• 1
  • 2
2009-05-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan ngon frklara detta med Matrix? Jag har sett filmen, och den har ett tema om virtuell verklighet som var gammalt redan nr filmen kom. Sedan har dom fjantiga kostymer och ngra outhrdliga action-scener. Vilket av dessa saker r det som s mnga anser vara epokgrande och s vsentligt? Saknar de bildning?

skit i filmen!
jag vntade mer svar med teorier p varfr det skulle vara mjligt/omjligt
att leva enbart genom intryck som nanopartiklar frn en dator fuskar till oss med olika signaler.
Citera
2009-05-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Varfr skulle de d lura sig sjlva p det viset? Borde inte de/vi veta att de/vi lever i denna simulation?
Va vet jag. fr att vara lyckliga. ignorans r en dygd.
de e ju som att tycka att vi lurar oss sjlva fr att vi levlar upp i ett spel eller dricker alkohol fr att "de bara r hjrnan som spkar".
Jag definerar verklighet med vad man upplever oavsett hur naturligt det r.
Citera
2009-05-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Varfr i filosofiforumet?

Mhnda att den hr hemma i Fysikrummet.

vem fan bryr sig, hur flyttar jag den d?
Citera
2009-05-19, 10:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frostborn
skit i filmen!
jag vntade mer svar med teorier p varfr det skulle vara mjligt/omjligt
att leva enbart genom intryck som nanopartiklar frn en dator fuskar till oss med olika signaler.

Hur br du dig t fr att inte frst vad jag skriver? Det finns redan flera trdar i mnet, dr jag och andra har diskuterat detta mne utfrligt.
Citera
2009-05-19, 13:21
Medlem
adequates avatar
Citat:
Mhnda att den hr hemma i Fysikrummet.
Nja, frgan r metafysisk i sin karaktr, och hr drfr hemma hr. Dock skulle jag vilja se mer logik i argumenteringen fr simulationen, annars riskerar trden att hra hemma i Papperskorgen, eller mjligen vrigt.

Citat:
vem fan bryr sig,
Du ska bry dig, grna innan du postar.

Citat:
hur flyttar jag den d?
Ber mig eller excelsis vnligt men bestmt.
Citera
2009-05-19, 22:22
Bannlyst
Citat:
Kan ngon frklara detta med Matrix? Jag har sett filmen, och den har ett tema om virtuell verklighet som var gammalt redan nr filmen kom. Sedan har dom fjantiga kostymer och ngra outhrdliga action-scener. Vilket av dessa saker r det som s mnga anser vara epokgrande och s vsentligt? Saknar de bildning?

Matrix har vldigt djupa frgor bland annat frn buddhismen:
http://atheism.about.com/od/philosop...ixbuddhism.htm

Fr vrigt s spelade Keanu Reaves i filmen Little Buddha, en bra film enligt mig. Som handlar om Buddha och hur han blev upplyst. http://www.imdb.com/title/tt0107426/

Matrix r bra helt enkelt, och frklarar hur samhllet faktiskt fungerar p ett annorlunda stt. Ganska likt termen Samsara. "Vissa former av hinduism ser samsara som ett bortirrande frn det sanna jaget (brahman) till en tro p det illusoriska jordalivet som det verkliga"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samsara
Citera
2009-05-19, 23:27
Medlem
Brderna Wachowski har gjort mest fr degenerationen av ntbaserade filosofiforum, utan konkurrens.
Citera
2009-05-20, 00:29
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Brderna Wachowski har gjort mest fr degenerationen av ntbaserade filosofiforum, utan konkurrens.

Jag tackar bara gudarna fr att jag slipper hra 'filosofiska' utlggningar inspirerade av Charlie Kaufmans filmer...
Citera
2015-08-29, 21:11
Medlem
Citat:
Hur br du dig t fr att inte frst vad jag skriver? Det finns redan flera trdar i mnet, dr jag och andra har diskuterat detta mne utfrligt.
Jag tror dig, men fler trdar kommer det att bli...
Senast redigerad av Xuno 2015-08-29 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in