänkte har avlidit.
5. Preskription har inträtt.

Det hade varit hjälpsamt för mig om du ville säga vad det är för brott som du har anmält. Då kan jag plocka fram lagtexten för just det brottet, och även ge dig en fingervisning om hur man jobbar med det.

Hoppas detta hjälpt dig lite, och inte bara gjort det rörigare.

Fråga om det är något.
Senast redigerad av jecke86 2009-05-18 kl. 22:59.
Citera
2009-05-18, 23:14
Medlem
smurfehs avatar
Står la i första posten? Misshandel?
Citera
2009-05-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Står la i första posten? Misshandel?

Sorry, japp, jag som var slarvig. Tack.

Misshandel faller ALLTID under allmänt åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in