2009-05-18, 18:00
Medlem
Vad är egentligen anledningen att en bil som är äldre än 30 år bara behöver besiktas vartannat år?
Citera
2009-05-18, 18:08
Medlem
zozolas avatar
att den är så gammal och kanske lätt går sönder
Citera
2009-05-18, 18:10
Medlem
nerdinsides avatar
Jag tror det är för att veteranbilar körs sällan på vintrarna, och ganska lite över huvud taget. Därför besiktas den vart annat år för den körs sällan och därmed går sönder mer sällan.
Citera
2009-05-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
att den är så gammal och kanske lätt går sönder

Du missförstod frågan.

Det är antagligen för att en så gammal bil inte används som bruksbil, den går inte lika många mil/år.
Citera
2009-05-18, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Startgas
Du missförstod frågan.

Det är antagligen för att en så gammal bil inte används som bruksbil, den går inte lika många mil/år.
Så var nog tanken när regeln infördes, men nu är ju kepsynglens Volvosar runt trettio år gamla så regeln kanske inte känns helt klockren längre.
Citera
2009-05-18, 18:30
Medlem
galen_indies avatar
Det är förstås för att underlätta för ägarna av veteranbilar.
Dessa små tingestar körs sällan året runt och då underlättas det för alla om de bara besiktigas varannat år.

Dock håller jag med om att lagen inte längre känns lite självklar eftersom de "nyare" bilarna håller mycket bättre, och finns i större kvantiteter, så ett förslag att ex .spika fast lagen vid bilar äldre än 1980 är något jag skulle rösta för.
Citera
2009-05-18, 18:49
Medlem
actionbents avatar
Bilarna rullade få mil och hade lite fel vid besikting, det var grunden till att man gjorde 30års reglen. Men folks vanor har ändrats och nya regler är på väg där den rullande 30års reglen försvinner.
Citera
2009-05-18, 19:52
Medlem
Erk Swedes avatar
veteran

den genomsnittsliga veteranbilen rullar ca 2 mil om året..
Citera
2009-05-18, 19:54
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
den genomsnittsliga veteranbilen rullar ca 2 mil om året..

Källa på det? Känns sanslöst lite.
Citera
2009-05-18, 19:58
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Källa på det? Känns sanslöst lite.
Kan säkert stämma om man räknar med alla isärplockade vrak som står i garage och ladugårdar och som inte rullar en mm per år.
Citera
2009-05-18, 20:41
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Kan säkert stämma om man räknar med alla isärplockade vrak som står i garage och ladugårdar och som inte rullar en mm per år.

Kan man verkligen räkna med dem? De får ju inte ens köras efter allmän väg då. Ett fall för 118 100.
Citera
2013-12-04, 09:14
Medlem
copes avatar
Väcker denna tråd med yttligare funbderingar angående veteranare

Man behöver inte ha något bälte för dessa bilar och ingen krav på vinterdäck heller vad jag förstår.

"Dom kör så försiktigt ändå" faller väl ganska platt då man inte använder säkerhetsbälte bara för att man är rädd att själv orsaka en krock.
Enligt statestiken så är det ändå en viss chans att dö i en krock när man "bara" kör 30km/tim.
Är det just för att dessa bilar inte har monterade bilbälten och att alla veteranarägare skulle gå i taket om dom var tvungen att montera in modernt bilbälte i sina välvårdade bilar?

Veteranarbilar räknas väl från att dom fyllt 30, alltså skulle min sambo och jag inte kunna åka dit om vi skulle köra hennes mercedes 240D -77 med sommardäck?
Påstår inte att vi skulle göra det nu då det skulle vara en väldigt korkad idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in